KNVB oogst storm aan kritiek: 'Mensen verwarren standpunten politie met de mijne'

14 maart - 07:52
57

Al voordat Frank Paauw officieel tot bondsvoorzitter is benoemd bij de KNVB, stuit hij op veel weerstand vanuit de voetbalsupporters. Als politiecommissaris zou hij uitspraken hebben gedaan tegen uitsupporters, wat onder de supportersgroepen niet in goede aarde valt. In gesprek met het Algemeen Dagblad reageert Paauw op de kritiek.

"Ik heb altijd gezegd: bij voetbal hoort óók uitpubliek", vangt Paauw aan. "Als driehoek moeten we de clubs daarin ook steunen, want zij kunnen dat niet alleen. De uitgangspunten zoals die er al jaren zijn om voetbal toegankelijker en gastvrijer te krijgen, heb ik altijd gesteund. Vanuit mijn verantwoordelijkheid als politieman, maar óók als voetballiefhebber.''

Paauw heeft begrip voor de weerstand die zijn aanstelling oproept. "Ja. Ik kan dat nog begrijpen ook. Fanatieke supporters hebben een ander belang dan de politie in de regel heeft. Blijkbaar zijn sommige van mijn uitspraken langer blijven hangen dan andere. Maar ik heb óók geregeld benoemd dat we juist naar minder beperkingen en minder combiregelingen toe moeten."

Paauw denkt te weten waar de kritiek vandaan komt. "Wellicht omdat mensen de standpunten van bijvoorbeeld de politievakbonden zijn gaan verwarren met de mijne. Maar dan nog: het is aan mij om helder te maken waar ik voor sta.''