'Afellay kreeg meteen pijn. Ik sprak met PSV, die waren niet blij'

    'Afellay kreeg meteen pijn. Ik sprak met PSV, die waren niet blij'

    donderdag 8 februari 2018 om 19:47

    Eén van de manieren om het Nederlandse voetbal weer op een hoger niveau te krijgen, is jonge spelers harder laten trainen. Foppe de Haan zegt dat in een interview met Voetbal International. 

    "Wat je naar mijn idee echt moet veranderen, is dat je de spelers van 17 tot 21 jaar zwaarder gaat belasten. Je weet precies wanneer die jongens zijn uitgegroeid en dan kunnen ze maximaal en optimaal trainen. Misschien moet je ze wel – heel simpel gesteld – heel moe maken. Morgen moet je voetballen, ik weet wel dat je moe bent, maar je speelt toch weer", aldus de Fries. 

    Hárder trainen is ook een manier om beter te worden, stelt De Haan. "Ik had bij Jong Oranje jongens als Ismail Aissati en Ibrahim Afellay. Als je dan een oefening deed voor de core-stability, kreeg Afellay meteen pijn aan zijn lies of wat dan ook. Ging-ie terug naar de club. Ik heb toen met PSV gesproken, die waren niet blij."

    "Maar het effect was wel dat Luc van Agt een extra programma voor ze ging maken en die jongens alleen maar beter werden."

    Plaats een reactie

    Ruud1987 +4764
    donderdag 8 februari 2018 om 19:53
    Foppe is een hele wijze man, nederland doet er goed aan goed naar hem te luisteren.

    Je hoeft niet alles over te nemen, maar wel iemand die je serieus kan nemen.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:07
    Klopt, maar Afellay benoemen? Is blessuregevoelig als de pest en mensen gaan dit nu linken aan Foppe
    Vind ik leuk
    Ruud1987 +4764
    donderdag 8 februari 2018 om 20:32
    nee hij zegt dat hij het toen al zag en er over wou praten maar PSV was daar niet blij mee.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:42
    excuus dan
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 22:06
    Nee dat zegt ie niet. Hij zegt dat PSV niet blij was dat Affelay een blessure overhield aan de Oranje training.
    Vind ik leuk
    Entombed +924
    vrijdag 9 februari 2018 om 07:49
    Afellay kreeg ineens pijn aan zijn Lies zodat hij die 'kut' oefening niet heel intensief hoefde te doen. Daar wordt PSV ook niet blij van. Belasting is noodzakelijk om sterker te worden en dus NIET blessure gevoelig te zijn.
    Vind ik leuk
    Sideburnn +2540
    donderdag 8 februari 2018 om 21:47
    Ik heb altijd met veel plezier gevoetbald op hamburger niveau ;-)
    Ik was snel maar verder niet echt talentvol.
    Toen ik in dienst zat werd ik tijdends de opleiding 3 x per dag als warmingup voor sporten enz enz de stormbaan overgejaagd.
    Dit resulteerde in een sterkere core, lenigheid en betere lichaamscoordinatie die ik ooit had gehad...ik kon toen een periode met onze toppers in het team meekomen.
    Dit past niet in het stamien van bewegungsgoeroe verheijen maar ik was er wel uitblinker door....dus waarom zou het niet bij de voetbaljonkers van nu niet werken?
    Denk dat de oude vos De Haan zeker een ount heeft.....ook al is dit ouderwets.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 19:53
    Juist wel zwaarder belasten nu blijven het jochies en het moeten echte mannen worden.

    Lekker foppe
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 februari 2018 om 19:58]
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 19:57
    Hier heeft Foppe een goed punt! Hij weet ook echt wel waar hij over praat
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 19:59
    Ja idd aan die pamper trainers heb je niks
    Vind ik leuk
    Always PSV +10695
    donderdag 8 februari 2018 om 20:14
    Die gasten willen allemaal naar het buitenland waar ze ineens wel 3 keer per week moeten kunnen spelen. De trainingsintensiteit moet omhoog om het verschil kleiner te maken.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:03
    Foppe boppe
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:03
    No foppen jij he :p
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:07
    Boppe foppe
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:09
    Douwe boppe foppe whopper
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 19:53
    Een oude vos verliest wel zijn haren....

    Ik mag de beste man wel en wat mij betreft blijft hij betrokken bij het doorontwikkelen.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:10
    100% met je eens, als soort van mentor op de achtergrond
    Vind ik leuk
    mba4u2c +3043
    donderdag 8 februari 2018 om 20:00
    Alleen van hard trainen word je beter...
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 februari 2018 om 23:25]
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:03
    Dan mag jij wel eens trainen op je spelling.....
    Vind ik leuk
    Kees Bman +3605
    donderdag 8 februari 2018 om 21:58
    En sterker nog je mag gerust wat stevig zijn dat schrikt de tegenstander ook wel af kijk naar Alex.
    Vind ik leuk
    R94 +1841
    donderdag 8 februari 2018 om 20:09
    Dit is ook precies waarin wij ongelofelijk achterlopen met de rest van de top. Zodra een speler in de Premier League terecht komt is het eerste waar ze altijd wel tegenaanlopen wel het feit dat ze daar veel zwaarder en meer trainen. Hier zijn het net prinsesjes die na een leuke training op de vroege morgen weer lekker naar huis mogen en daar verder kunnen rusten, om vervolgens te gaan klagen als ze een keer twee weken achter elkaar een dubbel programma hebben.
    Vind ik leuk
    Jozef +36119
    donderdag 8 februari 2018 om 20:13
    Ja hoor. Aan Bruma en Rekik kon je het goed merken dat ze geweldig getraind hadden vanaf hun zestiende... Log en lomp getraind, terwijl voetbal centraal moet staan. Kracht moet er later bij komen.
    Vind ik leuk
    R94 +1841
    donderdag 8 februari 2018 om 20:17
    Dat is toch juist iets wat Foppe hier aanstipt, dat zoiets later moet volgen. Maar het probleem is, wat ik probeer aan te geven, dat wij daar helemaal niets mee doen. Het is allemaal maar halve bak, voetbal is heel leuk maar daar red je het ook niet altijd mee in een competitie als de Premier League.
    Vind ik leuk
    Jozef +36119
    donderdag 8 februari 2018 om 20:20
    Ik denk serieus dat het wel meevalt.

    Zitten de trainers van topclubs te pitten dan? Gio en Cocu hebben toch aardig wat kunnen leren bij hele grote clubs.
    Vind ik leuk
    R94 +1841
    donderdag 8 februari 2018 om 20:25
    Nou, het voetbal van de generatie Gio, Cocu en De Boer (aangezien hij ook wel in dit rijtje past) is wel slaapverwekkend dus dat zou zomaar kunnen. Maar goed, ik ben persoonlijk van mening dat de manier van trainen en de belasting hier een van de oorzaken is dat wij hier zo ver achter beginnen te lopen op de rest en ook zoveel talent uit onze eigen jeugdopleidingen niet slaagt in het buitenland.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 februari 2018 om 20:25]
    Vind ik leuk
    Jozef +36119
    donderdag 8 februari 2018 om 20:39
    Mijn mening is dat de jeugd te vroeg vertrekt tegenwoordig om de lokroep van geld.

    Het beste is om in je eigen veilige omgeving volwassen te worden en in de tijd tot je drieëntwintigste eerst een onbetwiste grote meneer te worden bij een NL topclub. Dat was vrijwel altijd de basis van onze voetbalgrootheden.

    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 februari 2018 om 20:41]
    Vind ik leuk
    R94 +1841
    donderdag 8 februari 2018 om 20:49
    Daar heb je inderdaad ook een punt!
    Vind ik leuk
    Foebele +54032
    donderdag 8 februari 2018 om 21:22
    Dat de jeugd te vroeg vertrekt is zeker ook een (klein) onderdeel van het probleem, maar ik ben het verder volledig met R94 eens, we trainen te slap en te weinig, daardoor raken we technisch, tactisch, mentaal en fysiek achterop, want het komt in kleine beetjes terug in ieder facet van het spelletje.
    Vind ik leuk
    Jozef +36119
    donderdag 8 februari 2018 om 21:27
    Nu moet ik wel eerlijk zijn en zeggen dat ik geen idee heb hoe de jeugd tegenwoordig traint. Is hierin veel veranderd de laatste twintig jaar?

    Natuurlijk is een bepaalde basisconditie van belang.
    Vind ik leuk
    Foebele +54032
    donderdag 8 februari 2018 om 21:31
    Het is ook niet perse de hele jonge jeugd, ik denk vooral dat het in de laatste fase richting het eerste gewoon te weinig is.

    Precies zoals Foppe ook aangeeft, die fase waarin het kind uitgegroeid raakt en hij richting of rond de volwassen leeftijd zit.

    Het is toch wel zichtbaar hoe fragiel al onze voetballers zijn? Nou hoeven ze niet zo gespierd te zijn als Rico Verhoeven, maar hoeveel hebben er nou echt body? De Ligt wordt nu toch zo geroemd vanwege zijn fysiek, maar waarom is hij de uitzondering? We zijn het langste volk ter wereld en onze voetballers zijn allemaal formaatje Sneijder.
    Vind ik leuk
    Kuip +7008
    vrijdag 9 februari 2018 om 07:41
    Dat hebben we gezien met Klaassen. Het argument dat spelers te vroeg vertrekken is onzin. Als je echt goed bent kom je altijd wel bovendrijven. In zijn algemeenheid kun je stellen dat Nederlandse clubs op internationaal niveau ver achterlopen. Op landen als Engeland en Duitsland is dat logisch. Maar als je niet meer kan winnen van clubjes uit Noorwegen en Kroatië dan gaat er iets niet goed.
    Het valt mij dan altijd weer op dat die mensen veel meer energie in de wedstrijd stoppen. Ze zijn sneller, springen hoger bij kopduels en zijn agressiever in duels. Deze facetten hebben toch alleen te maken met fysieke gesteldheid. En dat is puur trainbaar. Veel te laat krijgen we in Nederland langzaam door dat wij niet hard genoeg trainen. Alle spelers die naar het buitenland gaan bevestigen dit telkens weer.
    Vind ik leuk
    Jozef +36119
    vrijdag 9 februari 2018 om 07:58
    Dat zeggen ze altijd al, maar hoe komt het dat onze toptalenten niet meer doorbreken?
    En Klaassen reken ik absoluut niet tot onze toptalenten.
    Weet je hoe monsterlijk goed Cruijff, van Basten, Gulliit, Rijkaard, Bergkamp en Koeman waren voordat ze naar het buitenland vertrokken?
    Dat was in de tijd dat Mickey Mousecompetitie al lang was uitgevonden hoor.
    Ik zie ongekende parallellen met begin jaren tachtig. Toen was er even niks qua talent en nu ook even. Het zij zo en in mijn ogen gaat het nog meer mis doordat talenten veel te vroeg voor wat centen meer vertrekken om vervolgens te verpieteren. Het fysieke verschil op een bepaalde leeftijd met de Zuidelijke landen is altijd al een feitje geweest. Misschien heeft Foppen wel een punt, maar een koerswijziging van meer dan tien procent zal ook hij onzin vinden vermoed ik.


    Ik geloof er heilig in dat we geen uitverkoren volk zijn; waarom zouden er bij ons vijftig jaar lang buitenproportioneel veel talenten doorgebroken zijn?

    Ik denk dat we het juist altijd afwijkend, maar beter deden dan het buitenland. Nog steeds wordt de route Nederland nog altijd gezien als een uitstekende, ook door buitenlandse talenten. Waarom niet Denemarken, Zweden, Schotland, België, Zwitserland, Polen, Rusland of Oostenrijk zou je denken?
    Vind ik leuk
    donderdag 8 februari 2018 om 20:48
    Bij Ajax gaan ze nu ook pas trainen. Wedden dat ze beter worden. Tot Ten Hag was het spelen met de bal. Qua techniek zit het ook wel goed bij de spelers. Wanneer krijgen ze het moeilijk? Zodra er fysiek gespeeld wordt en ze geen rust krijgen. Dus trainen op weerstand. Als Ten Hag de tijd krijgt (want PSV haalt hij niet meer in), gaat de schaal vanaf 2019 weer een paar keer op rij naar Amsterdam. Ondanks het nog steeds structurele puntenverlies tegen FC Utrecht ;-)
    Vind ik leuk
    Foebele +54032
    donderdag 8 februari 2018 om 21:21
    Precies, het is gewoon te slap en te weinig hoe wij trainen in Nederland. Meer trainen betekend niet perse meer kracht, maar gewoon meer arbeid leveren, meer doen voor je sport.

    Dat laffe gedoe van die Verheijen met periodisering is alleen maar gepamper, met fluwele handschoentjes die jongetjes aanpakken.

    Het is gewoon allemaal onzin, denk je dat Dafne Schippers, Rico Verhoeven, Kromodijojo, Sven Kramer ,Epke Zonderland en dat soort toppers niet hard trainen? Die zetten hun hele leven opzij voor hun sport, de voetballertjes zitten om half 3 al een potje FIFA te spelen of de nieuwste patta's in de shop te kopen.

    Het hardere trainen maakt ook een betere mentaliteit, omdat ze er dus meer voor moeten doen en door het hard werken ook in het veld dat zich tot uiting komt, dat overzettelijke wat wij zo enorm missen.

    Nee, die Raymond Verheijen zou verbannen moeten worden uit Nederland, gewoon grens dicht je bent niet meer welkom, daggg!!!
    Vind ik leuk
    Eppo1979 +40
    donderdag 8 februari 2018 om 20:14
    Hmmm Foppe die bij Heerenveen liever met buitenlandse spelers speelde dan met eigen jeugd of Nederlandse spelers. Hij zich bij Heerenveen moeten inzetten op een betere jeugd en door groeien van jeugd I.p.v. spelers uit Scandinavië te halen.
    Vind ik leuk
    Foebele +54032
    donderdag 8 februari 2018 om 21:16
    Je bedoelt die Foppe die Heerenveen groot gemaakt heeft samen met Riemer?
    Vind ik leuk
    Eppo1979 +40
    donderdag 8 februari 2018 om 22:16
    Dat klopt heel veel respect voor hem maar wel ten koste van de jeugdopleiding en nl spelers. Hij kocht zelfs buitenlandse spelers voor op de bank.
    Vind ik leuk
    Foebele +54032
    donderdag 8 februari 2018 om 22:20
    Je moet als club je sterktes ontwikkelen en bij Heerenveen was dat absoluut de scouting.

    Ik vind dat geen schande, al is een goede jeugdopleiding zowel sportief als financieel heel interessant. Heerenveen heeft een andere weg gekozen en hebben daarmee dingen bereikt die ze wellicht nooit hadden bereikt als ze voor eigen jeugd waren gegaan.

    Op zich te prijzen toch dat ze hun krachten kende en dat ze hier de club gemaakt hebben tot een mooie subtopper in Nederland?
    Vind ik leuk
    remakil +5558
    donderdag 8 februari 2018 om 20:30
    Precies! De beuk er in! Dat gepamper is niks...
    Vind ik leuk
    Kees Bman +3605
    donderdag 8 februari 2018 om 22:04
    Is dat een nieuw woord gepamperd ,ik vind hem wel leuk nog niet vaker gehoord.
    Vind ik leuk
    Foebele +54032
    donderdag 8 februari 2018 om 21:16
    Mooie kerel en wat hij hier zegt is gewoon waar. Iedere speler die naar het buitenland gaat geeft aan dat hij ineens harder moest gaan trainen, maar ja, wij zitten hier vast onder het juk van een mafklapper die al jaren raar loopt te schreeuwen op twitter als er weer eens iemand geblesseerd is bij een club, dan is hij er als de kippen bij om de technische staf (zonder te weten hoe ze werken) volledig af te branden.
    Vind ik leuk
    myrthewit +1550
    vrijdag 9 februari 2018 om 01:29
    Dat is toch wel gevaarlijk wat Foppe zegt. Je moet toch voorzichtig zijn met jonge spelers. Elke speler is anders. Met overbelasting kun je spelers ook helemaal kapot maken.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 februari 2018 om 07:29
    Weten we ook waarom die 2 (Ismail Aissati en Ibrahim Afellay) het niet gered hebben.
    Vind ik leuk
    reggie +1575
    vrijdag 9 februari 2018 om 08:38
    Dank zij Foppe staat PSV nu bovenaan!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    'Afellay kreeg meteen pijn. Ik sprak met PSV, die waren niet blij'