Energiesector keert zich af van Eredivisie: "Niet meer dan een golfbeweging"
Feyenoord en PSV gaan binnenkort afscheid nemen van hun hoofdsponsors Qurrent en Energiedirect.nl. Het terugtreden van de twee energiemaatschappijen past in een opvallende tendens: de namen van energieverstrekkers duiken steeds minder vaak op rond de voetbalvelden.
NEC had dit seizoen een overeenkomst met Energie Flex, dat echter failliet ging, en sc Heerenveen is gebrouilleerd met GroenLeven. Grotere bedrijven als NUON, Essent en Eneco haakten al eerder af, stelt ook sportmarketeer Chris Woerts vast. "Effecten als groei en naamsbekendheid zaten aan de grens en dan steken zulke energiegiganten hun budget liever in andere marketinginstrumenten", laat hij weten aan De Telegraaf. Woerts noemt Qurrent als voorbeeld: het relatief jonge bedrijf groeide snel en is inmiddels gefuseerd met Greenchoice. "Dat bedrijf kiest er bewust voor het marketinggeld niet in het profvoetbal te steken."
Feyenoord en PSV zullen dus een andere sector moeten aanboren in de zoektocht naar een nieuwe geldschieter. "Het is niet meer dan een golfbeweging", denkt Woerts. "Eerder waren banken, verzekeringen en automerken hoofdsponsors bij veel Eredivisie-clubs en die zie je nu nauwelijks nog."