Bosz countert Mourinho: 'Voor onze jonge ploeg is het woensdag de 56ste wedstrijd'

Bosz countert Mourinho: 'Voor onze jonge ploeg is het woensdag de 56ste wedstrijd'

donderdag 18 mei 2017 om 14:57

De internationale pers was donderdag te gast bij Ajax voor een persconferentie richting de Europa League-finale. Peter Bosz werd daarin onder meer naar Justin Kluivert, José Mourinho én Feyenoord gevraagd.

De toegestroomde Engelse journalisten wilden maar wat graag meer van Kluivert junior weten. In hoeverre hij bijvoorbeeld te vergelijken is met zijn vader Patrick. "Ze hebben dezelfde achternaam, dat klopt. Maar ik hou er in z'n algemeenheid niet van spelers te vergelijken", begint Bosz nuchter op de persconferentie. "Patrick was lang en spits, Justin is een echte buitenspeler die aan beide kanten uit de voeten kan. Of hij nog een nummer negen kan worden? Dan zou hij in ieder geval een heel ander type zijn dan zijn vader."

Eerder werd Bosz al gevraagd hoe erg hij onder de indruk van Kluivert is. "Hij is een van de nieuwste jonge talenten, eigenlijk de laatste. Dolberg en De Ligt waren er in de voorbereiding al bij, Kluivert in de winterstop nog niet eens. Toen we hem bij Jong Ajax zagen, dachten we 'dit is interessant'. Hij is jong, moet nog veel leren, maar heeft net zoals de andere talenten heel veel potentie."

Trots Nederland
Dat Ajax voor het eerst in 21 jaar weer in een Europese finale staat, valt ook in Engeland op. "Het verschil qua financiën tussen de grote Europese en Nederlandse clubs is enorm. Maar we hebben het voor elkaar gekregen. Iedereen in Nederland is trots. Niet alleen de Ajax-fans, maar ook de andere fans. Hoe wij met de druk bij zo'n finale omgaan? Dat weet ik niet, het is de eerste keer. We proberen ze zo goed als mogelijk te helpen, maar je weet niet precies hoe ze reageren."

Dan Mourinho, de Portugese coach van United. The Special One klaagde vorige week over het volle programma van de Engelsen, die inmiddels al 62 wedstrijden speelden dit seizoen. Bosz countert: "Wij spelen woensdag onze 56ste wedstrijd. Als je naar de leeftijden in onze selectie kijkt, zijn dat ook veel wedstrijden." Dat Mourinho tot dusver elf van zijn dertien gespeelde finales won, laat Bosz koud. "Ik kijk nooit naar trainers van andere teams. Ik analyseer ze en hoop dat we daar een klein beetje mee kunnen winnen, de details. Maar ik kijk vooral naar onze eigen ploeg."

Feyenoord-zege
Tot slot werd Bosz ook gevraagd naar Feyenoord, dat eerder dit seizoen met 1-0 van Manchester United won. Wat heeft hij geleerd van die wedstrijd? "Ik heb ze zien winnen, maar ik heb ze uit ook zien verliezen met 4-0. Dus, wat ik altijd doe is naar onszelf kijken. De manier zoals wij spelen en de manier zoals Feyenoord speelt is niet hetzelfde. Ik hou meer van onze manier. Als ik kan leren van die wedstrijd doe ik dat natuurlijk, maar ik denk dat we naar onszelf moeten kijken."

Lees meer over:Europa LeagueAjax

Poll

Wint Ajax de Europa League?

(7897 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 18 mei 2017 om 15:02
Sympathieke, realistische en verstandige kerel die Bosz, mag Ajax blij mee zijn.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:15
Vind hem vaak niet erg sympathiek. Of beter gezegd: niet hartelijk. Maar wel heel realistisch en dat is ook wel is lekker.
Vind ik leuk
feyeniels +10138
donderdag 18 mei 2017 om 15:27
Goed omschreven, zo kijk ik er ook tegenaan. Bosz heeft een realistische kijk, maar komt wel een beetje eigenwijs/betweterig over.
Vind ik leuk
Truth +2054
donderdag 18 mei 2017 om 15:35
Realistisch ? Ajax hun wedstrijden vergelijken met die van United ...lmao
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:36
Waar vergelijkt ie die?
Vind ik leuk
Truth +2054
donderdag 18 mei 2017 om 15:38
Dan Mourinho, de Portugese coach van United. The Special One klaagde vorige week over het volle programma van de Engelsen, die inmiddels al 62 wedstrijden speelden dit seizoen. Bosz countert: "Wij spelen woensdag onze 56ste wedstrijd. Als je naar de leeftijden in onze selectie kijkt, zijn dat ook veel wedstrijden." Dat Mourinho tot dusver elf van zijn dertien gespeelde finales won, laat Bosz koud. "Ik kijk nooit naar trainers van andere teams. Ik analyseer ze en hoop dat we daar een klein beetje mee kunnen winnen, de details. Maar ik kijk vooral naar onze eigen ploeg."
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:11
Dat is geen vergelijking van het typ zware wedstrijd, maar een vergelijking van het aantal wedstrijden.
Mourinho zeurt niet over teveel zware wedstrijden. Maar over teveel wedstrijden. Bosz zegt niet dat Mourinho ernaast zit, hij stelt gewoon dat Ajax 56 potjes heeft gespeeld en daar heeft ie gelijk in.

Prima dat je graag iets van Ajax bekritiseert. Maar kom dan wel met juistheden.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 17:11
Heeft niet voor niets de nickname Trut.
Vind ik leuk
Truth +2054
vrijdag 19 mei 2017 om 07:41
Ik wou verschrikkelijke ikke maar je was me voor
Vind ik leuk
Truth +2054
vrijdag 19 mei 2017 om 07:38
mourinho zeurt idd over 62 wedstrijden ....teveel wedstrijden maar hij mag niet zeggen dat zijn wedstrijden tegen ploegen zijn van een ander niveau
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 07:40
Waar zegt hij dat dan? En wie zegt dat hij dat vervolgens niet mag zeggen?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 17:03
Mourinho heeft het alleen over het aantal wedstrijden wat zijn ploeg al heeft gespeeld. Ajax heeft op het moment van de finale dus slechts 8 duels minder gespeeld. Mourinho vergeet er ook bij te vertellen dat zijn selectie 3x zo groot is.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 10:19
als hij met een sex van de vrouw van Martin van Geel foto op de wc zit Arie Bombarie ,
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:34
Daar heb je gelijk in. Wellicht verwoorde ik het wat verkeerd. Vind hem rechtvaardig en direct overkomen, dat wekt bij mij altijd wel sympathie op. Hoop dat ie die cup binnensleept in ieder geval
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
donderdag 18 mei 2017 om 23:03
Bosz heeft het fantastisch gedaan in zijn eerste jaar.
Kritiek: staart zich blind op aanvallen en vergeet dat ook ander kwaliteiten nodig zijn om constant kwaliteit te bieden, twee kenmerken van winnaars op nivo.
Het eenzijdige voetbal geeft daarom ook schrijnende verschillen te zien; 1 helft leuk voetbal, 3-1 verlies, 4-1 winst etc., het is een beetje alles of niets en dat moet plaats maken voor een stijl waarbij je kan aanvallen en controleren. Huiswerk voor volgend seizoen
naar mijn mening. ( Bosz: Super eigenwijs, heeft z'n "voor en z'n na" )
Vind ik leuk
MD83 +72
donderdag 18 mei 2017 om 15:27
Was aan het begin van het seizoen wel anders. Toen moest niemand iets van hem hebben in Amsterdam.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 18:10
Ja inderdaad maarja je ziet hoe zoiets omgebogen kan worden.
Als je presteert ben je populair zo simpel is het.
Vind ik leuk
fr1963 +576
donderdag 18 mei 2017 om 19:09
Puntverlies aan begin van competitie, bijna elke oefenpot werd verloren. Leek in het begin ook nergens op. De oorwassing in Rusland met 4-1. Op dat moment stonden de voetbalforums bol van verwensingen richting Bosz.
Hij heeft het geluk gehad voor het geduld en het vertrouwen dat het bestuur in hem had, anders was hij echt al na 10 wedstrijden gedumpt.
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 19:09]
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 19:45
Het heeft inderdaad even geduurd. Een nieuwe speelstijl ook met nieuwe spelers inpassen. Als je dan met 1 punt verschil geen kampioen wordt inclusief de Europese wedstrijden, dan vraag je je af wie er echt beter is. Hij heeft zichzelf duidelijk bewezen door met een jeugdteam de EL finale te bereiken.

Knap gedaan en gewoon gedurfd om met jongens van 17 in belangrijke wedstrijden te spelen. Dat voor iemand die niet werd geaccepteerd bij de prominente Ajacieden. Of ze nu winnen (liefst wel) of verliezen tegen de rijkste club van de wereld, het is nu al een wereldprestatie.
Vind ik leuk
MD83 +72
vrijdag 19 mei 2017 om 10:07
Precies dat, nog maar niet te spreken over de opstand van de harde kern van Ajax tegen Bosz.
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
donderdag 18 mei 2017 om 23:36
Aan het begin van het seizoen ?
Wekelijks, van waardeloos tot super gozer, grote aantallen van het voetbal minnend publiek kan erg "flexibel" zijn ..........Soms verrassend, maar meestal voorspelbaar: " Zoals de wind waait, waait mijn rokje"
( en De Telegraaf sluit daar naadloos bij aan )
Vind ik leuk
Kevinm +815
donderdag 18 mei 2017 om 15:03
Bosz heeft zichzelf toch maar even bewezen terwijl lang niet iedereen achter Ajax' beslissing stond om hem aan te stellen. Respect voor voor wat Bosz presteert met zijn extreem jonge ploeg.
Vind ik leuk
United +36084
donderdag 18 mei 2017 om 16:04
Ja daar waren de meningen over verdeeld en dat mag maar gelukkig heeft hij wel het tegendeel bewezen. Ik was zelf ook wel kritisch op hem. Maar goed hij laat wel zien dat hij zelf als trainer er ook wel op vooruit gaat. Al maakt hij hier en daar nog wel eens wat domme foutjes qua opstellingen en wissels.
Vind ik leuk
14forever +4561
donderdag 18 mei 2017 om 15:05
Wordt hopelijk een leuke pot in stockholm, ben beniuewd hoe ze met de spanning omgaan!
Vind ik leuk
2cents +26915
donderdag 18 mei 2017 om 15:09
Belooft weer een spannende pot te worden.
Vind ik leuk
14forever +4561
donderdag 18 mei 2017 om 15:13
Hoeft natuurlijk ook niet weer te spannend te worden! ;)
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:52
Tuurlijk moet het spannend worden. Zijn de leukste wedstrijden. Wel winnen natuurlijk. Bijvoorbeeld 2-0 achter bij rust en 4-3 Winnen. Zoiets. :-)
Vind ik leuk
RebelVox +2553
donderdag 18 mei 2017 om 17:21
Nee joh ik heb liever direct een doelpunt a la Kuit na 40 seconden van Dolberg en dan direct door walsen naar een 5-0 dan pas kan ik heerlijk zonder stress genieten.

Heb er geen trek in om net als Sjakie in mn onderbroek voor de buis te springen :-)
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:10
Realist, top!!!!
Vind ik leuk
Truth +2054
donderdag 18 mei 2017 om 15:11
56 wedstrijden tegen janneke en mieke op psv en feyenoord na man man man die kan lullen zeg
Is die nu echt zo dom om zo een uitspraak te doen ?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 15:12]
Vind ik leuk
14forever +4561
donderdag 18 mei 2017 om 15:13
hier bedoel je natuurlijk jezelf mee!
Vind ik leuk
Leedz +2050
donderdag 18 mei 2017 om 15:18
Wat een domme reactie...

Gaat natuurlijk om alle wedstrijden incl. EL of vind jij dat PSV en Feyenoord hoger staan aangeschreven dan bijv Lyon en Schalke?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:19
Het is wel vermakelijk om te zien dat het jou enorm dwarszit.
Vind ik leuk
2cents +26915
donderdag 18 mei 2017 om 15:22
Alles is relatief natuurlijk. Zoals Ajax staat tov Janneke en Mieke, zo staat Man Utd tegenover alle tegenstanders in de EL en meer dan de helft van de tegenstanders in de PL...
Vind ik leuk
United +36084
donderdag 18 mei 2017 om 16:06
Weetje dat jezelf heel erg dom overkomt?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:15
Trutje of tutje zou beter bij je passen
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 17:43
U doet uw naam eer aan, meneer Правда
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:03
Stompzinniger kan niet.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:15
Ow dus Mourinho klaagt over 6 wedstrijden meer, ondanks een begroting die minimaal 6 keer hoger ligt en de beschikking over vier teams. Het wordt steeds meer `the complaining one`. Special is al een hele tijd niet meer.
Vind ik leuk
United +36084
donderdag 18 mei 2017 om 16:07
En fysiek en conditioneel zijn die spelers van United ook nog sterker.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 19:23
Ja hij kan net iets vaker een keer rouleren als een club met minder mogelijkheden. Daarnaast zijn die spelers inderdaad conditioneel en fysiek sterker voor een paar eurootjes meer.
Vind ik leuk
tikkietoe +1901
donderdag 18 mei 2017 om 15:16
Man, wat is Ajax tegen dat grote geld en pure resultaatvoetbal de underdog.
En toch kon ik het niet laten gewoon "ja" in te vullen bij de poll.
Vind ik leuk
Toke +769
donderdag 18 mei 2017 om 15:33
De innerlijke supporter heeft gesproken, haha.
Vind ik leuk
mcmodd +5066
donderdag 18 mei 2017 om 15:17
Natuurlijk mag (aartsrivaal) Ajax van mij winnen, ik ben echter wel van mening dat het behalen van de finale al een hele goede prestatie mag worden genoemd. Peter Bosz is echter een heel goede analist en zal zijn jongens behoorlijk goed kunnen inprenten hoe Man United moet worden aangepakt. Er lopen echt geen domme spelers bij Ajax rond en de manier waarop ze uitpakken verdiend mijn grootste respect.
Vind ik leuk
2cents +26915
donderdag 18 mei 2017 om 15:24
Vergeet Tonny Bruins Slot vooral niet.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:24
Ik hoop echt dat Ajax de finale wint. Eindelijke weer Europees succes voor een NL club, dat zou prachtig zijn
Vind ik leuk
Truth +2054
donderdag 18 mei 2017 om 15:37
Ze kunnen niet verliezen daar ben ik nu al zeker van
Vind ik leuk
Senna +4851
donderdag 18 mei 2017 om 15:31
Ja daar word Morinho ook niet wijzer van hahahah
Vind ik leuk
Toke +769
donderdag 18 mei 2017 om 15:32
Bosz vs Mourinho, wie had ooit gedacht dat te zien gebeuren?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 18:50
Gebeurde een paar jaar terug nog hoor ;)
Vitesse - Chelsea
Vind ik leuk
Toke +769
donderdag 18 mei 2017 om 21:05
Oh dat heb ik gemist dan :')
Vind ik leuk
Senna +4851
donderdag 18 mei 2017 om 15:35
je kan van alles vinden van Peter Bosz .
Niet hartelijk bet weter of weet ik veel wat er allemaal gezegd word.
Je moet zo voorzichtig zijn met de media ze maken van een mug een olifant .
Dus dat hij zich terughoudend opstelt kan ik goed begrijpen.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:39
en voor Az was het de 57e regen grunn en komen er nog 3 niet zo piepen petertje
Vind ik leuk
HJR +2698
donderdag 18 mei 2017 om 16:15
Petertje piept niet hoor hier, Mourinho piept in dit geval vooral
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 17:06
Peter piept niet, hij reageert op Mourinho's geklaag over het aantal wedstrijden van zijn 40 koppige selectie heeft afgewerkt. Ajax heeft 6 wedstrijden minder gespeeld met een selectie van 21 man....
Vind ik leuk
Diamant +375
donderdag 18 mei 2017 om 15:50
Ik zei in augustus al dat het helemaal goed zou komen met Bosz, en wat ben ik blij met deze trainer. Laat het elftal het hele seizoen al heerlijk voetballen en dat gare United kan je zeker verslaan.
Vind ik leuk
United +36084
donderdag 18 mei 2017 om 16:02
Verstandige woorden van Bosz! Niet te veel naar de tegenstander kijken. Maar gewoon focussen op je eigen groep. Voor iedereen is dit nieuw en spannend maar ze gaan er wel goed mee om denk ik. Gewoon je ding doen en net als tegen Schalke en Lyon alles eruit halen.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:16
De wedstrijden van united zijn wel een stukje fysieker
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 20:07
Het elftal, of de vele elftallen zijn ook wat duurder. Altijd prettig als je vier elftallen op kunt stellen met voldoende kwaliteit.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:17
Ik hoop zo dat Ajax dezelfde spirit toont als in de wedstrijden tegen Schalke thuis en Lyon thuis om ze vervolgens helemaal kapot te spelen. Ik gun het ons (Nederland) van harte!
Vind ik leuk
pinkelman +1865
donderdag 18 mei 2017 om 16:27
Alweer 21 jaar geleden dat Ajax in een Europese finale stond en hopelijk gaan ze die ook winnen om het aanzien van de eredivisie weer wat te vergroten want echt een groot voetballand zijn we niet meer.

Kijken we naar de afgelopen 15 jaar (dan komt Feijenoord tenminste ook in het rijtje voor) zijn dit de prestaties:

ajax
2002/03 kwart finale AC Milaan
2016/17 Finale Manchester United

PSV
2003/04 kwart Finale New Castle
2004/05 halve finale AC Milan
2006/07 kwart finale Liverpool
2007/08 kwart finale Fiorentina
2010/11 halve finale Benfica

AZ
2004/05 halve finale Sporting Lissabon
2006-07 kwart finale Weder bremen
2011/12 kwart finale Valencia
2013/14 kwart Finale Benfica

Feijenoord
2001/02 Finale Borusia Dortmund
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:41
Dus bosz wat wou je eigenlijk zeggen tegen die journalisten :

Dus vuist op die tafel en gaaaaaas op die lolly !!!!!
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 17:05
Het is zo moeilijk een juiste voorspelling te doen! Maar ik hoop dat AJAX met dit jeugdige team, GAAT SCHITTEREN en WINNEN?
Vind ik leuk
Cfc +728
donderdag 18 mei 2017 om 18:13
Zo die kan mourinho in zijn zak steken. Hij zal wel de hele avond wakker liggen door dit scherpe antwoord van peter
Vind ik leuk
Johan_D +2400
donderdag 18 mei 2017 om 18:33
....
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 18:35]
Vind ik leuk
Butsbal +2179
donderdag 18 mei 2017 om 19:01
Spreek voor jezelf Bosz, ik ben helemaal niet trots op jullie.
Vind ik leuk
fr1963 +576
donderdag 18 mei 2017 om 19:15
Het hoort er allemaal bij, over en weer. Mourinho wil nu graag de underdog lijken, zijn spelers zijn moe of geblesseerd en ajax heeft 10 dagen rust bla bla bla.
Bosz is vind ik iets te rustig, zou best meer ajax in de underdog positie mogen zetten. ManU denkt serieus dit vrij eenvoudig te gaan winnen. Polls in Engeland geven ajax 20% kans.
Vind ik leuk
Gerro +1695
donderdag 18 mei 2017 om 23:26
mourinho speelt dus zijn 14 tiende finale tegen Ajax dat kan geen toeval zijn tja van Nummer 14 ga je niet winnen.
Vind ik leuk
Gerro +1695
donderdag 18 mei 2017 om 23:29
Dus man u speelde 6 wedstrijdjes meer met een dubbele selectie. wat kan die gast zeuren zeg,verwacht zoiets niet van een een topcoach.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Bosz countert Mourinho: 'Voor onze jonge ploeg is het woensdag de 56ste wedstrijd'