Oliseh lyrisch over supertalent: 'Een leider door actie, beter dan door praten'

Oliseh lyrisch over supertalent: 'Een leider door actie, beter dan door praten'

zaterdag 2 december 2017 om 10:10

Fortuna Sittard is onder leiding van Sunday Oliseh uitgegroeid tot één van de revelaties in de Jupiler League. De Limburgers waren jarenlang vaste klant in het rechterrijtje, maar staan dit seizoen op een keurige derde plek.

Oliseh heeft echter tijd nodig gehad om de club naar zijn hand te zetten. De Nigeriaan botste afgelopen seizoen regelmatig met assistent Tini Ruijs, die in de zomer uit Sittard is vertrokken."Het viel het eerste halfjaar niet mee om met mensen te werken die compleet eigen ideeën hadden. En dus heb ik de eigenaar laten weten dat ik andere mensen wilde. Ik zit hier niet voor het sentiment, ik wil slagen", laat Oliseh weten aan het Algemeen Dagblad. Je wilt niet weten hoeveel ik per week met voetbal bezig ben. Nu we het er zo over hebben, vraag ik mezelf af waarom ik eigenlijk nog getrouwd ben...''

Eén van de meest gedurfde ingrepen van Oliseh is het benoemen van de pas zeventienjarige Perr Schuurs als aanvoerder. "Met het aanvoerderschap van Perr willen we ook een boodschap afgeven aan de jonge spelers in de regio. Mensen waren geschokt toen ik hem in de basis zette, maar hij speelt alles. Hij is een leider door actie, dat is beter dan een leider door praten."

De Nigeriaan blikt ook terug op zijn periode als speler van Ajax, waarin de basis werd gelegd voor zijn trainerscarrière. "Bij Ajax besloot ik dat ik trainer wilde worden. Ik hield van de filosofie, het gevoel dat je ergens naartoe werkt. Voordat ik als speler bij Ajax kwam, boekte ik vooral veel progressie door mijn talent. Dan draaide het alleen maar om leveren, leveren, leveren. Bij Ajax werd je in een team gezet en groeide je door coaching.''

Lees ook: 'Voordat ik naar Fortuna kwam sprak ik met Ajax, iets zei me het niet te doen'

Poll

Gaan we Oliseh ooit terugzien in de Eredivisie?

(348 stemmen)

Plaats een reactie

zaterdag 2 december 2017 om 10:15
Denk bij Ajax.
En als ik het zo lees dan gaan er daar ook nog een paar koppen rollen.
Na een maand zit hij op de stoel van Overmars.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 2 december 2017 om 10:27]
Vind ik leuk
tannat +1203
zaterdag 2 december 2017 om 11:14
Oliseh ... ? Was dat er niet een van de patat generatie?
Vind ik leuk
Pimpom +303
zaterdag 2 december 2017 om 10:23
Had er in het begin toch een hard hoofd in. Ik moet eerlijk zeggen, vooral door berichten uit de media dat ie een dictator zou zijn en blabla. Bewijst qua prestaties toch het tegendeel en het lijkt mij niet dat een spelersgroep lekker voetbalt voor een dictator. kut media
Vind ik leuk
FSCeara +2804
zaterdag 2 december 2017 om 11:12
Binnen de club hoor je die verhalen ook maar gaat om resultaat.zolang je die blijft halen en maximale uit je spelers haalt dan mag je zijn wie je bent.
Vind ik leuk
zaterdag 2 december 2017 om 12:13
Oliseh verwoordt het precies goed. Staf naar zijn hand zetten om resultaten te kunnen boeken. Natúúrlijk roept dat weerstand op, vooral bij de oude garde die de club jaren in haar greep hield. De lijntjes met de media zorgden ervoor dat diezelfde oude garde buiten schot bleef als er weer eens stront aan de knikker was.

Sunday Oliseh heeft korte metten gemaakt met de rotzooi op technisch gebied en zie het resultaat. Hij is de baas en niemand anders. Dat zorgt voor duidelijkheid en uiteraard ook jaloezie nu het team volkomen onverwacht in de top meedraait.

Het is te hopen dat hij zijn werk af kan maken, dan is Fortuna eindelijk verlost van rotte appels in de technische organisatie en staat er een staf die eredivisiewaardig is, misschien zelfs wel eredivisie speelt?
Vind ik leuk
FSCeara +2804
zaterdag 2 december 2017 om 13:44
Helemaal mee eens.als je het voetbal nu ziet en van de laatste jaren zie je waar de fans al jaren om smeekte.
Hij haalt echt maximale uit de spelersgroep en dat verdiend compliment.
De oude garde is een probleem bij elke club hoe groot of klein ook.die willen overal bij betrokken zijn en vinger in de pap hebben.ben blij dat ze bij mijn club eindelijk andere weg hebben ingeslagen
Vind ik leuk
FSCeara +2804
zaterdag 2 december 2017 om 11:11
Oliseh gaan we volgend jaar al terug zien in de eredivisie.dat zover de pol. Zolang hij blijft winnen heeft hij groep achter zich staan.is beste voetbal dat ik Fortuna de laatste jaren heb zien spelen aanvallend en met lef.zelf de wedstrijd tegen NEC die werd verloren was Fortuna de bovenliggende partij.NEC heeft tweede helft na de 2-1 alleen maar met 11 man verdedigd en ballen weggeschoten.ben wel benieuwd waar we staan als we tegen AZ in de beker spelen in Sittard.denk niet dat we die gaan winnen maar als we niet op alle vlakken overklast gaan worden dan ben ik zeker van kans op promotie aan het eind van dit seizoen aangezien we beter spelen dan de laatste 4 a 5 in de eredivisie
Vind ik leuk
zaterdag 2 december 2017 om 12:07
@redactie:
Tini Ruys is niet in de zomerstop vertrokken. 2,5 maand na zijn aanstelling was het voorbij (in maart 2017 dus).
Vind ik leuk
zaterdag 2 december 2017 om 13:13
Oliseh is well jong trainer en moet veel meer leren om boven te stand als goed trainer,zo geen blabla bla.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Oliseh lyrisch over supertalent: 'Een leider door actie, beter dan door praten'