Update: Ajax bevestigt deelname Florida Cup: 'Past in internationale strategie'
Ajax gaat in januari een oefentrip in Florida afwerken, meldt De Telegraaf. De Amsterdammers hebben bevestigd dat ze tijdens de winterstop van het komende seizoen deel zullen nemen aan de Florida Cup.
Ajax is al voor de vierde keer benaderd door de organisatie van het lucratieve oefentoernooi. Trainer Erik ten Hag en teammanager Jan Siemerink hebben inmiddels ingestemd met de reis naar de Verenigde Staten, schrijft De Telegraaf. De Amsterdammers slaan tussen 5 en 12 januari 2019 hun tenten op in Florida: op 9 januari staat er een wedstrijd tegen (naar alle waarschijnlijkheid) het Braziliaanse Sao Paulo op de rol, drie dagen later zal Bayer Leverkusen of VfL Wolfsburg de tegenstander zijn.
De komst van Ajax kan rekenen op veel enthousiasme van de lokale bevolking: in Orlando is er zelfs een fanclub van de Amsterdammers. De organisatie van de Florida Cup heeft een enquête onder de plaatselijke voetballiefhebbers gehouden: zij keken het meest uit naar een eventuele komst van Ajax en van Borussia Dortmund. Hoeveel Ajax precies gaat overhouden aan de oefentrip, is nog onduidelijk, maar de club lijkt flink te kunnen cashen. De Amsterdammers sloten onlangs al sponsordeals af in China, Japan en Australië en hopen nu de Amerikaanse markt te kunnen verkennen.
Overigens was PSV vorig jaar nog actief op de Florida Cup. De Eindhovenaren speelden tegen het Braziliaanse Corinthians en Fluminense.
Update 10.24: Via de officiële kanalen heeft Ajax de deelname aan de Florida Cup bevestigd. "Op sportief vlak is het belangrijk dat wij ons meten met internationale teams", reageert algemeen directeur Edwin van der Sar.
"Door deel te nemen aan dit toernooi creëren we een ideale voorbereiding op de tweede seizoenshelft. De keuze voor de Florida Cup past daarnaast goed in onze internationale strategie, aangezien de Verenigde Staten een markt is waar we willen groeien. We spelen onze eerste wedstrijd tegen een Braziliaanse topclub en dit duel is primetime te zien in zowel Noord- als Zuid-Amerika. Hiermee bedienen we miljoenen Ajax-fans. We gaan ervoor zorgen dat het een spektakel wordt."