Reden van Spaanse dominantie verklaard: 'De Boer en Cocu zijn het met mij eens'

    Reden van Spaanse dominantie verklaard: 'De Boer en Cocu zijn het met mij eens'

    zaterdag 26 mei 2018 om 09:54

    Sierd de Vos is niet verrast door de Spaanse dominantie in Europa de afgelopen jaren. De kleurrijke commentator van Ziggo Sport, die al jaren in de Spaanse voetbalstadions komt, heeft daar wel een verklaring voor.

    "In Spanje wordt harder getraind dan elders", zegt De Vos tegen de NOS. "En bovenal hebben ze het meeste voetbalverstand. Veel Nederlandse trainers zijn het niet met mij eens, maar Phillip Cocu en Frank de Boer wel: in Spanje trainen ze harder. Als je niet mee kan komen, val je af."

    Belangrijker is nog het voetbalverstand op bestuurlijk niveau, meent El Sierd. "Er zijn goede technisch directeuren, die bij hun clubs al complete schaduwelftallen klaar hebben staan. Dat maakt de competitie zo goed, net als de scouting en de opleiding. Kijk naar de Spaanse jeugdelftallen, ook die zijn dominant."

    In Engeland regeert volgens De Vos de waan van de dag, in Spanje wordt echt gekeken of een speler bij de club past. De beste Spaanse technisch directeur werkt nu echter in Italië, bij AS Roma: Monchi. "Hij was ooit reservekeeper van Sevilla en onder zijn leiding won de club drie keer de Europa League. En nu komt ook Roma ver in Europa, dat is geen toeval." Mede door Monchi denkt De Vos dat de concurrentie voor Spanje de komende jaren uit Italië komt.

    Maar er speelt nog iets, stelt De Vos. De Serie A heeft La Liga-voorzitter Javier Tebas gevraagd om het oude economisch stelsel aan te pakken. "Ook in Italië zit veel voetbalverstand. Ze zijn nu over alle omkoopschandalen heen. Juventus en Roma zijn al opgestaan en Inter komt eraan."

    Plaats een reactie

    Godin1 +813
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:02
    Beetje voorbarig. Atletico wint de EL en misschien Real de CL. Wel leuk als er meer concurrentie komt vanuit Italië.
    Vind ik leuk
    Koeroe +8943
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:39
    Ja maar dit is geen toeval, heb echt niks met Sierd maar heeft hier toch wel gelijk. Ik vraag me af wanneer de laatste x was dat er geen Spaanse club was die de EL of CL won.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:09
    heb het voor je uitgezocht. 2012-2013 was dat

    CL finale: Bayern - Dortmund
    EL finale: Chelsea - Benfica
    Vind ik leuk
    Koeroe +8943
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:52
    Ah dat valt opzich mee. Maar goed, dat ze lekker bezig zijn daar staat vast
    Vind ik leuk
    Mari +5046
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:15
    Achteraf heeft geen zin om het te roepen
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:02
    Al dus El sierd :p
    Vind ik leuk
    Luiehond +1154
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:03
    Geld is ook niet onbelangrijk!
    Vind ik leuk
    Maan88 +2507
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:03
    Zou leuk zijn als het voetbal in Italië weer opbloeit. Die competitie blijft mooi maar was echt af aan het sterven. Napoli, Roma en Juve maken de dienst uit en Lazio een beetje. Maar hopelijk komen inter en AcMilan nu ook eens dichterbij door al die miljoenen.
    Vind ik leuk
    Jur74 +6418
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:04
    Die gozer krijgt al een erectie als je la liga roept, erg objectief is hij niet.
    Vind ik leuk
    Luiehond +1154
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:11
    Nee maar heeft wel gelijk!
    Vind ik leuk
    Sanders +3277
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:47
    Dat is jou mening
    Vind ik leuk
    Jur74 +6418
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:38
    Het Spaanse voetbal is zo corrupt als de kolere. Real had destijds miljoenen schuld en door een deal met de gemeente was de schuld ineens weg. 750 miljoen was de schuld bij de primera, als hier in de ed een club een half miljoen schuld heeft staan ze in Zeist al te stuiteren.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 12:03
    Hoezo heeft hij gelijk? Hij is totaal niet objectief.
    Vind ik leuk
    Bizzy +15991
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:23
    Als de brexit een feit is is gedaan met de PL
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:26
    De beste verklaring is dat ze in Spanje met geld smijten wat ze niet hebben.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +2578
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:35
    Toch gek dan dat Real Madrid en Barcelona op United na de hoogste inkomsten ter wereld hebben. Komt er kennelijk toch wel wat geld binnen.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:46
    Maar het schijnt dat ze meer uitgeven dan dat ze innemen. Als ik goed informeert ben hebben Real en Barca gigantische schulden en bij de meeste andere spaanse clubs zal het er wel niet anders uitzien.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:55
    Je bent dus niet goed geïnformeerd, oud nieuws.
    Real heeft al jaren niet echt een grote naam aangekocht en harken honderden miljoenen per jaar binnen
    Vind ik leuk
    Jur74 +6418
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:42
    Artikel van 30 maart 2017

    Real heeft schuld van 327 miljoen

    MADRID - De koopdrift van voorzitter Florentino Perez heeft Real Madrid opgezadeld met een schuld van liefst 327 miljoen euro. De preses maakte zondag de balans op bij de algemene ledenvergadering van de club uit de Spaanse hoofdstad.

    Real start het seizoen met een recordbudget van 422 miljoen euro. Aartsrivaal Barcelona doet het met een budget van 400 miljoen euro.

    ,,We beleven moeilijke momenten door de financiële crisis, maar we moesten veel moeite doen om grote spelers binnen te halen. Dat verklaart de hoge schuld'', aldus de preses van Real. Ronaldo, Kaka, Karim Benzema en Xabi Alonso kostten de Madrilenen bij elkaar 250 miljoen euro. Het salaris van de spelersgroep van Madrid is verantwoordelijk voor 45 procent van de kosten van 'De Koninklijke'. Perez verwacht dat de schuld nog dit seizoen met 200 miljoen teruggebracht kan worden door hogere inkomsten.


    UEFA-voorzitter Michel Platini pleitte afgelopen week voor openheid omtrent het financiële beleid van grote voetbalclubs. De Fransman hoopt daarmee te voorkomen dat clubs torenhoge schulden maken.



    Vind ik leuk
    John M. +4021
    zaterdag 26 mei 2018 om 15:59
    Maar die spelers werken ook niet voor niks. Als ik hoor wat CR7 verdient dan moet er wel veel geld binnen komen. De laatste grote aankoop was geloof ik Bale voor meer als 100 miljoen en die zit meestal op de bank.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:34
    Geld hoort ook op de bank, vandaar dat Bale er ook vaak zit ;-)
    Vind ik leuk
    jamesquinn +2578
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:30
    In aanvulling op Goedemorgen: daarnaast is het hebben van schulden niet per se slecht. iedereen met een koophuis heeft schulden. het is pas slecht als je niet meer aan je betalingsverplichtingen kan voldoen.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zaterdag 26 mei 2018 om 12:01
    En zo is het.
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:01
    Maar clubjes als Haarlem, Veendam enz. gaan met een paar miljoentjes schuld de bietenbrug op.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:14
    Maar daar kwam ook geen geld binnen, dus conclusie blijft gelijk.
    Als er bij Veendam jaarlijks 5 miljoen binnenkwam bestonden ze nog.
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    zaterdag 26 mei 2018 om 20:20
    Maar als bij Real Madrid minder geld binnenkomt dan er uit gaat,(en dat gaat al jaren zo) hebben ze verlies wat nu al in de honderden miljoenen is opgelopen. Mijn punt is dat Madrid verder loopt en Haarlem met een paar miljoentjes in minus niet verder mag draaien.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zaterdag 26 mei 2018 om 23:09
    Je let niet op en loopt achter, vanavond ook weer een paar honderd miljoen bijgeschreven...
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    zondag 27 mei 2018 om 09:52
    En al dat geld en nog iets meer wordt meteen weer uitgegeven.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zondag 27 mei 2018 om 10:06
    Je leest dus niet...
    Vind ik leuk
    John M. +4021
    zondag 27 mei 2018 om 10:10
    Ik lees dus wel maar heb misschien andere bronnen als jij.
    Voor mij is deze discussie nu gesloten.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zondag 27 mei 2018 om 11:06
    Real heeft al jaren geen grote aankopen meer gedaan, dat heeft niets met bronnen maar met feiten te maken.
    Dus als je zegt dat ze meer geld uitgeven dan dat er binnenkomt is dan ook feitelijk onjuist.
    Dus bij deze is deze discussie inderdaad gesloten!
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 12:06
    Dan heb je gelijk de 2 teams genoemd die de dienst uitmaken in Spanje en ook wie er de komende 10 jaar( Atletico misschien) kampioen worden, saaie competitie dus.
    Vind ik leuk
    goedemorgen +2880
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:36
    Bijna net zo saai als in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Portugal etc....
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 18:47
    Precies,het zijn nagenoeg altijd dezelfde teams die kampioen worden, Celtic, Bayern, Juventus,Porto of Benfica, Één van de 4 uit Istanboel en daarin onderscheid de Spaanse competitie zich niet.In de BPL had je de afgelopen 3 jaar 3 verschillende kampioenen.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    cornelisse +158
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:33
    Harder trainen is onzin in Duitsland en Engeland wordt harder getraind en ligt het tempo en aantal wedstrijden hoger , voetbalverstand , tactiek etc heeft hij wel gelijk denk ik
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 10:41
    Wilde het net zeggen. Duitsland heeft echt een sterke competitie, veel toeschouwers, inkomsten, ze werken hard, hebben heus wel voetbal knowhow, maar in Europa presteren ze al jaren niet best (Bayern uitgezonderd dan). Zou het aan het eten liggen? Meer paella en chorizo naar binnen werken of siësta houden?
    Vind ik leuk
    HupHolland +790
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:00
    Totale onzin.

    Real Madrid is al jaar en dag de rijkste club in Europa en heeft zo al zijn successen kunnen bereiken door gewoon de beste spelers makkelijk te kunnen kopen. Daarbij hebben ze nogal eens een mazzeltje met scheidsrechter beslissingen in het verleden gehad.

    Barcelona heeft alles te danken aan juist het Nederlandse voetbal. De Nederlandse gedachte of de ajax gedachte heeft barcelona gemaakt tot wat het nu is. En ook Barcelona is domweg rijker dan welke club in Nederland dan ook.

    Het enige dat waar is, dat in Nederland harder mag worden getraind. Nederlands voetbal is technisch vreselijk goed, maar wel traag!
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 12:13
    Ken je feiten, ManU is op dit moment de rijkste club van de wereld,gevolgd door Barça ( die Real van de 2de plaats hebben verdrongen)en als 4de Bayern München.Real was de voorbije 3jasr nummer 1 en daarvoor was het ManU.Overigens is Bayern de enige van de top 4 die nauwelijks "schuld" hebben.Het gaat om begroting, merchandise, reclamedeals,enz. Zoek maar op.
    Vind ik leuk
    HupHolland +790
    zaterdag 26 mei 2018 om 12:26
    Dit lijstje heb ik gezien. dit is een moment opname en zo bedoelde ik het niet. Real is al 50 jaar 'de rijkste' club in Europa. Man U en Barca bijvoorbeeld niet.

    Real's (en Barca's) geld en succes trekt alle spaanse clubs in hun kielzoog mee, vanwege de opzet van de CL

    Als Nederlandse club historisch en/of op dit moment over dit soort kapitaal zouden beschikken, dan had Nederlands voetbal er zeker net zo goed uitgezien als het Spaans voetbal.

    Ik reageerde op het artikel en vind het onzin wat daarin wordt gesteld. In Nederland hebben ze echt wel verstand van voetbal.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:00
    In Nederland wordt je ontslagen als trainer als je te hard traint!
    Vind ik leuk
    Kuip +5356
    zaterdag 26 mei 2018 om 11:36
    Zoals ik hier met grote regelmaat verkondig doe ik het nog een keer. In Nederland moeten we buitenlandse trainers halen. Het liefst Spanjaarden of Italianen. Bijna alle topclubs in de wereld hebben een Spaanse of Italiaanse trainer. Een goede Duitser mag natuurlijk ook. Ha,ha.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 12:01
    Leuk dit verhaal Sierd maar volgens mij kan iedereen hier nu al voorspellen dat de Titelrace volgend jaar tussen Barça en Real gaat met Atletico als outsider,zo is het al jaren,zo zal het nog lang blijven.De BPL is zo moeilijk om te winnen omdat de top daar uit 5à6 teams bestaat met daaronder veel clubs die( omdat alle clubs geld hebben,bij promotie 120 miljoen) kunnen verassen,ik zou het een grotere prestatie vinden als Roma kampioen geworden was want voordat Monchi daar kwam speelde Roma altijd al top 3 en daar is weinig in veranderd Sierd.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +18506
    zaterdag 26 mei 2018 om 13:28
    Met andere woorden, vraag Sierd niet om zijn mening, want dan krijg je dit soort onzin
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 14:08
    Zeker waar dat Barcelona en Real madrid de echte grote jongens zijn. Maar naar mij idee word de concurrentie van de Engelse top steeds groter. De premier league krijgt steeds meer inkomsten en kijkers. Als de 2 grootmachten uit Spanje het topje van de ijsberg willen blijven zullen ze wel moeten gaan doorselecteren. Barcelona is er al flink mee begonnen maar naar mijn idee moet Real Madrid plaats gaan moeten maken voor vers bloed. Hoop op werner als vervanger van benzema en wat mij betreft gaat asensio op de plaats van Bale spelen en halen ze marquinhos als nieuwe verdediger die in de toekomst samen met Varane een betonblok kan gaan vormen. Theo hernandez is de vervanger voor de toekomst van Marcelo, maar ik ken de speler niet goed genoeg om te zeggen of hij Marcelo zou kunnen vervangen. Verder zou ik Kovacic nu gaan laten wennen aan casemiro en kroos, want hoe geweldig modric ook is, hij zal een keer moeten gaan vertrekken. Ronaldo kan nog even door maar zal wel ontlast moeten gaan worden,wat ook al steeds meer gebeurt en anders toch proberen neymar proberen los te weken. Misschien isco+200 miljoen?
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 14:29
    Als dit zo het geval is zou Gertjan Verbeek elke keer om de prijzen moeten strijden als trainer.. En die faalde fallicant bij Twente. Dus weet niet of Harder trainen nou de oplossing is.
    Vind ik leuk
    zaterdag 26 mei 2018 om 15:14
    Is wel waar natuurlijk. Ef gaat ook geen enkele Nederlandse speler (meer) naar de Spaanse topclubs. Daar lullen ze in Amsterdam en bij VP wel over maar in Spanje hoor je niets canndie geluiden.
    Vind ik leuk
    Streaker +2746
    zaterdag 26 mei 2018 om 16:45
    Hoe slechter de economie, des te beter de clubs presteren. Maar nu de hamvraag: waarom presteert Griekenland dan zo slecht?

    Nederland blijft maar geld sturen, welke indirect ook naar deze clubs gaan. Dat komt weer door die belabberde regels van de overheden in deze landen. Prachtig toch de Europese Unie? Wanneer de mogelijkheid zich voor doet schrijf ik me direct uit, spijtig genoeg voor de multinationals in NL. Instappen in de EU is de slechste beslissing ooit. Waarvan het voetbalniveau nog maar een klein secundair voorbeeld is.
    Vind ik leuk
    Hansi H +108
    zondag 27 mei 2018 om 00:46
    Ze hebben het meeste voetbalverstand, de clubs in Spanje.
    Dat zou best eens kunnen kloppen.
    Wie zou er nu 100 miljoen voor Bale geven?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Reden van Spaanse dominantie verklaard: 'De Boer en Cocu zijn het met mij eens'