Verbazing over Nederlandse mentaliteit: 'Kinderen met Louis Vuittons van 400 euro'

Verbazing over Nederlandse mentaliteit: 'Kinderen met Louis Vuittons van 400 euro'

vrijdag 10 november 2017 om 08:02

PEC Zwolle-middenvelder Ryan Thomas staat aan de vooravond van een belangrijk tweeluik. De middenvelder uit Nieuw-Zeeland speelt met zijn land twee wedstrijden tegen Peru, waarin een WK-ticket op het spel staat.

Nieuw-Zeeland is duidelijk de underdog. "Als het op techniek aankomt, kunnen we ons niet met Peru meten. Zuid-Amerikanen staan immers bekend om hun techniek", laat Thomas weten aan De Stentor. De middenvelder hoopt echter dat zijn ploeg op basis van mentaliteit het verschil kan maken. "Wij hebben een arbeidersmentaliteit. Waarschijnlijk omdat we een klein land zijn en geen lange historie hebben. De mensen zien ons als werkers. Vrijwel iedereen in Nieuw-Zeeland groeit op met de gedachte: het maakt niet uit wat ik doe, maar ik moet werken om te overleven."

Thomas ziet deze 'never say die'-mentaliteit nauwelijks terug in Nederland. "Ik zie kinderen lopen met kleding van honderden euro's. Dat krijgen ze van hun ouders. Ze hoeven nergens voor te werken." Thomas zelf begon al op zijn tiende met klusjes, waarmee hij een zakcentje bijverdiende en de waarde van geld leerde in te zien. "Zelfs als ik op mijn verjaardag nieuwe schoenen nodig had, mocht ik bijvoorbeeld bij de H&M schoenen van vijftig euro kopen. Hier zie je ze al met Louis Vuittons lopen ter waarde van misschien wel 400 euro. Mijn ouders zouden dat nooit betalen, alleen al omdat je er gemakzuchtig van wordt."

Poll

Gaan we Thomas en Nieuw-Zeeland terugzien op het WK?

(511 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 10 november 2017 om 08:06
Beetje overdreven, maar dat ze geen ruggengraad meer hebben beng ik het wel mee eens
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:15
Zou jij niet eens een lesje spellen nemen?
Vind ik leuk
Ale +1191
vrijdag 10 november 2017 om 08:33
Pfffff
Vind ik leuk
Leedz +3314
vrijdag 10 november 2017 om 09:32
Hij zal vast zo'n LV tasje hebben
Vind ik leuk
John M. +3198
vrijdag 10 november 2017 om 11:00
Hoeft hij niet. Ik weet precies wat hij bedoelt.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:17
Wat hij zegt over die kleding, is absoluut wel waar. Kinderen lopen nu met de gekste en duurste merken.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:28
10 jaar geleden werd mijn zoon opgehaald op zondag om buiten te spelen. Ik stond toevallig in de voortuin.
Mijn zoon doet open. En hij zegt, ja leuk. Ik pak de bal wel ff.
Nee, dat kan niet, ik heb mijn nieuwe schoenen aan.
Ohhh... dan pak ik wel 2 scheppen zegt mijn zoon dan maar.
Nee, dat kan niet. Ik heb mijn nieuwe broek aan.
Ohhh... eeehhh ... zullen we dan maar een rondje gaan fietsen.
Ja, leuk.

Ik bescheurde me bijna van t lachen. Wat een wereld. Lekker buiten spelen in je zondagse pak. 10 jaar geleden hè. Spreek ik over.
Vind ik leuk
Leedz +3314
vrijdag 10 november 2017 om 09:40
Erg he...

Vroeger was zowat elke broek/schoen kapot van het buiten spelen
Vind ik leuk
Vak-DD +7795
vrijdag 10 november 2017 om 11:21
We kregen altijd oude kleren aan met buiten spelen, broeken met lappen er op genaaid enz. De nette kleren waren voor de zondag als we naar Oma gingen. En als we afspraken om zo en zo laat daar en daar te zijn dan waren wij er ook. Tegenwoordig als ze iets afspreken voor een week erop zijn de zeven dagen bezig om de afspraak alsnog rond te krijgen op hun mobieltjes, om uiteindelijk toch maar niks af te spreken. Ach die goeie ouwe tijd.....
Vind ik leuk
Leedz +3314
vrijdag 10 november 2017 om 11:25
Haha vroeger was alles beter
Vind ik leuk
Carl +1489
vrijdag 17 november 2017 om 06:24
De mensen die nu zeiken over dat vroeger alles beter was zijn vaak de mensen die zelf kinderen hebben, en.... oja, in veel gevallen precies doen waar ze zelf zo'n hekel aan hebben: hun kinderen verwennen.

Je weet hoe het gaat: kind zeurt over dat het iets wil want iedereen heeft het en je wilt niet gepest worden op school -> meeste ouders kiezen voor 1 van deze 3: ga maar aan de andere ouder vragen, of, alleen als..., of, als je belooft dat... (en dan wordt er een bs tegenprestatie of belofte van het kind gevraagd).

We worden allemaal lui en laks. Ouders hebben niet meer het commitment om hun kind streng maar met veel liefde en aandacht op te voeden waardoor de kinderen zelf lui en laks worden. Als je een echt goede vergelijking wilt maken met vroeger, kijk dan eens naar hoeveel tijd per week een kind vroeger met familie besteedde en hoeveel tijd jouw kind met jou, opa en oma en tantes en ooms besteed. Iets minder gok ik. En ik denk dat het aantal beeldschermuren nu iets meer is.

I.p.v. te zeiken op internet, geef het goede voorbeeld. Organiseer leuke activiteiten voor ouders en kinderen in jouw buurt, meld je aan als vrijwilliger bij een sportclub. Doe iets! Zorg dat jij iig voor een paar kinderen het verschil maakt en het goede voorbeeld geeft. Al dat gezeik steeds over vroeger... en zelf lekker meedoen aan de trend die je zo verafschuuwt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 november 2017 om 06:28]
Vind ik leuk
pico323 +3208
vrijdag 10 november 2017 om 14:25
Klopt helaaswel wT je zegt vak dd
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:41
Het lijkt wel steeds meer of kinderen statussymbolen worden van hun ouders. Dat begint al bij de hele kleintjes die na een paar maanden al uit de kleding zijn gegroeid. In het verleden ging ouders gewoon naar de Zeeman of de Wibra ofzo. Het moet allemaal maar duurder en duurder. Doe eens normaal....
Vind ik leuk
tollie +753
vrijdag 10 november 2017 om 08:10
Louis who?
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:15
Zal wel weer zo'n malloot zijn, die dure troep maakt, voor die domme rijken.
En wat denk je? Ze kopen t ook nog. Raar.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:43
Vuitton, dat is Frans voor Van Gaal.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:42
maakt de lelijkste troep (die ruitjes rotzooi) maar omdat er zo'n prijskaartje aan hangt moet iedereen het hebben.
Ik zou nog liever kleding van Zeeman dragen, maar goed, dat ben ik :P
Vind ik leuk
Vak-DD +7795
vrijdag 10 november 2017 om 11:31
Ik heb wel onderbroeken van de Zeeman hoor, hahaha.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 14:57
hahaha. Geen ruitjes dus?
Vind ik leuk
Vak-DD +7795
vrijdag 10 november 2017 om 15:44
Nee gewoon van die usa sport, hahaha.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 15:46]
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 22:32
wat ben jij goedkoop zeg
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:12
De westerse mentaliteit wordt steeds triester. De mensen studeren steeds langer. Maar leren niks. Alleen maar wat niet kan en wat niet mag.
De media en de wetenschap maakt de mensen steeds depressiever. Kijk uit. Code geel. Alarmfase 2. Smogalarm. Jaja.
Vind ik leuk
jaja_PSV +17551
vrijdag 10 november 2017 om 08:16
Alles in deze wereld draait om economie, geld.
Af en toe zie ik het somber in...het milieu zal altijd in de schaduw staan van de economie. Zolang er geld aan iets is te verdienen, pas dan wordt het interessant.
Vind ik leuk
kerel +859
vrijdag 10 november 2017 om 08:43
Dat is precies het kapitalistische systeem wat de VS hebben verspreid over onze aardkloot.. net terug uit Azie en ik zeg met klem: De wereld is naar de klote en niet meer te redden.. wat je daar ziet.. milieu?? Wat is dat?? En wij zijn bezig met uitstoot etc.. het is een wassen neus..
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:47
We gebruiken nu economische groei als belangrijkste graadmeter voor welvaart. Je zou ook geluk kunnen nemen. Niet zeggen: 'welvaart is leuk, maar het moet wel betaalbaar zijn', maar 'een sluitende begroting is leuk, maar we moeten wel gelukkig blijven'.
Vind ik leuk
ricsta +454
vrijdag 10 november 2017 om 08:53
Haha inderdaad. Hoezo zuinige auto's en elektrische rommel het produceren en vernietigen ervan is vervuilender. En wat je zegt in Azië zijn ze niet zo met uitstoot bezig maar daar woont wel de helft van de wereldbevolking..

Achteraf kom je altijd terug op het verhaal verbeter de wereld begin bij jezelf en dat is wat de politiek ons voor houdt. Wij moeten ons bezig houden met uitstoot.
Vind ik leuk
jaja_PSV +17551
vrijdag 10 november 2017 om 09:43
Ik vrees ook dat het niet meer te redden is.
Recent documentaire gezien waar mensen in Bangladesh in de.modder staan en een oude ijzeren olietanker met de hand demonteren voor een.flut bedrag...
Over een paar jaar als dank worden ze overspoeld door de zee vanwege een stijgende zeespiegel.

Heel de globalisering waar fabrieken zijn verschoven van Europa naar Azië; goedkoper, maar ook teruggeworpen qua milieu, mensenrechten etc.
Ook daar zie je dat geld het wint. Er is geen moraal.

Kortzichtigheid regeert, want niemand wil dit in zijn hart overdragen aan zijn kinderen. We sluiten de ogen of kijken weg.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 november 2017 om 09:45]
Vind ik leuk
Vak-DD +7795
vrijdag 10 november 2017 om 11:32
Helaas word er door de regering, groen-links en al die milieuclubjes ook dik verdiend aan het milieu over de ruggen van de gewone man !
Vind ik leuk
Woudo +7542
vrijdag 10 november 2017 om 08:18
Lekker bezig al op deze vroege morgen Wim haha, goedemorgen!
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:31
Ja, ik zeg maar zo ... de kop is eraf.
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 10 november 2017 om 08:33
Gewoon weer volledig analoog gaan Wim!
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:16
Ja want elk Nederlands kind krijgt Louis vitton van hun ouders. Hoe dom kan je zijn.
Vind ik leuk
Woudo +7542
vrijdag 10 november 2017 om 08:19
Ik heb nooit Louis Vuittons van mijn ouders gekregen... Kan ik ze aanklagen voor kindermishandeling nu?
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:03
Het enige wat je kan doen is #MeNot twitteren. Dan weet iedereen dat je het niet hebt gehad vroeger.
Vind ik leuk
Woudo +7542
vrijdag 10 november 2017 om 09:06
Hahaha ga ik meteen doen!
Vind ik leuk
darmianto +7226
vrijdag 10 november 2017 om 12:29
Nou idd zeg, we zijn hier steeds sneller met zn allen op de teentjes getrapt..

Ik vind dat #Metoo verhaal ergens begrijpelijk maar och och och wat zijn er dan gelijk hele hordes mensen die zich al aangerand voelen als een collega op werk een knoflookscheet liet.. zelfde met racisme, mensen zijn soms eerder aandachtsgeil ipv dat ze zich daadwerkelijk gekwetst voelen, dat krijg je er van als die zelfde groepen mensen alleen nog digitale aandacht krijgen in de vorm van likes op FB of duimpjes op VP..
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 13:52
Achja dat is de manier van communiceren tegenwoordig. Helaas maar waar..
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 15:25
Veel dingen en "problemen" zijn idd ook een vorm van aandacht vragen. Sommigen komen aandacht te kort. Ook zo'n probleem.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:18
Haha mijn ouders ook niet hoor, en als ze het zouden proberen zou ik ze tegenhouden...
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 10 november 2017 om 08:32
Ryan heeft een beetje een vreemd beeld van Nederlanders.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
vrijdag 10 november 2017 om 08:37
Dat valt wel mee hoor. Hij overdrijft misschien iets, maar ik ken zat kinderen die de duurste telefoons hebben en als ze dan gevraagd worden om ff de tafel te dekken geven ze een grote bek. En komen er mee weg ook. De jeugd van tegenwoordig is strontverwend zonder dat ze er iets voor hoeven doen.
Vind ik leuk
ricsta +454
vrijdag 10 november 2017 om 08:57
"De jeugd van tegenwoordig" kregen wij vroeger ook altijd te horen. Dat is gewoon een ontwikkeling die altijd zo zal blijven. Generatiekloof zeg maar. "De jeugd van tegenwoordig" roept over 40jr dat de kinderen van dan verwend worden en dat zij het vroeger met een simpel mobieltje moesten doen.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 10:36
Nog zo'n standaard opmerking die elke generatie roept: "vroeger was alles beter". Het gaat helemaal nergens over. Tijden veranderen. Mensen moeten zich niet zo aanstellen. Over een aantal jaren is alles weer anders en zo zal het altijd gaan. Ik ga me er niet druk om maken.
Vind ik leuk
ricsta +454
vrijdag 10 november 2017 om 10:38
Exact dat.
Vind ik leuk
John M. +3198
vrijdag 10 november 2017 om 11:12
@ricsta
En nu maar hopen dat de wereld over 40 jaar nog bestaat.
Vind ik leuk
ricsta +454
vrijdag 10 november 2017 om 11:44
Natuurlijk John, de wereld zal in de tussentijd nog wel 3x ten onder gaan op basis van verschillende kalenders. Wie weet mogen we dan weer meedoen aan een WK :D
Vind ik leuk
John M. +3198
vrijdag 10 november 2017 om 11:46
In veertig jaar wordt het voor mij wel moeilijk om nog een WK te volgen.
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 10 november 2017 om 09:42
Dus omdat jij zat kinderen kent die strontverwend zijn heeft Ryan gelijk? Mijn kinderen zijn ook strontverwend maar reken er maar op dat die straks zelf hun band plakken en meedraaien in het huishouden. Dat heeft eigenlijk weinig te maken met die kinderen maar voornamelijk met opvoeden.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:32
€. 400,-- . Was in de uitverkoop zeker.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:36
Hij heeft wel een punt.
Vind ik leuk
allround +1029
vrijdag 10 november 2017 om 08:38
Ik vermoed dat zijn opmerking iets uit het verband is getrokken. Ik vermoed dat hij de jonge voetballertjes bedoelt. Echter geldt zijn opmerking over de gehele maatschappij. Wanneer je iets makkelijk krijgt, dan bouw je geen werk mentaliteit op. Ik ben ook helemaal met Wim Jansen eens, kinderen worden niets meer geleerd. Ik kan enkele synoniemen, over dit stuk, neerzetten zoals; lezen wat je wilt lezen en horen in plaats van te luisteren.
Vind ik leuk
Enden +1805
vrijdag 10 november 2017 om 08:42
Zo werkt het inderdaad voor een bepaalde groep mensen. Fijn dat hij iedereen over 1 kam scheert. Vind dit erg kortzichtig en een beetje dom om dan te zeggen dat dit de Nederlandse jeugd is.

Deze groep mensen heb je daar ook. Anders zouden dergelijke winkels zich daar niet vestigen.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 08:47
Tja mentaliteit kan een hoop veranderen in negatieve zin.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:01
Het gaat er tegenwoordig helaas om welk kind de mooiste (of vaak zelfs duurste) kledingstijl heeft. Bij ons ging het er "vroeger" (jaar of 15 geleden) vooral om wie er op het veldje won met voetballen :')
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 10 november 2017 om 09:49
Bij ons ging het er "vroeger" (31 jaar geleden) om hoe je er bij liep en of je won op het voetbalveld.
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 09:26
Nou ik weet niet in welke buurt Ryan woont, maar ik zie hier maar weinig kinderen met zulke spullen rondlopen.
Woont ie soms in ‘t Gooi ofzo?
Ik zie af en toe wat jongens van Noord-Afrikaanse afkomst met wat neppe Gucci en Louis Vuitton spulletjes rondzwerven, maar voor de rest ook niet.
Beetje overdreven allemaal.
En door duizenden euro’s te verdienen met een potje voetballen wordt je zeker niet gemakzuchtig?
Vind ik leuk
Vak-DD +7795
vrijdag 10 november 2017 om 11:24
Wat dat betreft schort er wat aan de opvoeding bij sommigen. Em dan nog de softe opvoeding op de scholen door van die linkse geitenwollensokken leraren. Als je ruzie krijgt op school mag dat niet en word je geschorst of krijg je de wijkagent op bezoek. Zo worden watjes gecreëerd.
Vind ik leuk
DubRtd +14997
vrijdag 10 november 2017 om 13:36
Niet alles is goud wat er blinkt.
Dat is LV - made in marrakesh
Vind ik leuk
vrijdag 10 november 2017 om 23:22
Er komt een waardeloze contactgestoorde generatie aan. Triest om te zien dat ze bijna niets meer weten. Compleet wereldvreemd. Ik merk het thuis en op mijn werk. Al die gasten zijn alleen maar met hun mobieltje bezig. En allemaal de duurste.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Verbazing over Nederlandse mentaliteit: 'Kinderen met Louis Vuittons van 400 euro'