'Destijds geen discussie dat Ajax en Feyenoord te sterk waren voor Eredivisie'

    'Destijds geen discussie dat Ajax en Feyenoord te sterk waren voor Eredivisie'

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 21:13do 15-11-2018 om 21:13

    Henk Spaan ziet het niet als een probleem dat Ajax en PSV ver boven de rest uitsteken in de Eredivisie. Volgens de columnist was er in het verleden vaker sprake van een duidelijke top-twee en leidde dat alleen maar tot creativieit bij de andere clubs.

    'Zijn Ajax en PSV te sterk voor de Eredivisie? Ik herinner me een periode dat bij Ajax de voorhoede werd gevormd door Keizer, Cruijff en Sjaak Swart. Achter hen Neeskens en Mühren', steekt Spaan van wal in Het Parool. 'Bij Feyenoord had je Israël, Laseroms, Wim Jansen, Kindvall, Van Hanegem en Hasil. Geloof maar niet dat er in de rest van de competitie ook maar één elftal in de buurt kwam.'

    'De selectie van PSV telde spelers als Hoekema, Lubse, Strik en Krijgh. Zulke namen zijn slechte voortekenen', vervolgt Spaan, die stelt dat de overmacht destijds weinig discussie opleverde. 'Ik herinner me niet dat er een landelijke discussie ontstond over de zorgelijke situatie dat Ajax en Feyenoord te sterk waren voor de Nederlandse competitie.'

    'Dat kwam omdat er geen talkshows over voetbal waren. Wel kwamen er trainers als Van Gaal, Rijvers en Kessler. Die werden gewoon kampioen met AZ, PSV en AZ'67', besluit de schrijver.

    Lees meer over:EredivisieAjaxPSV

    Poll

    Zijn Ajax en PSV té sterk voor de Eredivisie?

    (1015 stemmen)

    Plaats een reactie

    Roeptoeter +6898
    donderdag 15 november 2018 om 21:15
    Vroeger was alles beter.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:18
    Omdat ze toen geen telefoon gebruikte maar een roeptoeter?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:22
    Nee, omdat je vroeger nog geen succes-supporters kende...
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:25
    🤫
    Vind ik leuk
    Peterfc +2269
    donderdag 15 november 2018 om 21:26
    Dat geweldige elftal van Ajax speelde voor 8.000 man in De Meer en bij PSV zat je onoverdekt op houten bankjes.

    Spaan denkt dat het over sportieve overmacht gaat maar het gaat niet over sportieve overmacht, men spreekt van een onoverbrugbaar gat vanwege het geld en daar gaat het gelukkig niet alleen over in het voetbal.
    Ajax heeft véél meer geld dan PSV maar toch heeft het PSV van nu meer kans om kampioen te worden dan destijds tegen het elftal met Rep, Cruijff en Keizer.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 07:39
    Ook dat is altijd zo geweest dat top 3 meer geld heeft dan de rest. Enige die vergeten mee te gaan is, is Feyenoord waar dat mis is gegaan geen idee maar die hebben zeker wel de potentie om weer aan te haken. Verder is er niks anders dan vroeger in de eredivisie allemaal hoop bla bla.. enige verschil is het buitenland daardoor is het gat groter geworden.
    Vind ik leuk
    Peterfc +2269
    vrijdag 16 november 2018 om 08:03
    Precies. Bij Feijenoord is het mis gegaan omdat het geld gestoken is in te oude spelers.
    Vd Heijden, Botteghin, Toornstra, Van Persie en Clasie leveren niets op en Berghuis hooguit wat hij gekost heeft. Berghuis is ook te oud voor zijn volgende club om aan te verdienen.
    Van Geel is met Haps en St Juste wel in de goede leeftijdscategorie aan het zoeken.
    Schuurs en Velkov had hij moeten halen, jonge talentvolle spelers.
    Met Larsson en Ayoub ga je Ajax niet inhalen.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 08:04]
    Vind ik leuk
    Gerro +7366
    donderdag 15 november 2018 om 22:58
    Op dit punt heeft Spaan wel gelijk en naast de periode van de jaren 70 waren Ajax en psv eind jaren 80 en begin jaren 90 ook veel te sterk voor de andere clubs en Europees succesvol en dus zullen die andere clubs maar naar een oplossing moeten gaan zoeken om er sterker op te worden.
    Vind ik leuk
    Johan59 +760
    donderdag 15 november 2018 om 21:17
    Hij heeft een keer gelijk
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:21
    Dacht ook dat Henk áltijd onzin verkocht, maar hier heeft hij idd echt een keer gelijk 👌
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 22:06
    Als je 100 keer iets roept heb je altijd wel een keer gelijk...
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 22:12
    Henk de Spaanse Roeptoeter
    Vind ik leuk
    Peterfc +2269
    vrijdag 16 november 2018 om 10:27
    Daar heb je gelijk in.......
    Vind ik leuk
    J de Wit +1726
    donderdag 15 november 2018 om 21:21
    Ja zeker. Gelukkig las ik ook een aantal berichten terug dat Ronald Koeman er ook zo een beetje over denkt. Ben ook blij t zien dat de poll eengezind lijkt op een paar negatievelinge na
    Vind ik leuk
    HanV +4633
    donderdag 15 november 2018 om 21:36
    Ik had graag een keuze 'Ja, het is nu eenmaal zo, misschien dat Feyenoord af en toe mee kan doen' gehad.
    Afgezien van de drie succesjaren van AZ en Twente is het toch altijd zo.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:56
    Helaas kregen zowel az als Twente financiële problemen toen het succes kwam de een ongelukkig de ander onrechtmatig maar achteraf... Deze hegemonie moet nog heel wat jaartjes duren voordat we een discussie als de huidige serieus kunnen nemen. Neemt niet weg dat de uefa met belachelijke bedragen de verhoudingen wel ontzettend scheef trekt.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:19
    Om Europees mee te doen moet je er in Nederland met kop en schouders bovenuit steken. Was vroeger inderdaad al zo en was de afgelopen jaren in Duitsland met Bayern ook zo.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:20
    Dit jaar hebben psv en Ajax gewoon een hele goede selectie. Komt een tijd dat AZ of een Vitesse ineens weer een paar leuke spelers heeft rondlopen. Niks in het leven blijft voor altijd het zelfde, ongeacht de tijd.
    Vind ik leuk
    J de Wit +1726
    donderdag 15 november 2018 om 21:22
    Grappig Feyenoord wordt niet eens meer genoemd.. en enigzins terecht
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:31
    Wauw je hebt gelijk😨.. realiseer me nu pas dat ik Feyenoord niet eens opgenoemd heb! Facking erg..scherp van je gozer.

    Hoop met heel mijn hart dat Feyenoord weer Feyenoord word. Te grote club om zo af te brokkelen. Heb zelfs meer warme gevoelens voor Feyenoord dan psv!
    Vind ik leuk
    J de Wit +1726
    donderdag 15 november 2018 om 21:36
    Ja ik snap je goed. Een hele mooie volksclub. Groot, loyale aanhang. Een mooi geschiedenis. Komt wel weer
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:40
    Dus dat.

    In mijn ogen is het nog altijd Ajax,Feyenoord,PSV.

    Qua historie etc.
    Vind ik leuk
    Pimman +6224
    donderdag 15 november 2018 om 22:17
    Absoluut! Feyenoord is best een mooie club. En ja veel mooier dan die andere 'top'club. ;)
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2216
    vrijdag 16 november 2018 om 09:56
    ja, maar veel mensen kijken ook een beetje scheef naar Feyenoord op dit moment hoor.
    Persoonlijk vind ik namelijk dat Feyenoord helemaal niet verkeerd bezig is dit seizoen. Ze staan 3e met 23 punten. Vorig jaar na 12 speelrondes 7e met 19 punten. Ze doen het dus beter dan vorig seizoen.

    Nu word er gesproken over investeringen in de spelersgroep bij Feyenoord. Dat kan ook wel maar waarom zouden ze dat nu bijv. in de winterstop gaan doen? Wat bereiken ze daarmee?
    Kunnen ze genoeg investeren om PSV en Ajax in te halen? Denk ik niet. En ze zijn al 'Best of the rest'

    Als ze nu een slim financieel plan opzetten met marketing die gericht is op hun grote schare trouwe fans. Dan komt het wel goed. Feyenoord heeft de fans, nu het beleid nog. Geef het een aantal seizoenen en tot die tijd lekker best of the rest zijn.

    Geen gekke miljoenen uit gaan geven om 3e te blijven. Hooguit om die voorrondes EL te overleven.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 21:20
    Vroeger is niet meer we leven in het heden , en laten we voor uit kijken komen nog genoeg mooie momenten .
    Vind ik leuk
    Riszh +337
    donderdag 15 november 2018 om 21:21
    Ze kunnen niet allemaal kampioen worden he.
    Vind ik leuk
    Mari +10218
    donderdag 15 november 2018 om 21:23
    Haha, die Spaan.
    Hij schrijft wat ik enkele dagen geleden hier ook gepost hebt.
    Goed gelezen!
    Vind ik leuk
    Hertogtwan +298
    donderdag 15 november 2018 om 21:24
    Vroeger liepen de sjeiks niet rond en bestond het Bosman arrest nog niet. Toen kochten ze nog geen elftal bij elkaar en kosten spelers geen 10-tallen miljoenen. Dus ja , hij heeft gelijk.
    Vind ik leuk
    cornelisse +234
    donderdag 15 november 2018 om 21:29
    Daar heb je een goed punt, in de huidige tijd had Cruijff niet eens in ajax 1 gevoetbald maar zat hij op zijn twaalfde al bij een club in het buitenland
    Vind ik leuk
    plein19 +2472
    donderdag 15 november 2018 om 21:33
    De verschillen dat de elftallen nu veel meer gekocht worden. Daarbij worden Ajax en PSV zoveel rijker door de CL en transfers. Feyenoord heeft de laatste 10 jaar 4x niet Europees gespeeld. Daar kost behalve directe inkomsten ook transferwaarde. Alleen met verkoop van de club kunnen andere clubs nog aanhaken
    Vind ik leuk
    marcelvt +346
    donderdag 15 november 2018 om 21:48
    Ik geloof dat dhr. Spaan uit het oog verliest dat de financiële verschillen veel groter zijn dan in zijn jeugd. Het gebeurt zelden dat winnaars en fans van winnaars het een probleem vinden dat ze winnen zonder enige echte weerstand. Ik vind het zelf altijd eerzamer om te winnen van een gelijkwaardige tegenstander
    Vind ik leuk
    yuuup +9903
    donderdag 15 november 2018 om 22:03
    Nee hèhè toen waren Ajax en Feyenoord ook Europese top. Geen enkele reden om iets te veranderen dus. Appels met peren. Hoe kan iemand zo kortzichtig zijn???
    Vind ik leuk
    Janste +274
    donderdag 15 november 2018 om 22:12
    Jij heeft niet vaak gelijk, maar nu wel
    Vind ik leuk
    Pimman +6224
    donderdag 15 november 2018 om 22:15
    Die werden gewoon kampioen met AZ en PSV schrijft Spaan. Nou dát was niet gewoon omdat AZ financieel zwaar gesponsord werd door de miljonairs gebroeders Molenaar én Philips er bij PSV veel geld inpompte. Later Scheringa weer bij AZ.. En Twente met een investeringsmaatschappij. Oftewel met veel geld kan je een kampioenschap 'kopen'.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 00:57
    Ajax hebt al 5 jaar het meeste geld.
    Dus de Titel kan je niet kopen.
    Zie laatste 4 jaar.
    Leg dat is uit?
    Vind ik leuk
    MeAgain +6504
    vrijdag 16 november 2018 om 07:58
    Ajax heeft altijd al het meeste geld gehad volgens mij.
    Vind ik leuk
    Pimman +6224
    vrijdag 16 november 2018 om 09:00
    Er staat 'kopen'. Uiteindelijk is Ajax pas dit seizoen écht de portemonnee gaan trekken dus dat heeft tijd nodig maar is natuurlijk geen zekerheid. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Manchester City en PSG dan weet je genoeg.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 13:08
    Ja maar die trekken spelers aan waar geen enkele Ajacied in de schaduw mag staan.
    Vind ik leuk
    Pimman +6224
    vrijdag 16 november 2018 om 14:12
    Is ook een zwaardere competitie.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22124
    donderdag 15 november 2018 om 22:17
    Andere tijd Spaan! In die tijd had ook niemand RSI.
    Vind ik leuk
    Pimman +6224
    donderdag 15 november 2018 om 22:18
    Hahaa!
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 november 2018 om 07:38
    Maar in die tijd waren er wel mislukte permanentjes. En sommige mensen kunnen niet meer zonder.... Nietwaar, meneer Spaan?
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 november 2018 om 07:38]
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22124
    vrijdag 16 november 2018 om 07:58
    😁 is in al die tijd niet anders geworden bij hem.
    Vind ik leuk
    stratumseind +173976
    donderdag 15 november 2018 om 22:51
    waarom 2x dezelfde foto? Is 1 x die kop van spaan niet erg genoeg?
    Vind ik leuk
    Jordtt +1248
    donderdag 15 november 2018 om 23:18
    Ligt het aan mij kloppen de antwoorden niet in de poll? Ja Ajax en PSV zijn te sterk voor de eredivisie, en ja dat is het probleem van de rest die maar iets moeten verzinnen? Wat een onzin dit allemaal zeg, waar praten we over...
    Vind ik leuk
    Harry.f +348
    vrijdag 16 november 2018 om 03:57
    Her verschil was nooit zo groot.
    Vind ik leuk
    Napolitanos +9541
    vrijdag 16 november 2018 om 05:28
    Wanneer is deze malloot trainer geweest ?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws