Waterreus hoopt op fusie in Limburg: 'De regio is te klein voor drie profclubs'

    Waterreus hoopt op fusie in Limburg: 'De regio is te klein voor drie profclubs'

    Gepubliceerd: maandag 12 november 2018 om 09:03ma 12-11-2018 om 09:03

    Ronald Waterreus ziet de teloorgang van Roda JC met lede ogen aan. De Limburgse oud-doelman vindt dat de club uit Kerkrade 'consequent mismanagement' voert en denkt dat alleen een FC Limburg de voetbalproblemen in Zuid-Limburg op kan lossen.

    Roda JC, dat afgelopen seizoen uit de Eredivisie degradeerde, is na dertien wedstrijden terug te vinden op de zevende plaats in de Keuken Kampioen Divisie. 'Ik hoef u niet te vertellen dat het slecht gaat met Roda', stelt Waterreus in zijn column in De Limburger. 'Het voetbal is abominabel, de kans op het kampioenschap verkeken en de club moet opnieuw bij de gemeente aankloppen. Consequent mismanagement en zodra de club degradeert wordt alles en iedereen op straat geknikkerd.'

    Waterreus betoogt dat alleen een fusie het profvoetbal in Zuid-Limburg overeind kan houden. 'Wanneer snappen we dat alleen een FC Limburg ervoor kan zorgen dat we ooit nog (sub)topvoetbal zien in Zuid-Limburg? De regio is te klein voor drie profclubs. En als we eerlijk zijn weten we dit al jarenlang.'

    Aanstaande zondag speelt Roda JC de beladen streekderby tegen MVV. Om 12.15 uur wordt er afgetrapt in Maastricht.

    Plaats een reactie

    JoTaPe +1010
    maandag 12 november 2018 om 09:06
    FC Limburg...en VVV staat 5de in de ED??
    Volgens mij hebben ze het al eeuwen over een FC Limburg en ligt er altijd wel 1 club dwars.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:09
    Fusie ligt te gevoelig, ik sta ook niet te wachten op een FC Brabant...
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 09:18]
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 09:13
    Maar daar is het ook niet nodig..
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:14
    Om aan te geven dat een fusie te gevoelig ligt...

    Edit : Met een FC Brabant, enorme begroting, kom je ver in de CL maar dan wil je dat nog niet...
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 09:18]
    Vind ik leuk
    Orphen89 +1982
    maandag 12 november 2018 om 09:19
    Misschien dat een FC Utrecht of FC Groningen wel werkt. Ligt een beetje aan de provincie denk ik.

    Wacht... ;-)
    (Geintje)
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:24
    Cambuur met Heerenveen, perfect...

    Trouwens, dan komt Veendam bij Groningen...
    Vind ik leuk
    JOHN073 +27
    maandag 12 november 2018 om 12:54
    Veendam is er al jaren niet meer.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 12:58
    Da's waar ook...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 09:26
    Snap je hoor.
    In het amateurvoetbal gaat het simpeler. Daar wordt je door gemeenten vaak gedwongen om te fuseren. Maar dat kun je in het profvoetbal niet opleggen, (b)lijkt.
    Overigens denk ik niet dat PSV verder komt in de CL met de begrotingen van Helmond en Eindhoven erbij, maar da's mijn mening.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:38
    Ik had het over geheel Brabant, weet je hoeveel industrie daar gevestigd is..?
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 09:50
    Meer dan wij in de Randstad willen weten.
    Denk alleen al eens aan Eindhoven als technische trekker.
    Maar dat geld wordt nu ook niet massaal gestoken in Eindhoven, Helmond, Den Bosch en RKC.
    Jij gaat er blijkbaar van uit dat bedrijven en instellingen allemaal erbij komen, en dat de bestaande sponsoren van al die clubs allemaal blijven wanneer er een FC Brabant in het Philips stadion gaat spelen? Ik nl niet.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 10:01
    Nee, in de voetballerij kun je nergens vanuit gaan...
    Vind ik leuk
    Strijp +14015
    maandag 12 november 2018 om 10:14
    Je vergeet Willem 2 en NAC
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:39
    Waar blijft FC Rijnmond? (-;
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 09:43
    Moet er niet aan dénken. Ken n luipaard die t niet nodig heeft, ken n muis die dan als het ware met de olifant meeloopt en dan zegt dat 'we samen zo hard stampen' en ik ken n rat die al met de IJmond samen gaat.. 😉
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 09:50]
    Vind ik leuk
    popiejopie +2742
    maandag 12 november 2018 om 09:52
    In Brabant zitten ook te veel (met alle respect) lelijke eendjes. Oss, Helmond, FC Eindhoven en RKC. en dan heb je de (potentieel) eredivisiewaardige clubs als Willem II en NAC die het ook moeilijk hebben. PSV doet het nu fantastisch als topclub maar heeft niet de mogelijkheden die Ajax (en Feyenoord in potentie qua aanhang regio etc.) wel heeft (hebben). Dat maakt het naar mijn mening alleen maar knapper wat ze nu presteren. Dan heb je nog Den Bosch met een buitenlandse eigenaar waar we nog van moeten zien wat de intenties zijn.

    Dat zijn veel clubs op 10 tot 30 minuten afstand van elkaar die allemaal hun hoofd boven water moeten houden. Dan te bedenken dat Groningen - FC Twente (bijna 2 uur bij elkaar vandaan) Emmen - Heerenveen (1 uur) en Heerenveen - Grongingen (45 minuten) de derby's in het noorden zijn.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 09:55
    Ja eens. PSV flikt het gewoon. Al jaaaaaren.
    Enne... Rotterdam is de voetbalhoofdstad van Nederland, maar Noord-Brabant de voetbalprovincie.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2742
    maandag 12 november 2018 om 10:04
    Rotterdam de voetbal hoofdstad?

    Met 1 (semi)topclub, een clubje waar nog geen 4000 man op de tribune zit en een eerstedivisieclub?

    Dan is Eindhoven nog eerder de voetbalhoofdstad. Die hebben tenminste één echte topclub.

    Maar dan nog is er maar 1 echte voetbalhoofdstad en dat is Amsterdam. De grootste club, met de grootste spelers ooit, de meeste prijzen en het meeste aanzien en ohja... het meeste geld ;)
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 11:47
    3 Profclubs, en zeer regelmatig alle 3 in de hoogste divisie van Nederland uitkomend, allemaal uit één stad? Dan is die stad toch echt de voetbalhoofdstad van Nederland. Maar verzin jij er maar een andere betekenis voor, hoor. Komt De Dijk er aan? Wordt FC Amsterdam heropgericht? Just saying.
    Beetje domme popiejopie-reactie.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2742
    maandag 12 november 2018 om 15:29
    In dat opzicht heb je helemaal gelijk en dat is best knap, vooral van Excelsior waar geen hond op af komt.

    Echter vind ik Rotterdam eerder een verzadigde voetbalstad. Die hadden veel beter één club kunnen hebben, Feyenoord verliest redelijk wat sponsors en supporters aan Sparta en mindere mate Excelsior.

    Voor PSV geld in mindere mate het zelfde. Niet dat er veel geld naar FC eindhoven gaat maat VDL en een paar andere prominenten partijen hadden niet misstaan bij die gemeenteclub.

    Het is knap wat PSV doet maar ik had toch liever gezien (voor de Nederlandse competitie) dat Feyenoord ook weer mee gat doen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 17:37
    Als niet-Rotterdammer geef jij daar die invulling aan. En dat mag. Sterker, ik snap die uitleg nog. Eigenlijk is Rotterdam het Londen van Nederland. De meeste clubs, maar allemaal clubs die (vrijwel) niks winnen.
    Ach, misschien kunnen we over 5 jaar wel zeggen dat de jaren durende hegemonie van PSV en Ajax, het beste is wat het NLse profvoetbal heeft kunnen overkomen.
    Ik bedoel, als je ziet wat dat gebeurt.. moet het je ook motiveren om aan te haken.. ipv te jankeballen dat de top 2 zo ver gaat uitlopen. Onzin. Gewoon aan je jeugd werken.. beter scouten.. en potjandosie er gewoon STAAN als je tegen een klein clubje in de voorrondes van de EL moet aantreden!
    Vind ik leuk
    popiejopie +2742
    maandag 12 november 2018 om 19:58
    Inderdaad, elk jaar is het weer een niet te dichte gat maar uiteindelijk moeten de 11 spelers in het veld maar gewoon het werk doen. Natuurlijk speelt geld een grote rol maar ondanks alle clubs in Rotterdam moet Feyenoord PSV toch in kunnen halen. Ze hebben de potentie in elk geval. Helaas voor jullie hebben jullie het niet getroffen met jullie management (keer op keer), maar dat kan zo veranderen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 23:03
    Ach, bij Ajax hebben er ook de grootste klaplopers en zakkenvullers rondgelopen. Mooipraters uit het zakenleven die werken voor Ajax vooral leuk voor het cv vonden. Denk dat dat allemaal best meevalt. Je moet alleen af en toe durven ingrijpen en dan een nieuw team neerzetten. Ik zou voor komende zomer dus zeggen; Gio én Van Geel exit. Het is mooi geweest. Weet ook niet wie het moet gaan worden ,maar wel 2 man die net dat meer topsportklimaat nastreven. Die een beker als een troostprijsje zien. En een geweldige tactiek hanteren. Scouten. Opleiden. Etc.
    Vind ik leuk
    denman21 +64
    maandag 12 november 2018 om 10:00
    bij ons ook niet van de 4 2 in de ere en 2 in de jl. in brabant heb je ook psv en dan een hele tijd niks. Of heeft eindhoven, oss waalwijk meer te vertellen dsn roda , mvv fortuna vvv de laatste jaren.
    Vind ik leuk
    Orphen89 +1982
    maandag 12 november 2018 om 09:09
    Hij zegt het een beetje scheef in het begin, maar later heeft hij het over Zuid-Limburg. Ik denk dat hij dus alleen op Roda/MVV/Fortuna doelt. want Venlo ligt in Noord-Limburg.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22655
    maandag 12 november 2018 om 09:17
    Denk dat het meer om clubs als Roda, MVV en Fortuna gaat?
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    maandag 12 november 2018 om 09:43
    Waterreus heeft het over Zuid-Limburg, dus Roda, Fortuna en MVV.

    Edit: Is al genoemd, ik moet eerst de reacties lezen :p
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 09:43]
    Vind ik leuk
    M +135
    maandag 12 november 2018 om 09:54
    VVV is Noord-Limburg
    FC Limburg zou gaan over de 3 clubs in Zuid-Limburg nl: Fortuna Sittard, MVV en Roda JC.
    Vind ik leuk
    Stewie89 +540
    maandag 12 november 2018 om 11:38
    VVV staat op dit moment vijfde inderdaad. Maar ik denk niet dat het heel realistisch is om dit jaarlijks te verwachten.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2186
    maandag 12 november 2018 om 14:32
    Waterkneus zit dus ook in de lobby. Zeker met vriendje Sef 'ik steun FC Limburg voor €225 per uur' Vergoossen gebept. De laatste stuiptrekkingen van een klein old boys netwerkje dat middels het neerzetten van een fusieclub trachtte de nu toch wel erg verschrompelde plasser nog van enig formaat te voorzien.

    De timing van het stukje is ronduit belabberd te noemen. Hoe vaak stonden er de laatste tien jaar twee Limburgse clubs in de top tien van de eredivisie? Hoe lang is het geleden dat er zo positief werd gesproken over de Limburgse eredivisieclubs?

    Gaat dus nooit meer gebeuren. MVV doet zowiezo niet mee, bij Fortuna hebben de supporters vetorecht als het gaat om overnames, fusies, speelstad en clubkleuren. Eigenaar Gün sprak (goed beargumenteerd) over 'het domste idee ooit' toen hem werd gevraagd naar een fusie.

    Ach, Roda proeft weer eens de gevolgen van een aloud probleem: te weinig achterland, te weinig inkomsten om de ambities waar te kunnen maken. Die ambities branden (ondanks 10 jaar realitycheck) zo hard, dat men in Kerkrade zelfs nu nog de handen ten hemel hoeft en bidt op de komst van Korotaev. Die al ruim anderhalf jaar ronddraait in de Dubaise gerechtsmolen.

    Exact 10 jaar geleden hebben de KNVB en de Provincie werkelijk alles in het werk gesteld om het te laten lukken. Fortuna was toen weer es bijna failliet. Gesprekken werden op initiatief van de KNVB opgestart met als strekking: fuseren anders gaat Fortuna's licentie eraan. In een half jaar tijd kon geen enkele grote sponsor (Brand, DSM, Sabic, VDL) gevonden worden die het idee steunde. Provinciale subsidie moest de fusieclub derhalve op weg helpen. Het businessplan was schrijnend van opzet en kwaliteit. Het draagvlak was nihil komma nul. Toch werd Sporting met veel poeha gepresenteerd. Maar de publicitaire leugenfabriek stonk zó heftig, dat de Provincie zelfs ná de presentatie van Sporting de subsidie moest terugtrekken. De fusie werd gecancelled.

    Daarna probeerden de KNVB en de provincie het alsnog door te laten gaan. De provinciale subsidie werd omgezet in gemeentelijke steun voor Roda. Precies dezelfde bedragen en voorwaarden. Kessler trok de licentie van Fortuna in. Via een omweg het zelfde resultaat. Maar ja, die afloop weten we ook. Fortuna won op alle aspecten en bleef bestaan. Een bestaan in de kelder van de eredivisie, de muizen lagen dood voor de koelkast. Het was wachten op het definitieve einde. Maar dat kwam dus niet. Met grote dank aan diezelfde supporters, die de club in leven hebben gehouden.

    Roda bleef geld verdampen en de put werd alsmaar dieper. Fortuna zou snel omvallen en dan kwam dat verzoringsgebied erbij, dacht men. De gemeente wrong zich in de meest vreemde bochten om te kunnen blijven steunen, tot 2015, toen Schrouff het overnam en een acte van cessie werd getekend.

    De ommekeer kwam in 2016, toen Gün Fortuna overnam en in no-time een cultuuromslag bewerkstelligde. Twee jaar geleden op stervan na dood, nu 10e in de eredivisie met fris en verzorgd voetbal, volle tribunes en positieve media-aandacht.

    Moraal van het verhaal: laat Waternkneus en co. maar lullen. De regionale media (Limburger, 1Limburg) zullen er ook wel weer een schepje bovenop doen. Feit blijft dat het goed gaat met het Limburgse voetbal. En dat is erg lang geleden.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6796
    maandag 12 november 2018 om 09:06
    Heel Limburg aan België geven. Laat die het maar oplossen.
    Vind ik leuk
    ricjuh +216
    maandag 12 november 2018 om 09:35
    Ik als Limburger vind het prima, eindelijk van die achterlijke BPM af in dit land :)
    Vind ik leuk
    Horas +564
    maandag 12 november 2018 om 09:45
    Maar het geld dat je dan bespaart kun je meteen reserveren voor reparaties als gevolg van slechte wegen en belastingen als gevolg van raar taalbeleid.
    Vind ik leuk
    Raptor +144
    maandag 12 november 2018 om 12:08
    Beter fuseren met Duitsland. Zijn we tenminste ook een aantal keren wereldkampioen geweest dan die net niet tulpjes.
    Vind ik leuk
    FSCeara +8732
    maandag 12 november 2018 om 10:21
    was het maar zon feest. 180 euro wegenbelasting voor een heel jaar. ziektekostenverzekering voor 200 euro per jaar. benzine 1,36 euro, 200 euro kindergeld per kind per maand. ik zou er niet rouwig om zijn.
    Vind ik leuk
    Raptor +144
    maandag 12 november 2018 om 12:06
    En Max Verstappen zou onder Belgische vlag gaan rijden ahahaha
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 12:07]
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 20:09
    Ja als dat effe zou kunnen! Zou een godsgeschenk zijn. We mogen “jullie” zowieso niet en we lopen op alles voor.
    Vind ik leuk
    Raptor +144
    dinsdag 13 november 2018 om 13:10
    Wie is we?
    Vind ik leuk
    Orphen89 +1982
    maandag 12 november 2018 om 09:07
    Helemaal mee eens, vind dit in heel Nederland een trend, we willen in ons kikkerlandje het liefst 40 profclubs hebben die ook nog allemaal een redelijk niveau moeten hebben, hebben we niet genoeg draagvlak voor.
    Vind ik leuk
    denman21 +64
    maandag 12 november 2018 om 10:01
    helemaal mee oneens
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    maandag 12 november 2018 om 09:11
    Gaan we weer.
    Vind ik leuk
    Roy_87_ +1621
    maandag 12 november 2018 om 09:13
    Jij bent er lekker vroeg bij Ronald.
    Dat roepen mensen al jaren.
    Vind ik leuk
    WTSGD +1487
    maandag 12 november 2018 om 09:16
    Mensen die dit domme idee opperen begrijpen niet waar voetbal om draait.
    Vind ik leuk
    heur es +777
    maandag 12 november 2018 om 09:19
    FC Rotterdam?
    Vind ik leuk
    elmagico070 +22655
    maandag 12 november 2018 om 09:20
    Is geen provincie, dus je opmerking slaat nergens op.
    Vind ik leuk
    Orphen89 +1982
    maandag 12 november 2018 om 09:34
    FC Zuid Holland?
    Feyenoord, Sparta, Excelsior, Dordrecht, ADO.

    FC Noord Holland?
    Ajax, AZ, Volendam,

    FC Brabant?
    RKC, PSV, NAC, Den Bosch, Willem II, Helmond Sport, FC Eindhoven, Top Oss.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 11:03
    En Telstar mag wel blijven bestaan?
    Vind ik leuk
    Orphen89 +1982
    maandag 12 november 2018 om 11:04
    Ah! Ik wist dat ik er 1 vergat! Die er ook nog bij natuurlijk!
    Vind ik leuk
    Waagplein +407
    maandag 12 november 2018 om 13:43
    FC Noord-Holland was wel een idee van de gebroeders Molenaar. Midden jaren '70 waren zij eigenaren van AZ'67, maar financieel liep dat niet altijd even soepeltjes. Dus ze kwamen op het idee om AZ te laten fuseren met HFC Haarlem, Telstar en FC Volendam om zo één FC Noord-Holland te maken.

    Nooit van de grond gekomen natuurlijk. De rivaliteit met Haarlem was behoorlijk groot en Volendam zal zich nooit aan een andere club binden. Over Telstar heb ik zo mijn twijfels, die zou je wel kunnen laten fuseren met AZ, maar wat win je er mee? 2000 supporters meer? En veel van die supporters vinden AZ waarschijnlijk niets en hangen hun supporterssjaal misschien wel helemaal aan de wilgen.
    Vind ik leuk
    Bint +59
    maandag 12 november 2018 om 09:27
    Aah, the saga continues! Zodra het met Roda slecht gaat, komt het hele FC Limburg verhaal weer om de hoek kijken. 'Want dan is Europees voetbal een zekerheidje in Limburg', zo wordt het altijd neergezet. Grootste onzin die bestaat. Een geheel nieuwe club heeft nog jáááren nodig om te promoveren, want zal een hoop kinderziektes tegenkomen. Op het moment dat die club ervoor klaar is om te spelen om de huidige Europese plekken, geven die plekken al geen recht meer op Europees voetbal. Dan heeft de Eredivisie het al af laten weten en komen alle Nederlandse clubs tientallen miljoenen euro's te kort om in Europa actief te zijn.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:32
    En dus doen we helemaal niets. Want dat gaat wél kansen bieden.

    In mijn optiek is het altijd beter om een nieuwe weg in te slaan die de mogelijkheid op een nieuwe toekomst biedt, dan oeverloos op de doodlopende weg te blijven zitten waar je per definitie niets meer kunt bereiken.
    Vind ik leuk
    Horas +564
    maandag 12 november 2018 om 09:46
    FC Limbabwe wordt een lachertje. Carnavalsmaskers met de kop van Waterreus? Ik zie handel.
    Vind ik leuk
    denman21 +64
    maandag 12 november 2018 om 10:04
    vindt je dan in brabant dat top, rkc , einhoven, willem 2 en helmond zoveel toevoegen ?

    Schei uit . mvv fans houden van mvv , roda fans houden van roda, fortuna fans van fortuna etc etc.

    Moet studio voeybal dan ook fuseren met voetbal inside afhankelijk van de kijkers
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 11:01
    Het gaat hier over Limburg. Het is niet de rest van Nederland die daar steeds over begint, maar het zijn altijd mensen uit Limburg zelf.
    Ik ontken ook niet dat die supporters niet van hun club houden, maar vanuit Limburg komt eens in de drie, vier jaar het geluid dat er meer bereikt kan worden als de krachten worden gebundeld.

    Mijn reactie, als je een beetje had opgelet in plaats van meteen je frustratie de vrije loop te laten, ging er uitsluitend over dat niets doen tot niets leidt. Waar een fusie (als mogelijke stap) in ieder geval een kans zou kunnen bieden.

    Vind ik leuk
    Bint +59
    maandag 12 november 2018 om 12:35
    En als de fusie weinig tot geen vooruitgang brengt? Wat ik je zwart-wit durf mee te geven? Aanvankelijk zullen er ongetwijfeld wat 'glory hunters' naar de wedstrijden komen. Wat volgt is borstklopperij: zien jullie wel dat FC Limburg het beste was wat 'ons' kon overkomen zal er dan gezegd worden. Maar zodra deze 'supporters' merken dat er toch niet binnen drie jaar Champions League voetbal gespeeld wordt gaat het effect weer wegebben. De grote(re) sponsoren zien dat PSV in Nederland, Standard Luik in België en Dortmund/Monchengladbach in Duitsland vaker Europees voetbal halen en gaan toch maar weer daar hun geld in steken. Wat rest is een club die van niemand is. Opgericht door bobo's. Die bobo's zijn dan echter al in geen velden en wegen meer te bekennen, want met een mislukt project willen zij niet geassocieerd worden.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 12:42
    Wat is je alternatief? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

    Hoe ga je voorkomen dat de sportieve prestaties van de individuele clubs steeds verder afglijden, de supporters afhaken (op een handvol na), de sponsors wegblijven en uiteindelijk de clubs failliet gaan?

    Vind ik leuk
    Bint +59
    maandag 12 november 2018 om 12:45
    Hoe hard het ook mag klinken, maar dat is dan het enige juiste gevolg. Het is een kwestie van vraag en aanbod: gaan er te weinig supporters naar een club kijken, dan komt er te weinig geld binnen en gaat op den duur de club failliet. Waarom wordt daar panischer over gedaan dan wanneer een winkel failliet gaat? Als je gezond beleid voert zal een club niet afzakken. Ze spelen wellicht niet mee om de prijzen, maar niet elke club kan meedoen om de prijzen. Er is geen alternatief nodig.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2186
    maandag 12 november 2018 om 17:22
    Bij de laatste poging (geïnitieerd door de Provincie en de KNVB) kon men met pijn en moeite een begroting van 12 miljoen realiseren. En daar zat dan ook nog provinciale subsidie bij. Wil je een fatsoenlijke subtopper neerzetten moet je uitgaan van een minimale spelersbegroting van 25 miljoen. (Fey/PSV nu 35, Ajax 50).

    Als je ziet wat Utrecht (v Seumeren heeft er 60 miljoen in zitten) en Vitesse (ook tientallen miljoenen) hebben moeten investeren...

    Dat is in Limburg gewoon onmogelijk. Zowel bij het bedrijfsleven als onder de bevolking is er geen draagvlak. Laat VVV en Fortuna maar lekker hun gang gaan. VVV staat 5e op de ranglijst, promovendus Fortuna staat 10e (en 5e met aantal gemaakte goals). Zo goed heeft het Limburgse voetbal sinds mensenheugenis niet gepresteerd. Het landschap verandert snel, met name Fortuna met de Turkse eigenaar spelen daar op in.
    Vind ik leuk
    Couto76 +636
    maandag 12 november 2018 om 09:28
    De grootste malloot van het Nederlandse voetbal: Ronald Waterdeus
    Vind ik leuk
    tengske +37
    maandag 12 november 2018 om 09:29
    Omdat het met die door de provincie gesubsidieerde verenging slecht gaat moet er een Fc limburg komen. Laat me niet lachen dat gaat never nooit gebeuren. Ze kunnen Roda beter opdoeken ingangen afsluiten en er water in doen kan waterreus er gaan vissen want uit die man komt ook geen fatsoenlijk woord. En meneer waterreus moet terug naar school de laatste keer dat op de ranglijsten keek waren er toch echt nog vier clubs of telt roda voor hem niet meer mee.
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 09:33]
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:30
    Elke paar jaar is het daar dezelfde discussie. En elke paar jaar gebeurt er niets.

    Want in de cyclus van de Limburgse club is het altijd hetzelfde: degene die het goed doet heeft geen behoefte aan een fusie. Omdat men denkt het op eigen kracht te kunnen. En dus komt het er niet van. De ene keer is dat VVV, de andere keer Roda, de volgende keer Fortuna. MVV is wel heel lang geleden dus dat neem ik even niet meer mee. Sorry Maastricht (wel de mooiste stad van allevier).

    Er komt een dag dat hier clubs echt financieel omvallen en dan heeft men spijt.
    Vind ik leuk
    denman21 +64
    maandag 12 november 2018 om 10:05
    gebeurt niey
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    maandag 12 november 2018 om 09:35
    Maastricht, Venlo, Sittard-Geleen en Kerkrade/Heerlen hebben prima draagvlak voor een betaald voetbalclub. Allemaal gemeentes rond de 100.000 inwoners of meer. Vergelijkbaar met Alkmaar, Zwolle, Almelo etc.
    Vind ik leuk
    Waagplein +407
    maandag 12 november 2018 om 13:55
    Ja, de grootte van de steden is vergelijkbaar. Maar het directe gebied rond Alkmaar kent 300.000 inwoners, en daar tel ik de Noordkop van Noord-Holland niet bij op. Zo'n buitengebied hebben de clubs in Zuid-Limburg niet, want dan zitten ze al in de achtertuin van de andere clubs.
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    maandag 12 november 2018 om 14:45
    Als je het zo bekijkt ligt Alkmaar ook in de achtertuin van Amsterdam en Almelo in die van Enschede.
    Vind ik leuk
    Waagplein +407
    maandag 12 november 2018 om 14:47
    Er zit toch een afstand van zo'n 35 tot 40 kilometer tussen Alkmaar en Amsterdam, en dat gebied is behoorlijk bevolkt.

    Almelo ligt veel dichter bij Enschede en heeft (helaas) minder sympathie in de regio. Voornamelijk omdat de FC de naam van Twente draagt, en Heracles slechts van één stad in die regio.
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    maandag 12 november 2018 om 16:37
    Dat bewijst dan toch juist dat succes van een club niet liniair loopt aan het achterland van een club, maar meer met beleid. Zie Den Bosch waar nu grote kans is dat het enigszins terugkomt. Emmen, Cambuur, Eagles, Sparta, Excelsior, Graafschap zitten in principe in hetzelfde schuitje. Het is gewoon de golfbeweging van de onderkant van de Eredivisie.
    Vind ik leuk
    Pimman +6071
    maandag 12 november 2018 om 09:40
    Waterreus dát willen die clubs in Limburg júist niet...let toch eens op! ;)
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 09:54
    Zo zouden er veel meer regio's samen moeten gaan maar dat willen ze niet want iedereen wil zijn eigen clubje hebben maar dan red je het weer niet, zowel sportief als financieel.
    Maar van buitenaf is het goed te herkennen maar om het van binnenuit ook te erkennen is heel wat moeilijker.
    Vind ik leuk
    Bint +59
    maandag 12 november 2018 om 12:38
    Wat is niet redden? Voor zover ik weet red momenteel vrijwel elke Nederlandse bvo het prima, afgezien van Roda. Het ligt er maar net aan wat je redden noemt. In de marge meespelen in de Eerste Divisie is misschien niet wat je als eindstation van je club wil zien, maar ook zulke clubs moeten bestaan. Top Oss stelt al jaren, plat gezegd, niks voor. Zij hebben financieel de zaken echter prima op orde. Redden zij het dan niet?
    Vind ik leuk
    denman21 +64
    maandag 12 november 2018 om 09:58
    Waterreus moet echt zijn kop houden ! Wat een reserve hollander
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 10:10
    Laat Roda-jc maar falliet gaan ,heb je al een club minder Mr Waterreus ,Een club als Roda-jc die steeds blijft aankloppen bij de overheid heeft geen bestaans recht .
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5752
    maandag 12 november 2018 om 10:11
    FC Limburgpaus, dat klinkt toch niet. Wat denkt die watterreus wel niet.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    maandag 12 november 2018 om 10:21
    LFC Pope Limburgia?

    Hahaha.
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 10:22]
    Vind ik leuk
    FSCeara +8732
    maandag 12 november 2018 om 10:18
    FC Limburg komt er nooit. En is ook geen noodzaak.
    VVV doet het prima en Fortuna heeft met Turkse eigenaar geen behoefte om met iemand samen te gaan. Sinds Gun er is is het prima voor elkaar, zowel sportief als financieel.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    maandag 12 november 2018 om 10:20
    Onzin wat ie zegt!

    Venlo - Sittard is bijna 60 km. Den Haag Utrecht ook ongeveer. En dan hebben wij Rotterdam ook in de buurt op 20 km. Dat zijn vijf clubs op een kluitje.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 10:24
    De Roda mannen roepen weer om een fusie.
    En niet heel verrassend wanneer ze er weer over beginnen, altijd als Roda het slechter doet dan de omliggende clubs.
    Ze kunnen het maar niet aanzien dat een fortuna nu boven ze staat.

    VVV staat buiten de fusie plannen. MVV draait gewoon jaarlijks netjes rond in de KKD met af en toe de play-offs en sinds de nieuwe eigenaar bij fortuna gaat het daar mijn inziens ook prima!
    Alleen Roda zakt af... ra ra ra hoe komt dat? Al sinds de bijna fusie paar jaar geleden is Roda met mismanagement naar beneden aan het gaan. Los eerst je eigen problemen op voor je de andere erbij gaat betrekken.
    Vind ik leuk
    Grimes +723
    maandag 12 november 2018 om 12:15
    Wil je Waterreus aub geen Roda man noemen. Het enige wat hij constant doet is zijn gal spuien over Roda. Ik zie ook het ook niemand over een fusie hebben hier. Fortuna doet het gewoon prima, mvv zoals normaal alleen wij doen het niet super. Maar dat is ook omdat er eindelijk eens beleid wordt gevoerd. Geen huurspelers meer daarom jonge jongens erin. En weer proberen om financieel gezond te worden al gaat dat wel ten koste van kwaliteit op het veld. Hetzij zo.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 16:00
    Waterreus is absoluut geen Roda man hoor. Integendeel.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7275
    maandag 12 november 2018 om 10:26
    El Cazador hoopt dat jij Waterkneus eens voor een lange periode uit de publiciteit blijft, ga fietsen man.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 10:34
    Flikker op met je fusie, als de gemeente niet al 50+ miljoen in die club van Kerkrade had gestoken was die allang omgevallen en niet kunstmatig groot gemaakt. Nu houden ze weer hun hand op in de armste gemeente van Nederland waar de minima weer te horen kreeg dat hun subsidies/uitkering gekort gaat worden omdat ze moesten bezuinigen. Maar geen probleem om Roda weer tegemoet te komen.

    Een fusie zal er nooit of te nimmer komen, alsof je Ajax en Feyenoord gaat samenvoegen, misschien dan ook maar eens doen om zo Europees een vuist te kunnen maken? Fortuna en MVV hebben geen schulden, waarbij Fortuna dit doet zonder een euro gemeentegeld en MVV ook al een hele lange tijd een gezonde boekhouding voert zonder gemeentegeld. Het is vooral Roda wat maar het handje op blijft houden omdat ze maar meer blijven uitgeven dan dat ze binnenkrijgen. Mij interesseert het ook niet of mijn club in de Ere of Juup voetbalt, fan blijf ik toch. Al speelden ze 5e klasse amateurs, als ik Europees voetbal of topvoetbal wil zien ga ik wel naar Eindhoven,België of Duitsland.
    Vind ik leuk
    Hb +0
    maandag 12 november 2018 om 15:17
    Nee indd MVV en Fortuna hebben nooit schulden gehad leef je onder een steen of zo
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 15:23
    MVV heeft wel vaker beroep gedaan op de gemeente, Fortuna één keer met een garantstelling wat is terugbetaald. Roda klopt jaarlijks aan bij de gemeente. Daar zit al meer dan 50 miljoen in. Nu willen ze de huur weer omlaag naar 4 ton, wat velen niet weten (waaronder hier) is dat die 8 ton huur wat ze betalen geen huur is maar de aflossing van de hypotheek welke de gemeente heeft overgenomen. De gemeente heeft meer kosten dan 8 ton aan het stadion, daarbij krijgt Roda de helft van de opbrengsten uit het stadion bij andere evenementen. Dat is maar het topje van de ijsberg, en het valt op dat zodra het slecht gaat met Roda er altijd over FC Limburg wordt gesproken.
    Vind ik leuk
    Leozao +5499
    maandag 12 november 2018 om 11:07
    FC Limbabwe - FC Brabantia - FC Rotjeknor
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5752
    maandag 12 november 2018 om 12:11
    Als ze het FC Limbabwe zouden noemen zou ik wel een voorstander zijn van de fusie, met van die heerlijke afrikaans ogende shirts in felle kleuren.

    Maar verder zou ik het zonde vinden van de identiteit van de limburgse clubs. Daarnaast lijkt het me dat er van Roda wel een redelijk stabiele club te maken is, mits er goed beleid gevoerd word. FC Limburg vind ik ook zo'n vreselijke naam.
    Vind ik leuk
    Bint +59
    maandag 12 november 2018 om 12:43
    En dan te bedenken dat 'Sporting Limburg' ooit een feit was. Sporting Limburg ook echt... Kan een naam verder van het (achter)land af staan? De pro FC Limburg mensen houden zich vast aan het idee dat DSM miljoenen gaat pompen in de nieuw op te richten club. Hetzelfde DSM dat eerder een voetbalacademie voor alle Limburgse clubs financierde en er vervolgens de stekker uit trok. Drie keer raden wat er met die voetbalacademie gebeurde.. Connect the dots.
    Vind ik leuk
    Stom +354
    maandag 12 november 2018 om 11:12
    Ronald... jongen! Vergeet het maar!

    Natuurlijk heb je gelijk. Zuid-Limburg zou sportief beter af zijn met één club in plaats van Fortuna, Roda en MVV. Maar naast dat het emotioneel moeilijk ligt tussen die steden, is het commercieel ook haast onmogelijk. Verenigingen/stichtingen fuseren is te doen, maar Fortuna en Roda zijn inmiddels privé speeltjes van rijke jongens en dan wordt het stukken lastiger.

    Als we niet snel opschonen en veel BVO's opheffen dan wordt het probleem alleen maar groter. Rationeel gezien voor betere sportieve prestaties moeten Rotterdam (incl. Dordrecht), Friesland en de Achterhoek ieder terug naar 1 club. Brabant naar 4 (Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch). Zelfs Arnhem/Nijmegen zou moeten overwegen om samen te gaan. Ik weet dat het emotioneel moeilijk ligt maar rationeel en commercieel weten we eigenlijk wel dat Nederland prima af zou kunnen met één profcompetitie van 20-22 sterkere clubs. Dan heeft iedere club ook voldoende achterban om financieel sterk genoeg te staan. We verdelen nu 17 miljoen inwoners over veel te veel clubs. Echter, hoe meer clubs in moeilijkheden komen hoe meer private overnames en dus hoe kleiner de kans dat er nog ooit clubs door faillissement of fusie verdwijnen. Zie Roda, Fortuna, Den Bosch et cetera bijvoorbeeld.
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 11:15]
    Vind ik leuk
    bert +161
    maandag 12 november 2018 om 11:17
    Volledig mee eens ze hadden naar Hendriks en pickee moeten luisteren,stadion in Nuth,middelpunt Kerkrade Sittard Maastricht.neen wat is gebeurd.ze hebben zich bang laten maken door een paar steentjes gooiers.
    Je dacht toch echt niet dat iemand van Maastricht of Sittard naar Kerkrade gaan en andersom ook niet.dus zo vlug als mogelijk fuseren jammer van de stadions.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 17:37
    Ga jij ooit wel eens naar een van deze clubs kijken en ga jij ook naar Sporting Limburg kijken als ze onverhoopt degraderen zoals het 5 jaar geleden grote Fc Twente.....

    Vind ik leuk
    bert +161
    dinsdag 13 november 2018 om 08:20
    Ja ga altijd naar de trots van Limburg us Mvvke,trots kan je van Roda heel lang niet meer zeggen,UsMvv en Fortuna wel.en de koempels van Roda zijn stilletjes de mijn weer ingekropen
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 11:28
    Als je al verder niets kunt dan kun je als BNer altijd nog iets roepen via de media. De media maakt dankbaar gebruik van dit vulles. Mijn goed bedoeld advies aan Waterreus: Leer een vak en ga werken voor je geld!
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 11:44
    Klop jelemoal Waterkneus. Het gebied is te klein voor 3 profclubs. Net als in de natuur zullen alleen de sterkste overleven! fusie nooit, helaas voor je. Misschien samen met. Sjef V een nieuwe club bouwen.
    Vind ik leuk
    bert +161
    maandag 12 november 2018 om 16:34
    Het bestuur heeft zich toen bang laten maken door een paar van achterlijke steentjes gooiers.
    Vind ik leuk
    Yoink +150
    maandag 12 november 2018 om 12:37
    Komt spuit11 weer. Niemand staat daar achter. Clubs, sponsoren, supporters, provincie.

    Alleen prominente Limburgers backstabbers zonder baan die zich een plekje in een nieuwe club voor elkaar willen lullen.

    Kan er wel geroepen worden dat wat stomme supporters het tegen hielden, maar toen puntje bij paaltje kwam was het budget van fcl 0 hele euries. Niemand wilde een toezegging doen.

    En Limburg is niet te klein etc. Ik hoef geen Europese topclub in mijn achtertuin. Ik wil mijn club, met mijn vrienden en groep, waar ik lekker een pot voetbal ga kijken om me te amuseren.

    Ik hoef niet zoals alle gloryhunters hier (Die denken dat ze voor anderen iets moeten beslissen) en Limburgse bitterbalkotsers een zielloos vehikel dat met moeite subtop haalt.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 12:58
    Fusie zal geen oplossing zijn denk ik, het enige wat je ziet is dat de clubs het succes een beetje overgeven als de ene het leuk of goed doet valt de ander weer weg.

    Zou er niet meer gedaan kunnen worden met hun ligging als meer sponsoren vanuit Belgie of Duitsland te lokken. Weet ik niet of dat al gebeurd moet ik eerlijk zijn maar lijkt mij gewoon wel voor de hand liggend het te zoeken.

    In Overijssel had je 3 jaar geleden de 4 clubs in de ED rondlopen.

    Tussen Deventer- Almelo en Enschede zit ook niet meer dan een 45 minuten.

    Zijn 3 clubs nog aan het groeien en 1 weer aan het opbouwen, hoezo komt daar wel wat meer geld bij de clubs als dat er in Limburg gebeurd.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 13:38
    Flikker Op! <-- excuseer mij voor mijn taalgebruik. Wat Waterkneus doet is olie op het vuur gooien..Gaat nooit gebeuren. MVV doet het prima. Ik gun niemand een faillissement..Ben superblij voor Sittard dat ze ED spelen. Vind het leuk dat roda bij ons in de KK divisie zit. Echter als een omvalt dan is het maar zo. Fuseren is geen optie. Mocht er een omvallen profiteren 2 andere clubs. Valt MVV om ga ik niet meer naar een stadion. Valt roda om..dan wordt de beleving in het voetbal voor mij iets minder..Ik hou van rivaliteit..vooral in het voetbal...Maar niet ten koste van MVV. Ik ben een Maastrichternaar, geen limburger.

    Wilt nederlands voetbal structureel meedoen op EU niveau moet er een FC Holland komen..dwz.. Ajax en Feyenoord fuseren..zal ook nooit gebeuren.


    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 15:32
    Waterreus durft hardop te zeggen wat 90% van de mensen in Zuid Limburg denken. De tegenstanders, de harde kern, dreigen met geweld en houden daarmee een grote stabiele eredivisieclub tegen.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 16:14
    Uit de duim gezogen onzin.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 20:12
    Die tegenstanders zijn degene die naar het stadion komen.....de zgn voorstanders zijn de typische nederlanders die komen kijken als we winnen en wegblijven als ze verliezen......
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 15:33
    Geen commentaar
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5752
    maandag 12 november 2018 om 21:35
    Toe nou
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 22:04
    Laat ik dat maar niet doen😀
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 17:38
    United Kerkrade FC

    Een nieuwe naam voor Roda zou al weer geld betekenen en wellicht nieuwe sponsoren. Het ID van de club namelijk "strijders cq koempels " is al zeker jarenlang geleden gestorven. Na de laatste eu is het bergafwaarts gegaan. En als je dan nog "strijders met passie had " kon je je nog iets herkenbaars terug vinden. Dit is er lang niet meer. En eigenlijk zou er een super mooie club moeten spelen in een van de mooiste stadions van Nederand . Waar de streekman weer de passie en strijd kan aanschouwen.
    Vind ik leuk
    Pur Sang +403
    dinsdag 13 november 2018 om 14:21
    Ik ben het met Waterreus eens. Ik heb een voorstel:
    Nieuwe club genaamd, FC De Driehoek, gevestigd in Geleen (tussen Maastricht, Sittard en Kerkrade) ligt een mooie locatie op een paar minuten afstand van het centrum van Geleen en treinstation Geleen-Lutterade.

    Clubkleuren: Oranje shirts en witte broeken (mix van MVV's rood en Fortuna/Roda's geel)
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws