'Wat mij betreft gaan we zelfs een stapje verder: een Eredivisie met 20 clubs'

    'Wat mij betreft gaan we zelfs een stapje verder: een Eredivisie met 20 clubs'

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 07:38do 15-11-2018 om 07:38

    Sparta-voorzitter Rob Westerhof ziet niets in een inkrimping van de Eredivisie. Volgens de per 1 januari uit Rotterdam vertrekkende bestuurder is de Eredivisie zelfs gebaat bij twee extra clubs.

    "Als het aan mij ligt, gingen we zelfs nog een stapje verder en zouden we de Eredivisie uit moeten breiden naar twintig clubs", aldus Westerhof in gesprek met De Telegraaf. De voorzitter weet nog hoe Sparta tussen 2010 en 2016 in de toenmalige Jupiler League ronddoolde: het water stond de Kasteelclub aan de lippen. "Als je extra kansen geeft aan clubs om op het hoogste niveau te spelen, dan wordt het voor die clubs bijvoorbeeld ook gemakkelijker om de jeugdopleiding op niveau te houden", aldus Westerhof.

    Juist die jeugdopleiding is van cruciaal belang voor de huidige Keuken Kampioen Divisie-koploper. "Dat heeft absoluut meerwaarde, als je ziet hoeveel internationals een club als Sparta de afgelopen jaren heeft opgeleid."

    NEC-directeur Remco Oversier heeft een ander idee voor de ontwikkeling van het Nederlandse voetbal: een eerlijker verdeling van de tv-inkomsten. "De Eredivisie mag een heel grote pot verdelen onder achttien clubs en de Eerste Divisie een kleine pot onder zestien clubs, maar het zou veel beter zijn als de tv-inkomsten verdeeld zouden worden over 34 clubs. Het verkleinen van de kloof tussen de Eredivisie en de Eerste Divisie zou in het belang van het hele betaald voetbal zijn."

    Poll

    Wat is volgens jou het beste idee?

    (882 stemmen)

    Plaats een reactie

    donderdag 15 november 2018 om 07:41
    Zo maak je het wel erg makkelijk voor Telstar.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34610
    donderdag 15 november 2018 om 07:41
    Jaa dag. 18 is genoeg.

    Niet nog meer kutpotjes.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 07:48
    Daarom, doe mij maar BeNe-league dan als we toch 20 teams willen..
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:39
    Gezellig uit naar Luik
    Vind ik leuk
    Woudo +7691
    donderdag 15 november 2018 om 12:49
    Precies dit
    Vind ik leuk
    mason +2048
    donderdag 15 november 2018 om 13:47
    Ik zou nog liever in de 3e bundesliga mee draaien met Heerenveen dan in die BeNe league. Ik heb helemaal niks met die belgische clubs
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    donderdag 15 november 2018 om 15:36
    De Flyers zeiden dat ook maar ze gingen uiteindelijk niet.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 07:49
    Ik zou eerder voor een ruimere degradatieregeling gaan. De onderste 3 rechtstreeks en nr 15 p/d.
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5760
    donderdag 15 november 2018 om 07:42
    Inkrimpen, Ajax en PSV eruit!
    Vind ik leuk
    kerel +2225
    donderdag 15 november 2018 om 07:56
    Dat zou wel een idee zijn.. psv en ajax naar de bundesliga.. hou je in nederland een nietszeggende competitie over op een bedenkelijk niveau
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4822
    donderdag 15 november 2018 om 08:00
    Maar wel een spannende competitie
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:53
    En met als beloning voor de titel een plek in de Europa Sub League.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 10:48
    nietszeggend?? nou een leuke competitie bedoel je waarin iedereen kampioen kan worden en de regels niet alleen voor de top veranderd word een competitie waarin iedereen gelijk is en er geen clubs een dikke streep voor hebben bij de knvb kan mij niet snel genoeg waarheid worden.
    Vind ik leuk
    kerel +2225
    donderdag 15 november 2018 om 13:35
    Typisch nederlands.. iedereen gelijk. Dat kan niet meer aangezien het buitenland daar niet aan meewerkt. Ajax en psv zijn je blikvangers, als zij nog iets willen kunnen betekenen in europa zullen zij in eigen land toch moeten worden gesteund.. de eigen competitie wordt er niet leuker van.. het is maar net wat we willen..
    Vind ik leuk
    luccerd +3060
    donderdag 15 november 2018 om 07:58
    Per direct dan wel! Dan kunnen wij lekker een ronde doorstoten in de beker🤣
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 10:46
    precies laat die maar in een europese competitie gaan spelen hoeven wij geen clubs op te heffen omdat de top dat graag wil.
    Vind ik leuk
    LifeErazor +1524
    donderdag 15 november 2018 om 07:43
    20 clubs? Dat is alleen maar een geste richting promovendi.
    Ik weet niet wat het doel van de KNVB is. Als zij aansluiting willen bij de subtop van Europa zal je simpelweg goed marktonderzoek moeten doen en kijken waar de behoeftes liggen. Volgens mij de reden dat Chris Woerts aangesteld is bij de KNVB.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17452
    donderdag 15 november 2018 om 10:38
    Marktonderzoek doen om te kijken waar de behoeftes liggen? Dat blijft voor mij van die taal voor mensen die hun hele leven achter een bureautje zitten opgesloten.

    Ik kan je zonder marktonderzoek ook wel vertellen wat het probleem is; geld, dat is er in het Nederlandse voetbal niet genoeg.
    Vind ik leuk
    HanV +4662
    donderdag 15 november 2018 om 12:52
    Nee toch? Is Chris Woerts, de vertegenwoordiger van de top3, echt aangesteld bij de KNVB? De KNVB is er toch voor alle clubs.
    Vind ik leuk
    Fan123 +71
    donderdag 15 november 2018 om 13:00
    Dat is de KNVB nog nooit geweest..
    Vind ik leuk
    myrthewit +1661
    donderdag 15 november 2018 om 07:45
    Geen goed idee! De Nederlandse clubs spelen te veel wedstrijden voor hun relatief kleine selecties. Natuurlijk worden er in Engeland e.d. meer wedstrijden gespeeld, maar daar hebben de clubs gewoon grotere selecties. Voor Nederlandse clubs zou dit betekenen dat er bijvoorbeeld veel meer blessures zouden komen, afgezien van het kunstgras. Uiteindelijk krijgt de eredivisie dan het niveau van de Keuken Kampioen Divisie.
    Vind ik leuk
    Mr bien +4045
    donderdag 15 november 2018 om 07:46
    Opvoeren naar 20 clubs.
    In Spanje voegen clubs als Girona ook niks toe.
    In Italië net zo als met Spal. Voegt ook niks toe.
    Vind ik leuk
    Koenbres +1270
    donderdag 15 november 2018 om 07:58
    Het is voor die clubs toch mooi dat ze een kans krijgen op het hoogste niveau
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2410
    donderdag 15 november 2018 om 08:12
    Het verschil is alleen wel dat Girona en Spal wel het niveau hebben van de Nederlandse subtop.
    Is ook best logisch, ze hebben daar 5x zoveel teams en voetbal is nog populairder dan hier, dus waarschijnlijk 6 á 7 keer zoveel supporters in totaal. Dus waar ze daar 20 clubs op niveau hebben hebben wij er 5...
    Vind ik leuk
    HanV +4662
    donderdag 15 november 2018 om 13:04
    Waarschijnlijk 6 a 7x zo veel supporters in totaal? SPAL trok vorig jaar 12.607 man publiek, 18e van de 20. In Nederland zouden ze daarmee 14e staan. Gemiddeld trok een Italiaanse club vorig jaar 23% meer publiek dan een Nederlandse. Seizoen ervoor 15%. De ploegen uit Milaan deden het vorig jaar opeens goed in de bezoekersaantallen.
    Vind ik leuk
    zekers +131
    donderdag 15 november 2018 om 08:53
    20 clubs is wel een goed idee want dan krijgen ze meer wedstrijden .
    En ze spelen hier juist te weinig wedstrijden zo 34 wedstrijden plus mischien nog een paar bekerwedstrijden als ze geluk hebben te lange pauzes winterstop maar 2 weken is genoeg en de competitie is voor veel ploegen eind april al klaar.
    Engeland is geen goed voorbeeld daar worden veel meer wedstrijden voor diverse beker's gespeeld
    Vind ik leuk
    kerel +2225
    donderdag 15 november 2018 om 07:53
    Gewoon op 18 clubs laten. 2 minder zet geen zoden aan de dijk, 2 meer helemaal niet. Zorg maar dat ze op echt gras spelen..
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 07:54
    Inkrimpen naar 14 clubs en dan op het einde een kampioenspoule met de beste 6 en een degradatie poule met de laatste 8 clubs. Punten die op het begin zijn gehaald door 2 delen.

    Dit is het gunstigst voor Ajax en PSV natuurlijk, waardoor ze vaker tegen betere teams spelen willen de spelers miss ook langer blijven.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 07:55]
    Vind ik leuk
    Koenbres +1270
    donderdag 15 november 2018 om 07:59
    Is zeker gunstig voor jullie, ooit gedacht aan die andere 16 ploegen?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:07
    Tuurlijk voor hun is het niet leuk, maar als we weer enigszins mee willen doen in Europa moet er wat veranderen, want van sommige potjes worden de spelers absoluut niet beter.

    Ik ben wel voor het gelijk trekken van televisieinkomsten.

    Dus mijn idee is eigenlijk voor de overige 12 clubs die er inblijven heel gunstig. Veel meer inkomsten. Voor de overige clubs die eruit gaan is het idd ongunstig.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 08:09]
    Vind ik leuk
    Koenbres +1270
    donderdag 15 november 2018 om 08:34
    Ploegen die nu tussen plek 10 en 18 spelen zijn dan altijd het slachtoffer
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:58
    Hzo dan? Die profiteren dan van de inkomsten. En hierdoor wordt ook de KKD een stuk sterker.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:48
    Omdat Vitesse en Utrecht meer tegenstand bieden?

    Onzin.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:55
    Zeker en vooral Utrecht tegenover Ajax. En dan spelen we vaker tegen PSV en Feyenoord.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4822
    donderdag 15 november 2018 om 08:01
    Egoïst
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:05
    Idd, maar ik wil toch nog wel een paar jaar langer van Frenkie, Mathijs, Nico genieten in Nederland. Ze worden beter van meer uitdaging en meer wedstrijden. Hierdoor zullen Nederlandse clubs het ook beter doen in Europa.
    Vind ik leuk
    Koenbres +1270
    donderdag 15 november 2018 om 08:35
    Ik wil ook wel nog wat jaren genieten van Sol, Llonch en Crowley, die zullen alleen niet zomaar in een degradatiepoule willen spelen ieder jaar
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:56
    Als we de inkomsten gelijk trekken en Willem 2 zit bij de beste 14 dan hebben hun het voordeel. Kunnen ze veel beter het salaris betalen van die spelers.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 10:51
    en dat is nou juist het probleem die clubs denken dat de hele competitie alleen om hun draait en iedereen zich maar ff moet aanpassen aan ajax en psv om het voor hun goed na de zin te maken .
    en als daarvoor clubs moeten worden opgeheven doet er allemaal niet toe alleen de top telt in zeist.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 07:58
    Daar gaan die grote clubs niet mee akkoord, en zij maken het beleid. 20 clubs betekend de televisiegelden delen met meer clubs, daarom willen ze 16 clubs. Niet vanwege de tegenstand of de mindere wedstrijden, want dat komt voor in elke competitie. Nee ze willen extra geld en dat kan alleen maar als er minder clubs zijn om de pot met geld te delen.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 12:58
    die grote clubs maken het beleid niet dat doet de knvb die alleen na de top luistert en kleinere clubs pikken dat niet meer de tv gelden dienen eerst eerlijk verdeeld te worden en laat die topclubs de inkomsten uit europees voetbal maar lekker zelf houden praten we daarna verder over het kunstgras.
    Vind ik leuk
    HanV +4662
    donderdag 15 november 2018 om 13:08
    Nou, dat schiet niet op als je de onderste 2 eruit gooit. Die krijgen samen 3,5 miljoen, dus dan kun je als je op het idee komt om dat evenredig te verdelen elke club er een kleine 2 ton bijgeven.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:17
    Evenredig gebeurd natuurlijk niet, dat gebeurd nu ook niet.
    Vind ik leuk
    HanV +4662
    donderdag 15 november 2018 om 15:00
    Nee, de top5 pakt nu 52%, meer dan 57% kan het niet worden dan zouden de andere 11 moeten inleveren.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:00
    eindelijk een wijze opmerking uitbreiden juist. Voorzitter NEC snapt er niet veel van.
    Vind ik leuk
    Koenbres +1270
    donderdag 15 november 2018 om 08:03
    Ik snap niet zo goed waarom het aantal clubs zo nodig moet veranderen, 16/18/20 maakt toch niks uit. Ik stem daarom gewoon 18 ploegen. Om het wat spannender te maken zou je het tv geld eerlijk kunnen gaan verdelen of een regel op jeugdspelers, dat de topclubs ze niet voor hun 18de mogen wegkapen bijvoorbeeld. Gebeurd dit allemaal niet dan is dat ook prima maar stop dan met het gezeur over tegenstand want dan wordt de kloof als maar groter.
    Vind ik leuk
    Toppert +1791
    donderdag 15 november 2018 om 08:09
    Wat je ook doet, over een paar jaar begint het gezeik opnieuw.

    16 / 18 / 20 clubs, maakt onder de streep geen enkel financieel verschil. De tv gelden zijn kruimels in de voetbalwereld. En clubs hebben in het verleden bewezen dat ze niet om kunnen gaan met geld. Dus geef ze nu wat meer en over twee jaar hebben ze weer dezelfde financiele problemen. Altijd al zo geweest en het zal altijd zo blijven.

    Verdeel de tv pot gelijkmatig, dus iedereen evenveel. Zorg daarbij voor een degradatieregeling als clubs degraderen dat ze bijv in het eerste jaar nog 80% krijgen en in het tweede jaar 60%. Maak de doorstroming ook beter, bijv 3 clubs degraderen en nog twee spelen om twee promotie/degradatie plaatsen. Dat zorgt er voor dat meer clubs af en toe in de eredivisie spelen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 08:15]
    Vind ik leuk
    Andre As +3317
    donderdag 15 november 2018 om 08:26
    Die weet ook dat Sparta niet op eigen kracht gaat promoveren. Dan maar op deze manier.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +5001
    donderdag 15 november 2018 om 08:28
    Laat lekker zoals het nu is. Clubs zouden beter focussen dat het voetbal beter wordt in plaats van allerlei randzaken.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22211
    donderdag 15 november 2018 om 08:33
    Niks ervan.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 08:39
    Ik stem voor ... de ere divisie stelt toch al niks voor, dus doe dan juist meer clubs.

    Vind ik leuk
    allround +1695
    donderdag 15 november 2018 om 08:43
    Sparta en NEC prediken voor hun eigen parochie. Voetbal in Nederland is er niet bij gebaat om 20 clubs in de eredivisie te hebben. Lijkt mij beter om 16 clubs hierin te hebben. en twee eerste divisies. Uit de ere degradeert de onderste twee en de plaatsen 14 en 13 spelen een play off met de periode winnaars van de eerste divisie. Er moet meer concurrentie komen, om het niveau van het Nederlands voetbal omhoog te helpen. En dan helpt 20 clubs in de hoogste afdeling niet.
    Vind ik leuk
    Yoink +147
    donderdag 15 november 2018 om 09:13
    Grappig. Roepen dat Sparta en NEC prediken voor eigen parochie en vervolgens hetzelfde doen. Inkrimping is ook alleen in het voordeel van een paar specifieke clubs.

    Wil je meer concurrentie, dan moet je simpelweg de tv-gelden eerlijker verdelen. De Eredivisie is een pakket, en alle clubs hebben niks zonder elkaar. Natuurlijk hebben sommige clubs meer kijkers achter de decoder, en mag er een klein verschil in zitten.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:17
    Dat sowieso, die hebben nu aan den lijve ondervonden hoe het er in de KKD uitziet, zeker qua financien, toeschouwersaantallen en dergelijke.

    Maar als je naar 16 clubs gaat, wordt het algemene niveau niet hoger in Nederland, alleen het niveau van de bovenste 6 clubs. Die weten ook dat ze voor het meeste tv geld zorgen, denk je echt dat die dat geld laten lopen? Met een kleinere competitie krijg je een Schots verhaal, 2 of 3 clubs die er toe doen en de rest hobbelt een beetje mee. Om het niveau omhoog te krijgen moet je van onderuit beginnen, en niet van bovenaf.

    Promotie/degradatie, kunstgras afschaffen en een vergoeding beschikbaar stellen zodat deze clubs een grasveld aan kunnen leggen en normaal kunnen onderhouden. Betere verdeling van de tv gelden zodat kleinere clubs het niet alleen maar hoeven te doen met restant spelers die de andere clubs niet willen. Intensiever trainen dan dat er nu gebeurd, heel veel spelers die in Engeland of Duitsland spelen geven aan dat er veel vaker, langer en intensiever getraind wordt dan hier in Nederland.

    Concurrentie krijg je niet als je de top 4 30 keer per seizoen tegen elkaar laat spelen. Dan creeer je een onoverbrugbaar gat naar de rest van de clubs. Denk daarbij aan sponsoren die hun geld niet meer in een team stoppen omdat die niet of nauwelijks nog tegen een Ajax of een PSV spelen, wat ze naamsbekendheid opleverd. En wat denk je van de supporters van een gemiddelde club, die hebben bij jouw voorstel geen enkel uitzicht meer om uberhaupt de eredivisie te kunnen halen

    Maar in Nederland zijn we vooral heel goed in de schuld bij externe factoren te zoeken in plaats van hoe het zelf beter gemaakt kan worden
    Vind ik leuk
    allround +1695
    donderdag 15 november 2018 om 12:07
    Een paar kanttekeningen; De vergelijking met de Schotse competitie gaat niet op. Kijk eens naar overige landen. In ieder land (behalve Engeland) is er een top drie. Dat is ook al jaren bij ons het geval.
    Wanneer je clubs uit de KKD door laat stromen, om aan 20 clubs te komen, geeft dit niet direct een kwaliteitsinput.

    Ik geef ook niet aan, dat zij 30 keer tegen elkaar gaan spelen. Ik ben er een vorstander van om ruimte te creëren in de voetbal agenda's. Hierdoor krijgt het Nationaal elftal en de clubs die Europees spelen, ook meer ruimte.

    Het zou vreemd zijn, dat de naamsbekendheid van een club afhangt of zij tegen PSV, Ajax dan wel Feyenoord spelen. Enige voordeel voor die clubs is, dat de tribune dan eens vol zitten.

    Kunstgras afschaffen is een symptoom die je kunt bestrijden, door de clubs te ondersteunen om naar echt gras te gaan. Hiervoor zijn fondsen binnen de KNVB. Daarbij zou eerst onderzocht moeten worden, in het geen jij stelt over de sponsoren die geen geld in hun vereniging stoppen, omdat ze niet tegen de top van NL spelen. Een vaag argument is dit.

    Wat bedoel jij trouwens met de schuld bij externe factoren te leggen?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:07
    Ik kan het argument over de sponsoring wel wat verduidelijken, maar het blijft natuurlijk een punt zoals ik het zie.

    Als we een eredivisie krijgen met 16 teams, hoe ga je de verdeling maken wie daarin mag starten? Zet je na een seizoen een streep door 2 teams onderaan of door 3 en laat je de kampioen doorstromen? Of gaat de kampioen een play off spelen tegen de nummer 16?

    Dat terzijde, eerst over het stukje sponsoring. Dan pak ik mijn eigen clubje even. De Graafschap heeft een hoofdsponsor die jaarlijks een aardig bedrag in de club steekt. Dit bedrag wordt mede gebaseerd op het niveau waar ze op spelen, dus nu ze tegen Ajax en PSV spelen, is het sponsorbedrag hoger.

    Zouden we volgend jaar weer in de KKD spelen, neemt dit bedrag af, heel simpel omdat je tegen minder aantrekkelijke tegenstanders speelt, er dus minder mensen kijken en minder mensen jouw bedrijfsnaam zien. Dan ga je als sponsor ook kijken of er andere methodes zijn om toch bij het grotere publiek in beeld te blijven.

    En verder vraag ik me af hoe je, door het creeren van meer ruimte tussen de wedstrijden het algemene niveau omhoog brengt. We haken juist af in Europa omdat we het tempo niet bij kunnen houden. Dus zou je in plaats van minder wedstrijden, juist meer wedstrijden moeten spelen.

    Kijk bijvoorbeeld naar de KKD, vorig jaar en zeker dit seizoen. Omdat er veel wedstrijden gespeeld worden, verliezen clubs die op papier makkelijk zouden moeten winnen vaak punten,

    Ik weet ook dat de vergelijking met Schotland niet opgaat, maar ik ben bang dat als er een dergelijke wijziging doorgevoerd gaat worden hier, dat we met een zelfde scenario te maken gaan krijgen.

    Met externe factoren bedoel ik dat er geen enkele club is die zegt, we kunnen er zelf voor zorgen dat wij meer weerstand krijgen door vaker, harder of anders te gaan trainen. Op het moment dat een club dat doet, is ie ook in staat om in de competitie meer weerstand te geven aan hoger gekwalificeerde clubs. Neem De Graafschap PSV als voorbeeld. PSV had van te voren niet verwacht dat ze zoveel tegenstand zouden krijgen, dus moesten zij ook een tandje bijschakelen. Alleen zie je halverwege de 2e helft dat we niet de inhoud hebben om het een hele wedstrijd vol te houden.

    Vind ik leuk
    allround +1695
    vrijdag 16 november 2018 om 08:24
    Ik lees een contradictie in jouw argumentatie. Aangezien jij meent dat meer clubs in een divisie er voor zorgt dat het niveau omhoog gaat. Dus jij stelt, dat wanneer er 2 clubs uit de KKD extra erbij komen, dat het niveau dan omhoog gaat? Voorbeeld: wedstrijden tegen (met respect) Emmen en Helmond sport zouden het niveau omhoog brengen?

    Wat betreft het voorbeeld van jouw club (Graafschap); Dan heb je het over fysieke weerstand. Kwaliteit heeft mijn inzien de doorslag gegeven in die wedstrijd. Ik kan mijn club (ADO) als voorbeeld nemen van een eredivisie club, die al jaren op dit niveau speelt en er met 0-7 af gaat.

    In ieder geval is het goed, om van mening te verschillen, en er even over te "stoeien" uiteindelijk gebeurt het zoals in de politiek. WIJ mogen denken en schrijven wat we willen, maar we bepalen niets.

    Ik wens je veel succes toe met je cluppie en je woont in ieder geval in een mooie omgeving. ;)
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 11:23
    Heb je gelijk in, dat komt ook doordat ik zelf denk dat als je tegen meer tegenstanders speelt in dezelfde periode, dat je anders moet gaan trainen omdat je fitter moet zijn, waardoor je meer weerstand op de training krijgt en die extra weerstand weer meeneemt naar de wedstrijden.

    Tegen een club als Emmen moet je heel anders spelen als tegen een club als AZ, maar je ziet nu dat veel clubs in de eredivisie niet over een plan B beschikken mocht het niet lopen tijdens een wedstrijd.

    Waarom is het niveau in Engeland een stuk hoger? Ik denk onder andere omdat die veel meer wedstrijden spelen per seizoen dan dat wij doen. Hoevaak zie je tijdens een PL wedstrijd een speler met kramp op de grond liggen en hoe vaak zie je dat in Nederland?

    En misschien zit er bij mij ook wel de gedachte dat mocht dit gaan gebeuren wij als Graafschap nooit meer in de Ere terecht gaan komen.

    En zolang we op een normale manier met onze meningen om kunnen gaan is dat alleen maar goed toch?

    Wanneer mogen we eigenlijk tegen elkaar? We kunnen nog wel een paar puntjes gebruiken ;)
    Vind ik leuk
    allround +1695
    vrijdag 16 november 2018 om 13:11
    Over twee weken, mag de graafschap proberen drie punten mee te nemen. ;)
    Echter zijn de geblesseerde spelers momenteel op bijna 100%. Dus middenveld wordt weer stabiel en Aanval kan binnenkort versterkt worden met Khisna. Ik wens je dan veel geluk. ;)
    Vind ik leuk
    plein19 +2472
    donderdag 15 november 2018 om 09:15
    Misschien moet de top 5 dreigen haar eigen tv geleden beheren zodra het tv contract is afgelopen. De verhoudingen tussen top 5 en de rest komt dan vele malen schever te liggen. En daarna nogmaals onderhandelen over veranderingen in de competitie. een gelijkmatiger verdeling is best goed. Maar dan eerst inkrimpen en kunstgras eruit. Het tv contract loopt nog lang door. Maar echte veranderingen zullen er niet komen. Behalve dat de 2 topploegen nog veel verder weggelopen zijn
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    donderdag 15 november 2018 om 10:56
    ja moeten ze doen houden de kleine clubs ook hun eigen rechten en zie je ajax en psv ook niet meer op tv tenzij er betaald word voor de rechten en dan moeten de kleintjes meer geld vragen voor die rechten bij hun thuiswedstrijden en dan zoveel dat ze er meer aan over houden dan met de tv rechten en zo niet geen uitzending.
    Vind ik leuk
    plein19 +2472
    donderdag 15 november 2018 om 11:14
    Dat kan niet want die clubs hebben geen buffers om dat vol te houden. Zonder tv-geld geen recht van bestaan
    Vind ik leuk
    HanV +4662
    donderdag 15 november 2018 om 13:20
    Dat maakt niet zo veel uit. In het rechterrijtje krijgen ze bijna allemaal evenveel (rond de 2 miljoen), de begroting verschilt ook niet zo veel. Ze komen dan allemaal wat lager uit.
    Voor de subtoppers maakt het het nog het meeste uit in percentage, dus zonder tv-gelden zou het nog dichter bij elkaar komen te liggen. Al zal een subtopper wel makkelijker kunnen snoeien dan een tobber.
    Vind ik leuk
    plein19 +2472
    donderdag 15 november 2018 om 13:34
    Je hebt gelijk. Als je het maximum op 5.5 zou bepalen dan zou voor de kleine clubs er een behoorlijke verbetering mogelijk zijn. Maar dan gaan feyenoord az utrecht waarschijnlijk dwarsliggen. Als zijn dat wel de clubs die ook met de europese gelden meebetalen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:46
    Maakt niet uit hoeveel clubs, als dat kut kunstgras maar oprot
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2139
    donderdag 15 november 2018 om 10:08
    Waarom niet meteen lekker doorpakken en a la de Argentijnse competitie gewoon 30 clubs de eredivisie ingooien?

    https://uk.soccerway.com/national/argentina/primera-division/20162017/regular-season/r36997/

    (Zijn er inmiddels nog "maar" 26)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:13
    Waarom roepen mensen in Godsnaam dat Ajax en PSV moeten gaan spelen in de Bundesliga.. wat een onzin is dat dan.. een competitie opzet gemengd met België oke, maar Duitsland.. hilarisch
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:56
    Wat een gezwets is dit zeg. Deze twee ideeën doorvoeren en je kunt de eredivisie stopzetten. Doe mij die beneliga maar!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:45
    Ik wordt een beetje moe van dat gezanik over de competitie opzet en het verdelen van TV gelden.

    18 clubs, zoals het nu is, is wat mij betreft prima. Datzelfde geldt voor de verdeling van de TV gelden, wie het best presteert krijgt het meeste geld.

    Als de 'kleine' clubs meer geld willen moeten ze eerst maar eens naar zichzelf kijken: meer sponsor inkomsten genereren, stadion voller krijgen, beter scouten en beter onderhandelen met transfers.

    Waar je wel over zou kunnen nadenken is een 'verplicht' percentage afdragen bij doorverkoop van jeugdspelers.

    Ik hoor/zie vaak supporters van de kleinere clubs klagen dat de 'grote' jongens het talent wegpikken. Maar wat als daar een verplicht percentage van bijv. 25% aan vast hangt.
    In plaats van (of naast) de opleidingsvergoeding (wat een fooi is).

    Dus stel, Ajax haalt een jeugdspeler bij Fortuna op en verkoopt die speler 2 jaar later voor 15 miljoen. Dan verdient Fortuna automatisch 3,75 miljoen.

    Kijk wat er gebeurt na dit seizoen met bijv. Frenkie de Jong. Willem II zit zich nu al in de handen te wrijven en hoopt alleen maar dat de transfer 100 miljoen+ wordt.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:37
    WaaTom is een gemeenschappelijke competitie met België destijds niet doorgegaan. Wederzijdse topclubs hebben dan meer weerstand.
    Vind ik leuk
    Jaknes +22
    donderdag 15 november 2018 om 13:05
    Denk dat de directeur van NEC een goede opmerking maakt ik denk dat wanneer meer clubs spelers van hogere kwaliteit kunnen aantrekken de jeugdspelers die doorbreken automatisch van een hoger niveau zullen zijn en dit voor de hele Nederlandse betaald voetbal een voordeel is
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:47
    mijn betoog...

    - jong teams uit de kkd -》 eigen comp.

    - degraderen kkd mogelijk maken

    - promoveren hoofdklasse naar kkd mogelijk maken

    - ED 18 clubs houden

    - Vriendschappelijke interlands niet meer doen, dit geld bewaren voor promovendi hoofdklasse clubs naar kkd

    - regels hoofdklasse clubs welke promoveren "verlichten" d.w.z. dat er niet meteen een ultra zitplaats stadion moet komen, voorkomen dus als achilles om failliet te raken door de kkd.

    - salaris hoogte in kkd vaststellen

    - beker voetbal per divisie houden:

    winnaar gaat naar play-offs voor promotie

    winnaar ED plaatsing, 500.000 euro meer tv geld seizoen later en plaatsing Europa league (zelfde houden). Wint reeds geplaatste club dan 500.000 naar 750.000 meer tbv geld seizoen later en verliezer beker dan automatisch EL league.

    - play off wedstrijden stoppen, op basis van competitie win je een ticket, ipv b.v. 5de worden en dan alsnog je tickit verliezen omdat je verliest van nummer 9 door bv blessureleed.

    - JC schaal 1ste wedstrijd seizoen, winnaar 250.000 tv geld extra, direct.

    - kunstgras afschaffen, dak Vitesse en Ajax open houden.

    In Engeland zitten er teams in die van 4de divisie een mogelijkheid hebben om in de PL te komen. Daar droomt elke voetballer toch van. Stel je voetbalt hoofdklasse en je kunt dus naar de ED via promoties dat geeft toch een boost voor club, spelers, lokale en grote sponsoren.

    Maar goed ik ben maar ik en ieder zijn mening natuurlijk.

    Hopelijk ooit op naar spannende hoofdklasse - kkd wedstrijden en kkd wedstrijden - ED.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 13:48]
    Vind ik leuk
    ritje +342