Hoofdsponsors in de Eredivisie: Ajax troeft iedereen af, PSV nog altijd op zoek

Hoofdsponsors in de Eredivisie: Ajax troeft iedereen af, PSV nog altijd op zoek

Gepubliceerd: dinsdag 19 maart 2019 om 12:30di 19-03-2019 om 12:30

Laatste update: dinsdag 19 maart 2019 om 18:20di 19-03-2019 om 18:20

Een jaar na het aangekondigde afscheid van EnergieDirect is kampioen PSV nog altijd op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor voor het seizoen 2019/20. Dat bracht ons op de vraag: hoe zit het eigenlijk met de rest van de hoofdsponsors? En wat betalen zij per club?

Niet alleen op transfervlak is Ajax de absolute grootverdiener van Nederland. De Amsterdamse grootmacht steekt er ook qua sponsorinkomsten met kop en schouders bovenuit. Kabelgigant Ziggo maakt per seizoen een slordige 8 miljoen euro over om het shirt van Ajax te prijken. Daarbovenop komt nog een zogenaamde variabele vergoeding. Ajax kan jaarlijks maximaal 2 miljoen euro extra incasseren: Ziggo moet dokken wanneer Ajax een prijs pakt of – zoals momenteel het geval is - in Europa goed presteert en de volgende ronde van bijvoorbeeld de Champions League bereikt. De deal tussen Ajax en Ziggo loopt tot medio 2020. 

PSV maakte zoals gezegd in maart 2018 bekend dat hoofdsponsor EnergieDirect na afloop van het huidige seizoen afzwaait. Eerder gaf algemeen directeur Toon Gerbrands aan dat uiterlijk in februari 2019 nieuws werd verwacht over een opvolger van EnergieDirect. Die deadline is inmiddels verstreken. EnergieDirect betaalt naar verluidt zo'n 6 miljoen euro per seizoen, exclusief een variabele bonus van ruim 1 miljoen euro. Het lijkt erop dat de regerend kampioen van Nederland achter de schermen geduldig wacht op de juiste match.

Chris Woerts vertelde onlangs aan Omroep Brabant hoe het in zijn ogen eigenlijk komt dat er een gat van 2 miljoen euro zit tussen PSV en Ajax. "Hoewel PSV het zelf niet graag wil horen, blijft het een regioclub. PSV is geen landelijke club als Ajax en Feyenoord. Je ziet nagenoeg geen PSV-fans in het noorden, terwijl je door heel het land Ajax-fans tegenkomt", aldus de sportmarketeer. 

Verbetering
Feyenoord ruilt hoofdsponsor Qurrent na afloop van dit seizoen in voor Droomparken. Begin maart signeerde het bedrijf een contract voor twee jaar. Droomparken prijkt nu nog op het shirt van Vitesse. Feyenoord zou jaarlijks zo'n 6 miljoen euro overhouden aan de deal, schreef onder meer De Telegraaf. Commercieel directeur Mark Koevermans wilde na het signeren van het contract met Droomparken geen uitspraken doen over concrete bedragen. Wel zei hij dat er sprake is 'van een verbetering ten opzichte van de huidige hoofdpartner'. Qurrent maakt jaarlijks naar verluidt 4,5 miljoen euro over, exclusief bonussen.

Subtopper op sponsorvlak is AZ. De Alkmaarders spelen al sinds jaar en dag met de naam van AFAS op de borst. Het softwarebedrijf stort jaarlijks naar verluidt zo'n 3 miljoen euro in de kas van AZ. De deal tussen beide partijen loopt na dit seizoen nog drie seizoenen door. 

PSV is niet de enige Eredivisieclub die op zoek is of moet naar een nieuwe hoofdsponsor voor het nieuwe seizoen. Omdat Droomparken overstapte naar Feyenoord, staat Vitesse voorlopig met lege handen. De contracten van de hoofdsponsors van Fortuna Sittard (DLM), sc Heerenveen (GroenLeven), De Graafschap (Flexfactory) en NAC Breda (CM Payments) lopen af. De samenwerking tussen FC Groningen en Payt eindigt ook, maar er ligt een optie om met één seizoen te verlengen.

Net als AZ zitten ADO Den Haag, Heracles Almelo en VVV-Venlo er warmpjes bij. Die ploegen hebben hun hoofdsponsors voor nog minimaal twee seizoenen vastliggen. De verbintenis tussen Heracles en Asito loopt zelfs nog tien jaar door. 

Onderstaand de achttien Eredivisieclubs plus de jaarlijkse bijdrage van hun respectievelijke hoofdsponsors op een rij. De bedragen zijn indicatief.

Geschatte bijdrage hoofdsponsors in de Eredivisie 2018/19

ADO Den Haag | Cars Jeans | Jaarlijkse bijdrage: 700.000 euro
Ajax | Ziggo | Jaarlijkse bijdrage: 8 miljoen euro + bonus
AZ | AFAS Software | Jaarlijkse bijdrage: 3 miljoen euro
FC Emmen | Hitachi Capital Mobility | Jaarlijkse bijdrage: 150.000 à 250.000 euro
Excelsior | DSW Zorgverzekeraar | Jaarlijkse bijdrage: 200.000 à 400.000 euro
Feyenoord | Qurrent | Jaarlijkse bijdrage: 4,5 miljoen euro + bonus

Fortuna Sittard | DLM | Jaarlijkse bijdrage: 200.000 à 300.000 euro
De Graafschap | Flexfactory | Jaarlijkse bijdrage: 200.000 à 300.000 euro
FC Groningen | Payt | Jaarlijkse bijdrage: 1,3 miljoen euro + bonus
SC Heerenveen | GroenLeven | Jaarlijkse bijdrage: 800.000 euro
Heracles Almelo | Asito | Jaarlijkse bijdrage: 800.000 euro
NAC Breda | CM Payments | Jaarlijkse bijdrage: 300.000 à 500.000 euro

PEC Zwolle | Molecaten | Jaarlijkse bijdrage: 400.000 à 500.000 euro
PSV | EnergieDirect | Jaarlijkse bijdrage: 6 miljoen euro + bonus
FC Utrecht | Zorg van de Zaak | Jaarlijkse bijdrage: 1,2 miljoen euro + bonus
Vitesse | Droomparken | Jaarlijkse bijdrage: 1 miljoen euro
VVV-Venlo | Seacon | Jaarlijkse bijdrage: 300.000 euro
Willem II | DESTIL | Jaarlijkse bijdrage: 300.000 à 500.000 euro

Bronnen: Adformatie, Sportnext, Sponsortribune, Sponsorreport

(Paul Audenaerd/VoetbalPrimeur)

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws