Champions League-hoop, met dank aan PSV en Ajax: zó werkt de UEFA-ranking

    Champions League-hoop, met dank aan PSV en Ajax: zó werkt de UEFA-ranking

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 10:10do 15-11-2018 om 10:10

    Het zag er lange tijd slecht uit voor Nederland op de welbekende UEFA-coëfficiëntenlijst. Geen directe plaatsing meer voor de lucratieve Champions League, een aanzienlijke achterstand op de top-tien en een kleine voorsprong op de landen achter 'ons'. Maar door de Champions League-campagne van PSV en vooral Ajax gloort er weer hoop. Een uitleg. 

    De formule is bekend: aan de hand van de UEFA-lijst bepaalt de Europese voetbalbond hoeveel clubteams uit elk bij de UEFA aangesloten voetballand mogen deelnemen aan de Champions League, dan wel de Europa League. De coëfficiëntenlijst wordt samengesteld op basis van de Europese prestaties van het huidige seizoen én de afgelopen vier seizoenen. 

    Hoe werkt de puntentelling? 
    Teams kunnen in Europa punten pakken voor hun land. Tijdens de voorrondes van de Champions League en Europa League levert een overwinning een punt op en een gelijkspel een half punt. Vanaf de groepsfases worden de te winnen punten verdubbeld: twee punten bij een zege, één punt voor een remise. Ook kunnen landen bonuspunten pakken bij bepaalde prestaties (plaatsing voor het hoofdtoernooi, bereiken van volgende rondes etc.). De gewonnen punten deelt de UEFA vervolgens door het aantal teams van een land dat in dat seizoen actief is in Europa.

    Bijvoorbeeld: in het seizoen 2017/18 waren namens Nederland PSV, Ajax, Feyenoord, Vitesse en FC Utrecht - in totaal dus vijf ploegen - actief in Europa. De behaalde punten in het restant van het seizoen werden continu door vijf gedeeld, ongeacht hoeveel clubs er nog daadwerkelijk actief waren over de grens.

    Het Europese seizoen 2017/2018 was ronduit dramatisch voor Nederland. Ajax en PSV vlogen er in het voorportaal van de Europa League uit, terwijl play-offwinnaar Utrecht in dat stadium ook z'n Waterloo vond. Géén Europees avontuur dus, maar de drie clubs bleven gedurende het seizoen wél meetellen voor de coëfficiëntenranking. Feyenoord (Champions League) en Vitesse (Europa League) wisten na de groepsfase niet te overwinteren.

    De schamele punten die wél werden gehaald, werden steeds door vijf gedeeld. Het uiteindelijke getal rondt de UEFA naar beneden af. Afgelopen seizoen pakte 'Nederland' 45,5 punten in Europa: Feyenoord 6, Ajax 1,50, PSV 1, Vitesse 4 en Utrecht 2. 14,5 gedeeld door vijf clubs = gemiddeld 2,9. Ter vergelijking: koploper Spanje pakte gemiddeld bijna 20 punten en concurrent Oostenrijk gemiddeld 9,75.

    Een bar slecht seizoen dus voor de Eredivisie. Een seizoen ervoor reikte Ajax tot de finale van de Europa League en pakte Nederland gemiddeld 9,1 punten. De Eredivisie-kampioen van 2018/19 kan de Amsterdammers nu alvast dankbaar zijn voor die imponerende Europese campagne. Daarover zo meer. 

    Hoe werkt de ranglijst?
    De plaats van een land op de coëfficiëntenlijst wordt gebaseerd op basis van het gemiddelde aantal behaalde punten in het huidige seizoen én de afgelopen vier seizoenen. Een hoop tellen, delen en rekenwerk dus, met één reden: hoe hoger een land op de UEFA-ranking gepositioneerd staat, hoe meer ploegen een ticket (kunnen) krijgen voor de lucratieve Champions League.

    Vorig jaar besloot de UEFA om de ticketverdeling rigoureus aan te passen. Vanaf het seizoen 2018/19 heeft de top-vier van de coëfficiëntenranking liefst vier directe toegangsbewijzen voor de Champions League. Deelname van zoveel mogelijk grote namen is commercieel gezien nu eenmaal interessanter. Spanje, Duitsland, Engeland en Italië staan nu op die plekken. 

    De ommezwaai van de UEFA gaat ten koste van landen die lager genoteerd staan. Nummers vijf én zes (nu Frankrijk en Rusland) hebben sinds 2018 twee directe tickets. Voor de nummers zeven tot en met tien blijft er één direct ticket per land over. Dat zijn nu Portugal, Oekraïne, België en Turkije. In de oude opzet kregen de landen uit de top-twaalf van de UEFA-coëfficiëntenranking minstens één direct ticket voor de Champions League.

    Belangrijk detail: wanneer de winnaar van de Champions League zich in de nieuwe opzet via de eigen competitie direct plaatst voor het miljardenbal, dan schuift er één ticket door naar de nummer elf op de ranking. Die elfde plaats is dus cruciaal voor Nederland.

    Hoe staat Nederland er voor?
    Gezien de huidige stand op de coëfficiëntenranking zal de Eredivisie-kampioen van 2018/2019 zich via een voorronde moeten plaatsen voor de Champions League. We staan op dit moment namelijk op de twaalfde plaats, tussen Oostenrijk en Denemarken. Het verschil met nummer elf Oostenrijk is minimaal (0.018).

    Nederland heeft een grote troef achter de hand: als Ajax zich plaatst voor de achtste finale van de Champions League, dan krijgt Nederland een bonuspunt. Daarmee verandert de kleine achterstand op Oostenrijk in een riante voorsprong. Het perspectief is rooskleurig: Ajax hoeft in de laatste twee groepswedstrijden tegen AEK Athene (uit) en Bayern München (thuis) maar één punt te pakken.

    Als dit scenario zich voltrekt, is het directe startbewijs voor de Champions League weer binnen handbereik. De overige concurrenten Denemarken, Griekenland en Zwitserland doen het dit seizoen allemaal niet beter dan Nederland. Er is één grote maar: op de UEFA-ranking tellen zoals gezegd de resultaten van de afgelopen vier seizoenen mee. Het betekent dat in het nieuwe seizoen de resultaten van 2014/15 wegvallen.

    Concurrenten Oostenrijk en Denemarken pakten dat jaar respectievelijk 1,958 en 3,183 punten minder. Nederland moet dit seizoen dus punten blijven pakken in Europa - en hopen op misstappen van de concurrentie. Oostenrijk heeft nog twee deelnemers in de Europa League, terwijl Denemarken er nog één heeft.

    De huidige coëfficiëntenranking
    1. Spanje 93.569 (9.571)
    2. Engeland 70.320 (7.500)
    3. Italië 69.725 (7.642)
    4. Duitsland 65.355 (8.642)
    5. Frankrijk 53.165 (5.250)
    6. Rusland 48.382 (5.416)
    7. Portugal 42.832 (5.500)
    8. België 37.300 (5.200)
    9. Oekraïne 37.100 (3.800)
    10. Turkije 33.200 (4.100)
    11. Oostenrijk 28.850 (3.800)
    12. Nederland 28.833 (5.000)
    13. Denemarken 27.025 (4.875)
    14. Griekenland 27.000 (4.500)
    15. Zwitserland 26.300 (3.300)

    (Bron: Bert Kassies)

    Conclusie
    Nederland heeft de elfde plaats binnen handbereik, maar is grotendeels afhankelijk van de prestaties van PSV en Ajax in de Champions League. Europese overwintering wordt lastig voor PSV, maar slaagt Ajax erin de achtste finale te bereiken, dan doen we goede zaken. Daarbij is het noodzakelijk dat Oostenrijk en Denemarken slecht presteren.

    Een rekensom leert dat Nederland vanwege het geschrapte seizoen 2014/2015 dit seizoen bijna 2 punten meer moet scoren dan Denemarken en Oostenrijk om de elfde plaats te bemachtigen. Dan kwalificeert de kampioen van Nederland zich in 2019 wél weer direct voor de Champions League. Wordt vervolgd...

    Plaats een reactie

    DingDing +168
    donderdag 15 november 2018 om 10:13
    Schande dat we onder Oekraine, Belgie en Oostenrijk staan
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6833
    donderdag 15 november 2018 om 10:16
    Om dit lijstje compleet te maken zou ik graag per land de gemiddelde begroting zien van de clubs in dat land. Dat zou meer de verhoudingen duidden. Staan we nog steeds te laag maar daar zijn oorzaken voor.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +28667
    donderdag 15 november 2018 om 10:37
    Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Aan de andere kant zal geen enkele club in die landen rijker zijn dan bijvoorbeeld Ajax.. dus het is ook beleid natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6833
    donderdag 15 november 2018 om 10:41
    Ik zet er bewust de gemiddelde begroting bij. In Oostenrijk heb Red Bull denk ik ook een veel grotere begroting dan de rest.
    Het is vaak de rest die de coefficient naar beneden haalt, logischerwijs. Het zegt niet alles, maar geeft wel meer info. Jammer dat het er niet bijstaat.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:00
    Oekraine zal met Shacktar ook wel een aardige begroting hebben lijkt me zo
    Vind ik leuk
    El Pibe +1024
    donderdag 15 november 2018 om 11:36
    En Dinamo Kiev...
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:38
    Klopt, maar met name Shacktar lijkt me.. kan er ook naast zitten...
    Vind ik leuk
    Psv1989 +2504
    donderdag 15 november 2018 om 11:48
    RES bull is Oostenrijk hebben gewoon een goed beleid die kopen spelers voor zeer weinig of talenten gebruiken en de spelers goed verkopen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:05
    Ajax mag dan wel rijker zijn, in NL kleuren we binnen de lijntjes wat betreft het financiële plaatje van een club. Als je bijv. kijkt naar Oekraïne, Rusland en Turkije, dat zijn landen waar men het niet zo nauw neemt met de schulden of constructies verzinnen om de FFP te omzeilen. België is daarentegen na het grote schandaal ook niet meer te vertrouwen wat dat betreft.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2560
    donderdag 15 november 2018 om 11:42
    Die zeepbel knapt in dat soort landen ook nog wel binnen afzienbare tijd..ik vind het heel verstandig van de KNVB om dit beleid te voeren... de eredivisie is denk ik de gezondste .competitie van Europa, financieel dan. Niets mis mee.... mede daardoor is wel de afstand naar de rest versneld gegroeid... maar dat betaald zich nog wel terug denk ik
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:30
    Duitsland is gezonder.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:54
    Ajax wordt de rijkste op ten duur
    Vind ik leuk
    dhrwobo +28667
    donderdag 15 november 2018 om 11:56
    Van al deze genoemde landen... grote kans ja. Maar van alle clubs? Neuh dat geloof ik niet.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2560
    donderdag 15 november 2018 om 14:46
    Dat Ajax de rijkste is en blijft is voor iedereen wel helder.... maar op een heel groot aantal vlakken zijn ze de rest ook heel erg ver vooruit gestreefd, maar dat willen velen niet zien... Merchandising, Scouting, Sponsoring, Commercieel, Accommodatie... die dingen haal je ook niet zomaar even in... In 2023 mag er dan misschien een mooi nieuw stadion staan in Rotterdam Zuid, maar daarmee zijn ze er nog lang niet om werkelijk aan te sluiten bij Ajax... dat gaat nog minimaal 10 jaar duren alvorens ze ergens in de buurt kunnen komen
    Vind ik leuk
    Mari +10159
    donderdag 15 november 2018 om 13:08
    Ok, dan weet je dat en dan?
    Het verandert niets aan de ranking.
    Het enige dat je kan doen is punten pakken.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:21
    Dit is toch al jaren zo, maar is inderdaad nergens voor nodig!
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:21
    Ja schandalig, maar maakt het nou echt zoveel uit? Twee ploegen voorrondes bleek dit jaar prima. Als je het goed doet mogen op termijn meer ploegen europa in, maar daar heeft de eredivisie niks aan, want wie moeten dat worden? Lekker los van dit denken en gewoon proberen te presteren met de ploegen en plekken die je hebt.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:28
    Een beetje omhoog zou niet verkeerd zijn, zodat de winnaar van de beker in ieder geval weer direct geplaatst is voor de EL.. zodat je tenminste een team daar hebt.. beetje geluk met de loting en je
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:31
    Dat heeft nog wel nut ja. Maar hoe meer ploegen in Europa, hoe meer de punten weer gedeeld worden -> krijg je weer een lagere notering. Wordt gewoon stuivertje wisselen met die landen dus, want ook in België heeft de nummer 5 niks in Europa te zoeken. Blijft overigens mooi voor de ploegen een keer Europa in te gaan, zie Vitesse vorig jaar, PEC paar jaar terug. Leeft dan wel extra bij die plaatsen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:35
    Het blijft voorlopig toch 5 ploegen tot en met de 7e plaats dus ik zou zeggen op naar die 7e plaats ;p, minder voorrondes en dus meer kans..
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:37
    Haha en dan weigeren hoger te komen. Ik had me ff verkeken op aantal clubs in Europa :') je hebt gelijk.

    Maar met voorrondes speel je extra wedstrijden - kun je extra puntjes halen :P
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:39
    Niet als je ze niet doorkomt (Vitesse, Feyenoord en AZ) ;) waarvan Vitesse nog wel begrijpelijk was tegen Basel.
    Vind ik leuk
    3Bier +10723
    donderdag 15 november 2018 om 10:30
    Oliedollars, zwart geld en een drankenfabrikant.
    Misschien moeten we hier ook maar stoppen met het braafste jongetje van de klas te willen zijn.
    Vind ik leuk
    Swout +1073
    donderdag 15 november 2018 om 11:38
    Nog even en we gaan Psv bedanken voor hun grote wanprestatie in de CL. Nee, het is Ajax dit jaar die gewoon zijn plicht doet en punten binnenharkt voor Nederland.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:32
    Niet zo gek hoor na de dramatische resultaten, ook dit seizoen weer. PSV en Ajax uitgezonderd.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6833
    donderdag 15 november 2018 om 10:13
    Conclusie: Ajax bedankt!
    Vind ik leuk
    Werner1913 +8353
    donderdag 15 november 2018 om 10:20
    Conclusie: Ajax en PSV bedankt voor dit seizoen.
    Conclusie: Feyenoord en Vitesse bedankt voor vorig seizoen.

    Leer nou eens dat in Europa de prestaties van alle clubs meetellen. Dit jaar doet Ajax het prima. Afgelopen jaar waren er andere clubs die wat punten gehaald hebben. Toen hebben PSV en Ajax het historisch laten afweten. Droeftoeter.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:22
    Inderdaad altijd kijken ze weer alleen naar hun eigen clubje als die presteren, maar laten zij het een keer afweten dan hoor je er weer niks van..
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12808
    donderdag 15 november 2018 om 11:05
    Tja dat bedanken is toch allemaal een beetje onzin?
    Ajax PSV bedankt? Nou die zijn alleen voor zichzelf bezig dus hoeven alleen elkaar te bedanken als het ze samen lukt genoeg punten binnen te harken zodat ze direct of via voorronde in de CL kunnen spelen. Wat het stukje niet vermeld is namelijk dat de voorronden door het nieuwe systeem voor Nederlandse clubs makkelijker zijn geworden: De nr 4 van Engeland, Spanje, Duitsland en Italie kom je daarin namelijk niet meer tegen. Waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak waarom zowel Ajax als PSV dit jaar de voorronde hebben overleefd.

    En van die andere 16 clubs mogen er drie Europa in, dus waar moeten de andere 13 Ajax en PSV dan voor bedanken? Emmen moet een bedankje sturne dat Vitesse en Feyenoord voorronde mochten spelen? Beetje onzin.

    Verder vliegt het stuk uit de bocht aan het einde:
    "Een rekensom leert dat Nederland vanwege het geschrapte seizoen 2014/2015 dit seizoen bijna 2 punten meer moet scoren dan Denemarken en Oostenrijk om de elfde plaats te bemachtigen."

    Dat is niet waar. Het levert alleen op dat je aan het begin van het seizoen op de 11e plaats staat en geen achterstand hoeft in te lopen. Want alle resultaten van dat seizoen worden daarna nog verwerkt en daarbij kun je die 11e plaats gewoon weer verliezen...
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 11:06]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:18
    Dat bedanken is sws onzin inderdaad. We moeten er gewoon met alle Nederlandse clubs samen voor zorgen dat er genoeg punten binnen worden geharkt om voor vast op die 11e plaats te staan. Vervolgens kan er naar boven gekeken worden richting Turkije en België. Hiervoor moeten er wel constant 3 teams actief zijn in de groepsfase van een Europees toernooi, anders wordt dit een onmogelijk verhaal.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:21
    Heldere analyse. Ik ben het met je eens.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5676
    donderdag 15 november 2018 om 10:23
    Feyenoord HAHAHAAHAHA
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:36
    Pik zwolle🤡.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 10:37]
    Vind ik leuk
    fr1963 +3337
    donderdag 15 november 2018 om 13:24
    Doe maar 1 patatje oorlog 😉
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 10:23
    Eindelijk iemand die het snapt. Bedankt!
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6833
    donderdag 15 november 2018 om 10:24
    Voor Ajax was er een goede reden waarom ze het gemist hebben. Wat was die van PSV dan? Gewoon een jaartje geen zin?
    En dan nu met 1 puntje in de CL de credits delen, dacht het even niet.
    Kijk er nou een objectief naar in plaats van altijd maar weer het hypocrietje uit te hangen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:20
    Wat maakt het nou uit wat de oorzaak was? De punten zijn niet binnengehaald, dat is klote en daar heb je vervolgens een tijd last van. Zowel Ajax als PSV. Want je wordt gedwongen tot meer voorrondes en dat is altijd risicovol.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6833
    donderdag 15 november 2018 om 12:39
    Man man man, wat een dramatische reactie. Het is stuitend als je er echt zo over denkt. Het past natuurlijk niet in het plaatje van die schijnheilige club van je, daarom reageer je zo.

    Het is een probleem dat we zakken op de lijst. Een groot probleem. Om dat probleem op te lossen moet je de oorzaak weten en benoemen. Voor Ajax is dat duidelijk.
    Wat is de oorzaak bij PSV behalve structureel gebrek aan kwaliteit?
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:33
    Volgens mij zeik je de verkeerde club af, PSV en Ajax plaatsen zich doorgaans gewoon voor de toernooien. Het probleem ligt bij de andere clubs.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:51
    Je doet in ieder geval je naam grote eer aan Roeptoeter. Ajax een reden om slecht te presteren? Je geeft dus toe dat JOU club ook slecht presteren kan? En schijnbaar zelfs mag van jou. Als je de spreuk WZAWZDB eer aan doet moet je er schande van spreken dat ze er door Rostock uit geknikkerd zijn. Net als dat het voor PSV schande was. Jou roeptoeteren staat in schril contrastmet vele arrogante reactie van jou mede fans die zo trots zijn dat hun club twee absoluut uit vorm zijnde clubs getroffen heeft en dat nog aangevuld met op de pof levende grieken. En daardoor als tweede in de poule gaan eindigen. Ik vind het goed dat ze doorgaan. Laten we dat voorop stellen. Dat Ajax daardoor meer ervaren spelers krijgt neem ik op de koop toe. Zelfs de dikke bankrekening aan het einde van het seizoen vind ik goed. Daarna kunnen ze weer opnieuw beginnen omdat 5 of 6 van de beste spelers weg zijn.
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2085
    donderdag 15 november 2018 om 16:06
    Een teamgenoot/vriend die voor je neus in elkaar zakt en blijvende hersenschade op heeft gelopen is op zich wel een geldige reden om niet scherp te zijn.


    Ben het verder met delen van je reactie wel eens hoor. Door Rostov eruit geknikkert worden 2 jaar terug was een schande. Maar gelukkig was er wel revanche door de finale van de Europa League te halen daarvoor.

    maar we hebben met dit seizoen meegerekent in de laatste 10 seizoenen, ik geloof 2 keer de CL voorronde overleeft. (2x Ajax, in 2010/11 en 18/19) Verder heeft Ajax dus ook 4x de voorronde niet overleeft. PSV, Feyenoord en Twente zijn ook gestrand in de voorrondes. Iedereen heeft er schuld aan, ook Ajax.

    Wel moet ik zeggen dat Ajax wel doorgaans de meeste punten pakt Europees. (Niet alleen dit seizoen, ze zijn nu alweer een tijdje de hoogste genoteerde Nederlandse ploeg)
    Maar dan nog is 2 van de 6 keer de voorronde overleven echt te mager.

    Belangrijker is nu de toekomst. De Nederlandse clubs moeten groeien zodat de clubs ook de kracht hebben om die voorrondes te overleven. Dan stijgen we vanzelf op die ranking. Ajax en PSV hebben dit jaar hele goede stappen gezet, en ik verwacht ook dat ze wel gaan doorpakken. Ajax heeft daar wat meer budget voor dan PSV, maar ook PSV groeit en gaat binnenkort ook gewoon weer een overvolle kas huishouden.
    Het is alleen te hopen dat er een aantal clubs aan kunnen haken en mee kunnen groeien. Dit zouden op moment Feyenoord, Vitesse en AZ moeten zijn maar ik denk niet dat de subtop van Nederland al in steen gegrafeerd is. Utrecht en Heerenveen bijvoorbeeld zouden best eens die subtop kunnen gaan bedreigen als ze hun kaarten goed spelen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:14
    Een groot probleem is de energiecrisis. De aanstaande voedselcrisis. Dat Gerard Joling nog altijd op TV verschijnt.

    Voetbal is nooit 'een groot probleem'. En op het moment dat jij "een jaartje geen zin?" als mogelijke reden voor een slechte Europese campagne aanreikt, moet de rest van ons daar dan nog echt serieus op ingaan?
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:31
    gewoon 6 CL punten in totaal hoor, als alle clubs minimaal 6 punten zou pakken dan hadden we sowieso bij de eerste 11 gestaan
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    donderdag 15 november 2018 om 10:31
    Vorig jaar hebben PSV en Ajax het inderdaad historisch af laten weten.

    Maar haal de punten van Ajax eens weg en kijk dan waar je staat. Doe dat vervolgens ook met de rest.

    Ajax heeft verreweg het grootste aandeel, ondanks het verprutste afgelopen jaar. Gek genoeg hadden de Ajacieden destijds niet echt de focus op presteren...
    Vind ik leuk
    Aspers +554
    donderdag 15 november 2018 om 11:17
    Ja, Ajax spelers, fans en club hadden wel wat anders aan hun hoofd vorig seizoen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:53
    Feyenoord en Vitesse bedankt voor vorig jaar? Ze hebben helemaal niks laten zien. Feyenoord heeft vorig jaar vier punten in de schoot geworpen gekregen. Met dat soort prestaties zak je alleen maar verder af. Feyenoord heeft vorig jaar 6 punten behaald, Ajax heeft a vier wedstrijden al 15 punten gehaald. Als je bedankt bedoelt voor de slechte prestaties, dan kan ik je gelijk geven.
    Vind ik leuk
    Aspers +554
    donderdag 15 november 2018 om 11:16
    PSV? Waarom? Worden scheel getikt en eindigen waarschijnlijk met 1 punt uit 6 wedstrijden. En de afgelopen 5 jaar is het ook echt zeer matig gesteld met de punten die PSV haalt.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:34
    Zo matig dat je gewoon bij de beste 40 clubs zit...
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    donderdag 15 november 2018 om 14:21
    Als je nu echt snapt hoe het werkt zou je niet zeggen Feyenoord en Vitesse bedankt

    Feyenoord en Vitesse waren direct geplaatst voor de groepsfase. Dan krijg je dus automatisch 4 punten (dit is bedacht om de grote landen te bevoordelen) Dat zijn dus punten gekregen op basis van de landpositie op de lijst, dus te danken aan Ajax, PSV (en toen nog AZ)
    Feyenoord en Vitesse hebben op eigen kracht resp. 2 en 0 punten gehaald.
    Vind ik leuk
    ElNDHOVEN +192
    donderdag 15 november 2018 om 13:17
    Bedankt UEFA maar voor de makkelijke loting zal je bedoelen...
    Vind ik leuk
    Swout +1073
    donderdag 15 november 2018 om 18:12
    Dit is inderdaad wat alle clubs zeggen als ze het zwakke Psv loten.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:35
    Goh dat roep ik noe de hele tijd al. Ajax bedankt voor het rechtstreekse ticket van PSV volgend seizoen. Kijk je moet het zo zien. PSV heeft de sterke ploegen in de poule zodat Ajax zwakkere broeders heeft. Daaardoor scoort Ajax meer punten en geld (geld zijn ze toch zo geil op) en als wederdienst wordt PSV dan kampioen. Of dacht jij dat de Ligt echt geblesseerd was tegen PSV?
    Vind ik leuk
    base +2414
    vrijdag 16 november 2018 om 00:24
    Ja dat dacht ik echt.
    En jullie onzin verhaal over dat AJAX de zwakkere krijgt kijk dan nog eens op welke plaatsen de clubs staan op de Europese ranglijst dan kom je erachter dat je een onzin verhaal probeert te verkopen om een slechte prestaties te verbloemen
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:19
    En dan te bedenken dat ik een discussie voerde met iemand hier op VP tijdens de voorronde CL die wilde dat ze er allebei uitvlogen zodat ze punten in de EL haalden.. Is die ff met de neus op de feiten gedrukt.... :P
    Maar nu niet te vroeg juichen met dat NL voetbal, dit is een seizoen. Iedereen doet weer hysterisch over Ajax, psv en oranje, maar we zijn nog nergens. Pas als t over paar jaar structureel beter is gebleken kun je spreken van verbetering NL voetbal.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:26
    Voor PSV blijft het achteraf misschien wel beter als je naar de punten kijkt dat ze in de EL hadden gezeten. Wel afhankelijk van welke ronde ze dan zouden halen.. maarja das weer allemaal achteraf..
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:33
    PSV misschien wel, maar die waren als we hoger stonden direct geplaatst voor CL.... Oftewel is dit huidig systeem prima?

    Ik vind overigens dat je altijd het hoogste moet streven. Dit is toch zoveel mooier, die potten tegen Spurs, Inter en Barca dan wanneer je zegmaar alleen naar de AEK's van deze wereld had gemoeten? Genieten en zo hard mogelijk proberen te presteren.

    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:37
    Zeker waar, maar ik bedoel met het oog op de Europese punten is deze poule gewoon kansloos.. staat buiten dat er 6 prachtige wedstrijden zijn natuurlijk, hoop dat Messi over 2 weken mee doet in Eindhoven zodat ik hem ook eindelijk een keer zie!
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:38
    Precies! Maar dan moet je toch beetje schijt hebben aan die punten? Je wordt toch geen kampioen om daarna B-wedstrijden te spelen? Juist om Messi te zien, en het liefst te verslaan- zo hoort Europees voetbal te zijn :)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:40
    Klopt, en wie weet zit de Europa league er nog wel in, wanneer alles meezit..
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:41
    Ja maar dan moet het wel heeeeel erg meezitten ;) maar ik help je hopen! Vind EL en CL kijken toch leuker als er af en toe een Nederlandse club voorbijkomt.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:27
    Alleen omdat dat Ajax die 5 bonus punten ontvangt? PSV had zeker meer punten gepakt in de EL en hoe ver Ajax was gekomen in de EL zullen we nooit weten. Ik denk nog steeds dat er meer punten te halen waren in de EL.
    Vind ik leuk
    Jordtt +1245
    donderdag 15 november 2018 om 10:35
    Misschien over all wel, maarrr.. Ajax ligt er nog niet uit. PSV had inderdaad meer punten gehaald in EL, zeker als ze dan wél hadden overwinterd. Maar dan hadden ze die mooie potten gemist, waarvoor spelers naar je club komen, waardoor je geld binnenhaalt en waardoor je je topspelers misschien een jaar langer kan houden (uitzicht op nog meer van die wedstrijden, daarvoor komt bijvoorbeeld Tadic naar Ajax).

    Die bonuspunten zijn mooi, en met de bonuspunten voor plaatsing CL tov EL telt dat al best op eh. Altijd je best doen voor het hoogst haalbare!
    Vind ik leuk
    imho +1275
    donderdag 15 november 2018 om 11:09
    PSV kreeg 4 bonuspunten omdat het de poulefase vd CL haalde. Daarbij moet je ook even de punten tellen welke ze tegen Bate hebben gepakt (2x 1 punt) = 6 punten. Zou je EL spelen, moeten hier dus al minimaal 3 overwinningen tegenover staan om gelijk te komen. In die 3 andere wedstrijden moet je dan maar meer punten zien te halen, waarop je kans loop in 6 CL wedstrijden. PSV treft het nu niet qua loting en scoort helaas maar 1 punt (tot nu toe), Maar heb je 1 uitschieter in de EL haal je waarschijnlijk ook maar 8 punten. De kans dat je ver(der) komt in de EL is uiteraard wel groter dan in de CL.

    Kortom. Voor de UEFA-punten en de poen is kwalificatie poulefase CL zeker interessant. Sportief gezien en voor de UEFA-punten, in de huidige staat van het NL voetbal, is 3e worden en dan dus doorgaan in de EL, waarschijnlijk het meest gunstige. Voor ambitie en poen is KO-fase CL natuurlijk ook mooi om te halen, want dit levert in eerste instantie ook gewoon 5 punten op en daarvoor moet je eerst nog maar eens 2 wedstrijden winnen in de EL (en dus een ronde verderkomen, wat ook 1 bonuspunt oplevert incl de 2x2 punten voor die overwinningen).
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    donderdag 15 november 2018 om 14:43
    Ook jij snapt het puntensysteem niet
    De basis is dat de grote landen worden bevoordeeld. De clubs daarvandaan zijn direct geplaatst en krijgen automatisch 4 punten. Kom je uit de voorrondes kom je ook op die 4 punten uit. Niks bonuspunten of zo.
    Het kan toch niet zijn dat clubs die uit de voorrondes komen bij aanvang vd groepsfase meer punten hebben dan de clubs uit de grote landen.
    Het systeem is immers ontworpen om hun juist te bevoordelen.
    PSV en Ajax zijn via 1 en 3 voorrondes idd ook tot 4 punten gekomen maar hadden dus ook 1 en 3x kans om uitgeschakeld te worden. Daar hadden Tottenham, Inter en Bayern dus geen last van maar wel al vast 4 punten in de knip
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 14:48]
    Vind ik leuk
    imho +1275
    donderdag 15 november 2018 om 16:01
    Ik proef een hoop frustratie richting de 4 grote landen in je reactie. Als dat zo is, kan ik er niets aan doen. Indien dit niet zo is, wil ik het je nog wel een keer uitleggen hoe het werkt met de voorronden/ playoffs
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    donderdag 15 november 2018 om 18:06
    Kijk in de lijst en je ziet dat PSV op dit moment op 5 punten staat, dus jij bent degene die het systeem niet helemaal snapt.
    Vind ik leuk
    imho +1275
    vrijdag 16 november 2018 om 09:19
    Zoals in mijn vorig reactie. In het artikel van VP staat dat wedstrijden in de voorronden van zowel de EL als de CL worden meegenomen (w=1, g=0,5 punt). Ga je inderdaad naar de standen kijken, zie je dat Ajax nu op 10 staat. Deze is opgebouwd uit 4 punten CL + 2x2 (winst) en 2x1(gelijk)= 10. PSV staat op 5 (4 voor poulefase +1x gelijk). De voorronden worden er dus blijkbaar niet bij opgeteld. Dat is dan een fout in het artikel van VP.

    Ga ik kijken naar bijvoorbeeld RC Genk. Deze hebben 3 voorronden EL gespeeld en daarin alle wedstrijden gewonnen. Je krijgt geen (bonus)punten voor kwalificatie poulefase EL. In de poule hebben ze er nu 2 gewonnen, 1 gelijk, 1 verlies. Als de voorronden hierin mee zouden tellen, zouden ze nu dus 6x1+2x2+1x1= 11 punten moeten hebben, in de UEFA lijst staan ze echter op 5, wat zou betekenen dat hier de voorronden ook helemaal niet mee zouden tellen. Vreemd dan toch?

    ps ik ben het sowieso met je eens dat de grotere landen bevoordeeld worden.
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    vrijdag 16 november 2018 om 12:28
    Het lijkt allemaal leuk mn als een club de groepsfase bereikt (en natuurlijk ook wel terecht)
    Maar als je vd andere kant bekijkt en ziet hoe de grote landen met 4 automatisch geplaatste teams dus makkelijk al 16 punten "verdienen" zonder dat er nog een bal heeft gerold. Ga je je wel eens afvragen of het wel helemaal eerlijk toe gaat. Zo blijven de sterke sterk, de grote groot en de rijke rijk.
    Vind ik leuk
    imho +1275
    vrijdag 16 november 2018 om 12:52
    Precies. Het 'voordeel' zou hem dan natuurlijk in de voorronden kunnen zitten. Ajax heeft bijvoorbeeld 3 voorronden gespeeld, 6 wedstrijden waarvan 4x winst en 2x gelijk. dit zou dan als voordeel 5 punten kunnen opleveren, PSV 2 bonuspunten door de voorronde op BATE, maar dan is dan wellicht weer niet 100%fair tegenover de grote landen die rechtstreeks geplaatst zijn voor een EL of CL. Aan de andere kant krijg je zo mogelijk wel iets meer verschuivingen en zal het iets dichter op elkaar komen.


    PS vorig jaar heeft Ajax 1,5 punt gescoord. terwijl ze alleen voorronde hebben gespeeld. 4 wedstrijden, waarvan 2 gelijk. A) als de voorronden niet meetellen in punten, hoe kan het dan dat Ajax toch 1,5 punt heeft gehaald. En B) had dit dan niet maar 1 punt moeten zijn, ipv 1,5
    PSV haalt 1 punt in 17/18. maar verliest 2x in de voorronde EL en is uitgeschakeld.
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    vrijdag 16 november 2018 om 13:08
    De trend is echter andersom dat mag duidelijk zijn
    De commerciele belangen van de Uefa gaan grotendeels samen met de belangen vd clubs uit de grote landen.
    Daarnaast dreigen de grote clubs de Uefa met de Superleague nu nog vnl zodat de Uefa hun belangen vooropstelt zodat de Championsleague meer een Superleague wordt. In dit spel is weinig ruimte voor de "kleintjes" die alleen zullen mogen meedoen om het tournooi een universeel karakter te laten houden
    Vind ik leuk
    base +2414
    vrijdag 16 november 2018 om 00:26
    Gebaseerd op de laatste jaren EL van PSV ?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:22
    En het zal erg lastig worden om het structureel te maken. Zodra je in Nederland een keer een goede groep bijeen hebt, valt 'ie alweer uit elkaar. Je kunt met de ED nu eenmaal niet concurreren met een Bundesliga, PL etc. Nog even los van het beschikbare geld: die spreken gewoon meer aan. Voor sponsoren én voor spelers.
    Vind ik leuk
    Peter12345 +252
    donderdag 15 november 2018 om 10:20
    discussie over wie er het beste is in 1.. 2.. 3....
    Vind ik leuk
    Voebtal +7622
    donderdag 15 november 2018 om 10:27
    ? Is toch helemaal geen discussie?
    Vind ik leuk
    Peter12345 +252
    donderdag 15 november 2018 om 11:00
    Dat is ook een beetje mijn punt.
    Iedere onderwerp hierover mondt uit in een discussie wie het beste is voor het NL voetbal etc...

    Is behoorlijk vermoeiend.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 11:00]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:28
    Dikke onzin is dat. Gewoon hopen dat PSV in deze poule een keer 3 punten pakt. Ookal overwinteren ze niet. Ajax zal dat wel doen dus PSV kan NL hiermee alleen maar verder helpen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:25
    De dagelijkse wedstrijd ver pissen door de kleuterklas :-)
    Vind ik leuk
    Strijp +14016
    donderdag 15 november 2018 om 10:20
    Wat we voor dit seizoen kunnen zeggen is dat onze hoop gevestigd is op Ajax. Ik ga er vanuit dat Ajax zich weet te plaatsen voor de volgende ronde CL. Enig idee tegen wie Ajax zich mogelijk kan loten? Werkt het altijd nog zo dat de nummer 1 van poule A tegen de nummer 2 van Poule B speelt en de 2 van A tegen de 1 van B etc. ?
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1237
    donderdag 15 november 2018 om 10:29
    Nee! de nummers 1 en 2 worden verdeeld. De nummers 1 en 2 kunnen niet tegen teams uit dezelfde poule en ik meen ook niet tegen teams uit hetzelfde land. Pas die ronde erna kunnen teams uit t zelfde land elkaar loten
    Vind ik leuk
    Strijp +14016
    donderdag 15 november 2018 om 10:36
    Bedankt!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:43
    ..
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 10:43]
    Vind ik leuk
    imho +1275
    donderdag 15 november 2018 om 11:19
    Rusland en Oekraïne zouden ook nog uit elkaar gehouden worden, maar zal binnen CL hoogstwaarschijnlijk niet meer van toepassing zijn
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:20
    PSV gaat natuurlijk geen punt meer pakken, na de loting was al duidelijk dat 2 a 3 de max was.
    Vind ik leuk
    Hero.Axe +131
    donderdag 15 november 2018 om 10:22
    Door de CL avonturen van PSV en Ajax gloort er hoop. Laten we gewoon eerlijk zijn en zeggen dat PSV geen drol heeft bijgedragen. Behalve dan dat de Europese punten gesplit worden door een extra club die niks binnenhaalt zoals Feijenoord.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5676
    donderdag 15 november 2018 om 10:25
    Jawel hoor, PSV heeft gewoon een voorronde gewonnen en zo groepsfase CL gehaald.
    Vind ik leuk
    3Bier +10723
    donderdag 15 november 2018 om 10:33
    Juist en dat leverde weer 4 bonuspunten op.
    Vind ik leuk
    imho +1275
    donderdag 15 november 2018 om 11:19
    En 2 overwinningen tegen Bate wat ook 2 punten opleverde
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    donderdag 15 november 2018 om 14:52
    PSV heeft 5 punten.
    Door het bereiken vd groepsfase krijg je 4 punten ongeacht hoeveel voorrondes (0 of zelfs 5 als de kampioen van Gibraltar het zou halen) en 1 punt voor het gelijke spelletje.
    De punten tegen Bate zitten in die 4 "bonus"punten verdisconteerd.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 14:57]
    Vind ik leuk
    imho +1275
    donderdag 15 november 2018 om 16:04
    In de tekst van het artikel staat wel degelijk dat wedstrijden in de voorronden (zowel CL als EL) punten opleveren, nl 1punt voor een overwinning en 0,5punt voor een gelijkspel
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    donderdag 15 november 2018 om 17:59
    Maar bereik je de groepsfase heb je 4 punten en niet nog eens 4 punten erbij
    Kijk Barcalona, Inter en Tottenham hadden die 4,punten al. PSV moest ze eerst maar eens halen door die voorronde te overleven. Het systeem is niet bedacht om extra punten te geven aan clubs die voorrondes spelen maar om juist de clubs uit de grote competities te bevoordelen.
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 10:27
    Feyenoord heeft door de ejaren heen, zeker de laatste 5 jaren aardig wat punten gesprokkeld. Om nu te zeggen dat ze niks hebben gespresteerd is zulke bullshit.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5676
    donderdag 15 november 2018 om 10:36
    Onwaar. Feyenoord haalde afgelopen 5 jaar in totaal 21,5 punten. in vergelijking met Ajax die er: 53,5 haalde..

    AZ Doet het ook beter dan Feyenoord. AZ haalde in totaal 25 punten.

    Feyenoord staat europees de afgelopen 5 jaar onder clubs als:
    FK Krasnodar
    Astana
    Maribor

    DIT IS EEN BLAMAGE.
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 10:44
    Begrijpend lezen te moeilijk voor je? Ik ze ook niet dat ze het super deden...
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5676
    donderdag 15 november 2018 om 11:05
    Ja dat doe je dus als je zegt dat Feyenoord niks gepresteerd heeft. Dan begrijp je dat Feyenoord in de afgelopen 5 jaar slechter presteert dan genoemde clubs. Als je zegt dat Feyenoord wel iets gepresteerd heeft begrijp je er niks van.
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 11:08
    Feyenoord heeft juist wel gepresteerd, anders hadden ze toch geen punten behaald...
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5676
    donderdag 15 november 2018 om 11:16
    Dat is hetzelfde als zeggen dat FC Twente vorig jaar gepresteerd heeft.
    Vind ik leuk
    TheArena. +1155
    donderdag 15 november 2018 om 11:05
    Grappig he, dat je weet dat elk topic hier uitdraaid op een ruzie.
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 11:07
    Ja dat krijg je als mensen hier dingen gaan verkondigen die kant nog wal raken. Objectiviteit is ver te zoeken bij de meesten.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 12:56]
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5676
    donderdag 15 november 2018 om 11:18
    Kant nog wal raken.. ik ben de enige hier die met feiten komt en cijfers aandraagt. Als je zegt dat Feyenoord "aardig wat punten gehaald heeft" snap je niks van dat punten systeem en durf/kan je niet kritisch te zijn op Feyenoord. over objectiviteit gesproken.
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 11:23
    Je voelt je wel aangesproken.

    Feyenoord heeft gewoon punten behaald klaar. Niet gaan zeggen dat ze niks hebben gepresteerd.
    Vind ik leuk
    Frietbakker +5676
    donderdag 15 november 2018 om 11:31
    Je kan over FC Twente afgelopen seizoen zeggen dat ze niks gepresteerd hebben

    Je kan over mijn calculus tentamen waar ik een 3,4 haalde zeggen dat ik niks gepresteerd heb.

    Je kan over Feyenoord zeggen dat ze europees niks gepresteerd hebben.

    niet ieder resultaat is een prestatie.
    Vind ik leuk
    Hero.Axe +131
    donderdag 15 november 2018 om 15:26
    Hele sterke redenatie. Feijenoord heeft gewoon punten behaald klaar... Roda pakt ook punten in de Eredivisie, maar te weinig om de conclusie te trekken dat ze presteren.
    Je opmerkingen raken nog kant noch wal, lekker objectief...
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 16:51
    Lees eerst de aanleiding naar deze discussie eens terug...
    Vind ik leuk
    chicken +11791
    donderdag 15 november 2018 om 12:54
    Vergeet het leger zuigertjes niet. En de pipo s die te jong zijn dit te begrijpen..
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    donderdag 15 november 2018 om 15:01
    AZ deed het lange tijd beter dan Feyenoord maar zijn hun punten uit 2013/14 nu kwijt en zijn teruggevallen naar 10 punten. Overigens raakt Feyenoord volgend seizoen hun beste resultaat = 9 punten kwijt. Komt daar straks niets tegenover zoals bij AZ dit seizoen donderen ze ook ver naar beneden op de lijst.
    Vind ik leuk
    Thobar +4406
    donderdag 15 november 2018 om 15:05
    Feyenoord heeft één jaar aardig wat punten gesprokkeld 2014/15 en dat jaar vervalt komend seizoen jou je 12 punten over. Sta je op plek 110
    Vind ik leuk
    michelhx +3778
    donderdag 15 november 2018 om 10:33
    Geen drol heeft bijgedragen? PSV heeft zich toch geplaatst (bonuspunt) en tot op heden 1 punt gepakt? Net als Feyenoord een bijdrage heeft gehad vorig jaar, hoe klein dan ook, in ieder geval meer dan Ajax en PSV samen vorig seizoen. Dat de loting tegen zat is jammer voor PSV en het Nederlandse voetbal in het algemeen, maar was redelijk te verwachten op basis van de tegenstanders. In een andere poule had PSV echt wel meer punten gehaald. Of ze net als Ajax door zouden gaan naar de volgende ronde is moeilijk te zeggen, maar dat ze meer punten hadden gehaald dan nu is toch wel met enige zekerheid te zeggen.
    Vind ik leuk
    Strijp +14016
    donderdag 15 november 2018 om 10:37
    4 punten voor plaatsing en 2 punten voor 2 overwinningen in de voorronde en 1 punt voor het gelijkespel. Scheelt uiteindelijk 1.400 op de punten die we vandaag hebben. Het is helaas niet meer, maar PSV had moeten pieken om ook maar 1 extra puntje te halen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:24
    Daarom zeg ik altijd : het maakt wel degelijk uit dat in dit geval Ajax goed zijn best moet doen voor Nederland. Hopelijk wint psv ook nog een wedstrijd.
    Vind ik leuk
    diekertjedap +4683
    donderdag 15 november 2018 om 10:26
    zijn maar 2 clubs die daar voordeel van hebben en dat zijn ajax en psv dus niet echt boeiend.
    Vind ik leuk
    COYG +6854
    donderdag 15 november 2018 om 10:28
    Wat betreft volgend jaar wel inderdaad. Wat de jaren daarna gaan brengen, qua Champions League deelnemers, weet nog niemand.
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2085
    donderdag 15 november 2018 om 10:47
    Dat zie je verkeerd, buiten Ajax en PSV om is de eredivisie niet boeiend.
    Vind ik leuk
    diekertjedap +4683
    donderdag 15 november 2018 om 10:52
    gelukkig vallen die 2 clubs qua aantal in het niet tegenover de rest van alle clubs. hopen dat ze gauw uit de competitie stappen met hun jong-teams. en komen ze terug met hangende pootjes dan in de 5e klasse beginnen, zoals iedereen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 10:52]
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2085
    donderdag 15 november 2018 om 11:02
    Ik weet niet, in 2012 was er onderzoek gedaan naar hoeveel % van de bevolking welke club een warm hart toe draagt.
    Ajax was toen 1 met 46%, PSV 2 met 21,1% Dat is samen toch een aardige meerderheid zou ik zeggen?
    Heb ff zitten kijken maar veel meer info kan ik niet vinden over supportersaantallen (behalve dan over die in het stadion zitten, maar dat heeft ook weer met capaciteit te maken dus een beetje scheef om dat zo te pakken.)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:29
    Sterker: buiten Ajax en PSV om is de eredivisie heel erg boeiend.

    Niet voor de titel, want dat maken die twee onderling inderdaad uit. Maar daaronder voltrekt zich een zeer interessant schouwspel.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9722
    donderdag 15 november 2018 om 10:42
    Al met al een mooie 12de plek op de ranglijst.
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2085
    donderdag 15 november 2018 om 10:46
    Euhm, deze uitleg staat best wel vol met fouten.
    1. Ajax moet nog 2 punten pakken voor overwintering.
    Als je gelijk speelt tegen Aek en verliest van Bayern, staat Bayern dus boven je.
    Als Benfica 2x wint komen ze 1 punt boven Ajax te staan, want Ajax heeft nu 4 punten voorsprong. Maargoed vanuitgaande dat Benfica niet van Bayern wint, is het eigenlijk al klaar.

    2. de kampioen van 2019 moet sowieso voorronde spelen. Eind dit seizoen word het bepaald voor de kampioen van 2020.
    3. de laatste 5 jaar tellen mee, niet de laatste 4 jaar. De plekkenverdeling voor de kampioen van 2020 vind plaats voordat het 5e jaar vervalt.
    Daarna vervalt het inderdaad, maar dat is pas voor de kampioen van 2021 van toepassing.


    Maar inderdaad we moeten gewoon punten pakken.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:48
    Rekenen kunnen ze in elk geval niet bij VP:

    Het perspectief is rooskleurig: Ajax hoeft in de laatste twee groepswedstrijden tegen AEK Athene (uit) en Bayern München (thuis) maar één punt te pakken.

    Ajax staat 4 punten voor op Benfica met nog 2 wedstrijden te spelen.

    Mocht Benfica beide wedstrijden winnen heeft Ajax aan 1 puntje dus echt niet genoeg, dan wordt het plaats 3 en dus EL.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:57
    Het is 99% aan Ajax te danken dat we er best goed voor staan.
    Vind ik leuk
    yuuup +9862
    donderdag 15 november 2018 om 10:58
    Ajax gaat dit regelen.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:43
    als ze het nu nog uit handen geven ;)
    Vind ik leuk
    yuuup +9862
    donderdag 15 november 2018 om 14:01
    Alleen de gedachte geeft me al de koude rillingen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:58
    Zo zie je maar bedankt Ajax namens alle voetbalclubs en liefhebbers !
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:11
    Er staat dat Ajax nog 1 punt nodig heeft. Nou Benfica staat nu op 4 punten, Ajax op 8 punten. Als Ajax nog één punt haalt en Benfica wint 2 keer dan heeft Ajax 9 punten en Benfica 10. Alsjeblieft VP lees de teksten voordat je het plaatst toch eens goed na..
    Vind ik leuk
    mcmodd +24212
    donderdag 15 november 2018 om 13:38
    Ajax moet gewoon nog een keer winnen, klaar. Dat is ze toch wel toevertrouwd, dus laten we daar ook maar van uitgaan.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:35
    ik verwacht inderdaad dat Athene geen enkel probleem zou moeten zijn!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:13
    Op PSV hoeven we niet te rekenen is nu al einde oefening
    Vind ik leuk
    psv1996psv +156
    donderdag 15 november 2018 om 11:23
    dat klopt, maar ze moeten gewoon maximaal blijven geven om te winnen. Want sprokkel Europees nog punten mee. En als je uit bij Inter wint en Barca wint van Tottenham. Nou dan kan je als PSV zomaar eens nog steeds EL ingaan!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:34
    Fantast
    Vind ik leuk
    psv1996psv +156
    donderdag 15 november 2018 om 11:21
    Gewoon jammer dat PSV in zo'n extreem zware poule zit en tegen Inter de scheidsrechter laf was en uit tegen Tottenham het de laatste minuten ook niet mee zat.
    Vind ik leuk
    Gilze +463
    donderdag 15 november 2018 om 11:29
    Dat van die laatste minuut is zuur maar
    Zo denken Pec Zwolle en Fortuna en Groningen er vast ook over
    Dus niet zeiken over die laatste minuut tegen de spurs
    Vind ik leuk
    psv1996psv +156
    donderdag 15 november 2018 om 14:01
    ik zeg ook dat t zuur is, ik zeik niet. Ik zeik alleen over tegen Inter!
    Vind ik leuk
    Aspers +554
    donderdag 15 november 2018 om 12:37
    Maar thuis tegen de Spurs zat het wel HEEL EERG mee. Daar had je zomaar 5-1 kunnen en moeten verliezen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:03
    Ik hoorde anders direct na de loting van een heel aantal PSV-ers hier dat Inter en Spurs makkelijk te pakken waren. En nu jullie op de kloten hebben gehad is het in ene een extreem zware poule :D
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 13:20
    Reëel gezien maken clubs als PSV en Ajax geen kans tegen clubs als Inter, Tottenham, Barca, Benfica en Bayern. Of het moet echt meezitten zoals dit seizoen bij Ajax waar Benfica en Bayern historisch slecht draaien, ook in de competitie (beide trainers zitten niet voor niets op de schopstoel).
    Dit seizoen gewoon tevreden zijn met de prestaties van zowel Ajax als PSV en de punten die ze pakken. Vorig jaar was het nog een grote schande dat ze zich beiden niet wisten te plaatsen voor minimaal EL groepsfase (Ajax begon notabene in de voorronde CL).
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:36
    Welke prestaties van PSV ? 1 gelijkspelletje thuis tegen Spurs. Nou nou, wat een prestatie.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:47
    Tja als je de zwakste team bent in de poule dan is elke punt een prestatie :)
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 13:50
    Plaatsing voor de poulefase. Eerste keer ooit dat de Nederlandse landskampioen die route moest afleggen.
    Beetje jammer dat PSV nu wordt afgebrand door simpelen, omdat ze niet kunnen winnen van Europese topclubs. 3 clubs uit de top4 competities die in eigen land momenteel op een directe CL positie staan.
    Groot verschil met de nummer 4 van Portugal, nummer 5 van Duitsland en de nummer 5 van Griekenland.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:04
    Ajax speelt tegen de landskampioen van Duitsland, de landskampioen van Portugal en de landskampioen van Griekenland.

    PSV speelt tegen de nr 4 van de serie A, de nr 3 van de PL en de Landskampioen van Spanje.

    Het gaat namelijk om de eindklassering van vorig seizoen en niet hoe ze nu staan. En dan noem je mij simpel ? Kijk eens in de spiegel zou ik zeggen.
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 17:09
    De eindklassering van vorig seizoen is bepalend voor hoe goed of slecht een club dit seizoen / momenteel is? Fijn om te weten. Dan wordt PSV tot in de oneindigheid landskampioen en Ajax tweede.
    Ajax presteert goed hoor in de CL, maar dat is ook te danken aan het feit dat Benfica en vooral Bayern ondermaats presteren. Zowel in de CL als in eigen competitie.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:53
    Oefenwedstrijden buiten beschouwing gelaten:

    Bayern speelt 18 wedstrijden, daarvan winnen ze er 12, spelen 3x gelijk en verliezen 3x.

    Barca speelt 19 wedstrijden, daarvan winnen ze er 13, spelen 4x gelijk en verliezen 2x.

    Als Bayern volgens jou ondermaats presteert, doet Barca dat dan toch ook ?
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 18:17
    Barca staat ook 5e in eigen competitie, toch?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 18:19
    Aha, dus wedstrijden verliezen of gelijk spelen is geen maatstaf voor ondermaats presteren.

    De positie op de ranglijst wel. Duidelijk.
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 18:30
    PSV: 21 wedstrijden. 15 winst. 2 gelijk. 4 verloren.

    Conclusie: PSV presteert vergelijkbaar met Bayern en Barca.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 18:30]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 18:42
    Ik had al zo'n vermoeden maar dit heeft de definitieve doorslag gegeven.

    Jij bent echt de moeite niet waard om inhoudelijk op te reageren.

    En dan een ander simpel durven noemen.... ik heb meelij met je.
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 18:58
    Was jij dan inhoudelijk aan het reageren?

    Volgens mij kan je het gewoon niet hebben dat ik laat zien dat jouw "argumenten" kant noch wal slaan. De poules van Ajax en PSV zijn qua huidig niveau niet te vergelijken. Daar profiteert Ajax nu van en dat is ook knap. Zat poules geweest voor Ajax de laatste 13 jaar dat ze de kans niet grepen.
    Vind ik leuk
    Gilze +463
    donderdag 15 november 2018 om 15:25
    Hoezo een plaat voor je kop
    PSV zit alleen bij de kampioen van Spanje
    Andere 2 zijn subtoppers in hun land
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:46
    mensen zonder verstand. Iemand die serieus had gedacht dat PSV uberhaubt kans zou maken kan beter een andere hobby zoeken :)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:33
    Heeft de hele wedstrijd mee gezeten anders was het 6-1 geworden
    Vind ik leuk
    Gilze +463
    donderdag 15 november 2018 om 11:26
    Zolang als we de laatste plek aan de winnaar van de play offs geven zijn we t niet waard om serieus te zijn in Europa
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 11:38
    Zolang over het algemeen alleen PSV en Ajax de punten binnenhalen, zal Nederland niet vlug stijgen op deze ranglijst.
    Andere clubs zullen aan moeten haken en ook bijna jaarlijks de poulefase van minimaal de EL moeten halen. Eentje zou al een wereld van verschil maken.
    Zo zonde dat het alleen moeilijker lijkt te worden na elke misstap. Wanneer een club niet Europees speelt, zakt ie op de ranglijst voor clubs. Daardoor zullen ze in de play-offrondes tegen steeds lastigere clubs komen te staan. Ook qua potindeling gaat het alleen maar achteruit. Feyenoord zat bijvoorbeeld al in pot 4 vorig seizoen.
    Misschien dat het derde toernooi daar verandering in kan brengen. Vooral wanneer de te behalen punten in dat toernooi net zo hard mee zullen tellen als die in de CL en EL.
    Vind ik leuk
    Patje41 +913
    donderdag 15 november 2018 om 11:39
    Dank aan Psv????? Wat hebben die dan gepresteerd?
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2560
    donderdag 15 november 2018 om 11:45
    Misschien moeten we de winnaar van de nacompetitie maar niet inschrijven in de EL voorronden totdat we een extra plek of rechtstreekse plaatsing hebt afgedwongen... Tot die tijd lekker met max 4 ploegen deelnemen... worden de punten door 4 gedeeld
    Vind ik leuk
    Gilze +463
    donderdag 15 november 2018 om 15:28
    Idd weg met die play-offs
    Vind ik leuk
    Laliga +2225
    donderdag 15 november 2018 om 11:47
    Ajax moet de groepsfase overleven en dan 1 van de 2 1/8ste finale’s winnen dan heb je ook weer 2 punten dat zou wel genoeg moeten zijn neem ik aan. Hopen op een gunstige loting voor ajax dan
    Vind ik leuk
    Budazonen +417
    donderdag 15 november 2018 om 11:56
    Als ik dit zo leest moeten alle clubs behalve Ajax hun ogen uit hun kop schamen. Wat een wanprestatie. Ajax is de enigste club die het Nederlandse voetbal een beetje red. Kortom dramatisch zowel PSV en Feyenoord vallen echt door de mand. Zelfs Europees overwinteren gaat PSV niet redden. Die denken alleen aan de kampioenschap. Zelfs de KNVB beker gaat niks worden. Hoop dat ze geen kampioen worden dan liever Feyenoord ofzo. Schaam julie
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 13:12
    Dat PSV laatste eindigt in deze poule is geen schande hoor. Daarnaast zit PSV alsnog boven het gemiddelde wat betreft behaalde punten. 5 clubs hebben tot nu toe 25 punten in totaal behaald, waarvan 7 van PSV afkomen.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:49
    Praat toch niet onzin man, PSV is de zwakste schakel in de poule, zowel in het echt als op papier. Normaal gesproken met een zwakkere tegenstander in pot 4 wordt je gewoon derde.
    Vind ik leuk
    Budazonen +417
    donderdag 15 november 2018 om 15:44
    Wat nou zwakste? Kijk je 10/20 jaar terug had PSV zeker kans in deze poule. PSV is toch zelf gezakt. Ze hebben tochbzelf de wedstrijden verloren. Elke wedstrijd begint met 0-0 hoor. En telkens excuus laatste minuut verloren etc. Realiseer je hoeveel PSV zulk soort wedstrijden hebben gewonnen in eredivisie. Ja joh geef de tegenstander maar de schuld joh. Op papier zijn jullie zwakker. Haha waarom doet PSV dan nog mee. Haha weet toch dat je gaat verliezen geef Feyenoord dan doe plaats of AZ. Toch onzin verweer. Haha zei zijn sterker en wij zwakker haha. Mag je ook zeggen als als PSV straks 2e word van competitie. Dan kan je overal uitschrijven haha. Schrijf je maar in bij de vrouwenvoetbal. Zuur he. Hahaha dag kan niet meer kapot.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 15:53
    oke, je heb echt een IQ van een pantoffeldiertje, fijne dag nog :)
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:53]
    Vind ik leuk
    Budazonen +417
    donderdag 15 november 2018 om 16:22
    Haha. IQ van een pantoffeldier heeft nog meer IQ als jouw verweer van dat PSV zwakste is. Ach ja meedoen is belangrijkste daar heb jij weer gelijk in. Voortaan vul ik alvast in dat PSV 4e word. Die doen dus voor spek en bonen mee met CL
    Vind ik leuk
    Mo +11770
    donderdag 15 november 2018 om 17:15
    Ben jij nou dom of doe je nou heel erg dom? Natuurlijk is PSV de zwakste van de poule.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    vrijdag 16 november 2018 om 07:51
    hahaha inderdaad!
    Vind ik leuk
    Mo +11770
    vrijdag 16 november 2018 om 11:07
    Sommigen hier zijn het echt niet waard op om te reageren maar toch is de verleiding telkens weer heel groot.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    vrijdag 16 november 2018 om 12:00
    hahaha ik ken dat gevoel, elke keer denk ik na om het niet te doen maar de verleiding is inderdaad te groot...
    Vind ik leuk
    Mo +11770
    donderdag 15 november 2018 om 17:13
    Wat lul jij nou weer ongelooflijk stom?? Wat boeien de resulaten van PSV internationaal van de laatste 20 jaar nou? Feit is toch gewoon dat ze bij voorbaat kansloos waren voor plaatsing in deze poule wat overigens helemaal geen schande is. Moet eerlijk bekennen dat ik gestopt ben met lezen na ‘elke wedstrijd begint met 0-0 hoor’. Jij wilt dus zeggen dat een amateurploegje ook kans heeft tegen bijvoorbeeld PSV?
    Vind ik leuk
    Budazonen +417
    donderdag 15 november 2018 om 17:28
    Het gaat erom dat PSV bijna geen punten pakt in CL. Als je met een instelling al gaat beginnen dat je voor de wedstrijd al word gedacht dat je nooit kan winnen dan heeft het idd ook geen zin om aan de wedstrijd te gaan beginnen. Ajax wint toch ook weleens van Barca, ManC. Ajax heeft finale gespeeld weliswaar niet CL maar toch. Wedstrijd moet je zelf spelen. Dus ook de kansen moet je zelf afdwingen. En dan als supporter zeggen ja wij zijn de zwakste dus maakt niet uit dat we verliezen. Word minimaal 3e of ga ervoor. En dan daarna aantreden met C team in de KNVB. Nou dan moet je echt je ogen uit je kop schamen. Betreft een amateur ploeg tegen PSV is niet dezelfde verhouding als Tottenham tegen PSV of Bayern tegen Ajax.
    Vind ik leuk
    Mo +11770
    donderdag 15 november 2018 om 17:37
    Ajax heeft wel eens van Man City en Barca gewonnen inderdaad, maar dat zijn aparte wedstrijden opzich die door de jaren heen zelden voorkomen. In een poulfase heb je te maken met 3 veel sterkere tegenstanders en ook 6 wedstrijden. Je kan van die 6 wedstrijden niet 4 of 5 keer geluk hebben zoals Ajax dat bijvoorbeeld in die wedstrijden tegen Man City en Barca ook had.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 17:37]
    Vind ik leuk
    Budazonen +417
    donderdag 15 november 2018 om 18:06
    Noem het geluk of gewoon goed gespeeld. Nu spelen ze toch ook goed tegen Bayern. Was een open wedstrijd. Tottenham en inter zijn te pakken. 2 wedstrijden tegen Barca moet je hopen op meer als 2x verliezen. Dan heb je toch zicht op 3e plek en misschien 2e. Maar bijvoorbaat al zeggen ze zijn kansloos vind ik raar. Zeker van eigen supporters.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    vrijdag 16 november 2018 om 07:53
    ach misschien pakt PSV ook Barca wel in de laatste wedstrijd net zoals ajax destijds...
    Vind ik leuk
    Opahk +0
    donderdag 15 november 2018 om 11:57
    Gewoon verplichten dat een speler pas voor zijn 18 de naar een ander land mag . tenzij hij 1 jaar in het eerste van zijn club in Nederland heeft gespeeld. Dus niet zoals nu 16 de naar buitenland. Maakt clubs sterker door dat de spelers voor hogere bedragen verkocht worden en later
    Vind ik leuk
    frankn27 +5566
    donderdag 15 november 2018 om 12:04
    Salzburg nog thuis tegen Leipzig en uit naar Celtic

    Kopenhagen nog uit naar Zenit en thuis tegen Bordeaux

    Rapid Wien uit naar Spartak en thuis tegen de Rangers


    die gaan niet alles winnen in ieder geval
    Vind ik leuk
    plein19 +2452
    donderdag 15 november 2018 om 12:07
    2 punten meer scoren betekend bijna dat Ajax na de winter 2 wedstrijden moet winnen. Dat is wel erg veel van het goede
    Vind ik leuk
    Muscles +913
    donderdag 15 november 2018 om 12:12
    Overwintering CL is bijna een feit en nog één ronde overleven is ook een reeele kans
    Vind ik leuk
    plein19 +2452
    donderdag 15 november 2018 om 12:18
    Hoezo reëel dat we een extra ronde overleven en 2 overwinningen boeken. Gelijkspelen is niet voldoende.
    Vind ik leuk
    Muscles +913
    donderdag 15 november 2018 om 14:35
    AEK uit winnen is plaatsing CL. Gelijkspel ook als Benfica in Duitsland niet wint. Laatste wedstrijd is dan om eerste plaats of gewoon des keizers baard als tweede. Geen idee wat daar moeilijk aan is
    Vind ik leuk
    plein19 +2452
    donderdag 15 november 2018 om 15:03
    Dat zijn nog niet voldoende punten.
    Vind ik leuk
    Muscles +913
    donderdag 15 november 2018 om 17:48
    Weer schrijven dat het niet genoeg is? Ik heb het over overwintering CL en daarna 1/8 finales overleven. Goede vooruitzichten maar glazen bol ivm eerst plaatsen en dan loting. Één ding is zeker. PSV en Feyenoord leveren niets aan deze ranking. Forza Ajax
    Vind ik leuk
    Muscles +913
    donderdag 15 november 2018 om 12:10
    Inderdaad hoe het werkt en zo zie je dat Ajax weer de kastanjes voor NL uit het vuur sleept....
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:21
    Door dat mooie ene punt uit 4 wedstrijden (tuurlijk) mogen we trots zijn op PSV. Die credits hebben ze echt verdient. We blijven ze vol verwachting volgen de komende europese wedstrijden.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:50
    in deze poule is het ook geen schande
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:26
    Wordt tijd dat de andere NLse club ook eens gaan presteren. Grote bek over Ajax maar wij laten 't wel zien!
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:51
    taal kan minder maar deze verval komt vooral doordat de andere ploegen (buiten ajax en PSV) niet presteren.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 13:51]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:54
    Inderdaad mag wel ff wat beter allemaal, lijkt nergens op.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:57
    Heb je gelijk in, maar kom op., laten we wel is gewoon nuchter op zijn Brabants blijven ;-).. met 1 puntje uit 4 ben je op je eindexamen toch echt flink gezakt.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 15:54
    Daar ben ik het zeker mee eens, maar had jij anders verwacht in deze poule, alle 3 de ploegen hebben een betere selectie dan PSV
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 15:54]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:27
    En elke niet Ajax fan maar janken en zeiken over Ajax. Ajax zorgt er bijna alleen voor dat we als NL in Europa kunnen spelen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:32
    Dat er veel clubs Nederlandse clubs Europees mogen spelen is natuurlijk altijd al aan Ajax te danken geweest maar dat mag je hier natuurlijk niet hardop zeggen. Daarom kunnen ze in Heerenveen en Tilburg wel zeggen dat ze CL hebben gespeeld.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:49
    Laat ik het kort houden:

    Ongeacht wie nou meer punten haalt en wie het verpruts. Elk punt is een punt.

    Punt.
    Vind ik leuk
    Mari +10159
    donderdag 15 november 2018 om 13:07
    PSV moet, maar dat wisten we al en schrijf ik al vaker, voor de winst gaan.
    Niet dat gelul, verliezen en tevreden zijn en je team complimenten maken.
    Het ergste zijn de supporters die applaudiseren bij een gelijkspel en nederlaag.
    Of is de laffe houding van Bommel erger?
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +464
    donderdag 15 november 2018 om 13:13
    Vooral de EL finale van Ajax mogen we blij mee zijn, en dit seizoen de 3 voorrondes plus goed presteren in de poule! En bijna naar de 2de ronde wat ook weer een extra punt oplevert.
    Psv heeft ons nog niet echt geholpen dit seizoen helaas, hopelijk kunnen ze nog wat doen komende wedstrijden al word dat moeilijk...
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:52
    Tja dat PSV niks kan laten zien is niet raar in deze poule, toch?
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +464
    donderdag 15 november 2018 om 14:01
    Vind ik toch een zwaktebod hoor beste Korm. om steeds te zeggen ow de poule is zwaar dus logisch dit resultaat.
    Gaat er niet altijd om tegen wie je speelt maar hoe je speelt.
    Tegen Tottenham en vooral Inter zat er gewoon meer in, alleen vBommel blijft teveel en te lang vasthouden aan één manier van spelen.
    Veel Psvers hier riepen jaren dat we niet moesten zeuren om de zware CL poules, bedoel jou niet. Maar we kregen toen veel over ons heen, vooral bij een groot verlies tegen Real ofzo, en als we dan wonnen tegen Barca was het geluk omdat Messi niet meedeed, maar wel Neymar enco en wij met 10 man één helft lang.
    We werden nooit kansloos 4de 5x 3de en één keer door omkoping Zagreb wat duidelijk was geen 2de ronde, en een keer onterecht een pingel voor Ballotelli laatste minuut anders waren we ook zo goed als zeker door. Maar Ajax liet vaak mooie dingen zien tegen grote clubs, het gaat niet altijd om de tegenstanders maar gaat erom wat je daar tegenover kan stellen. En daarin heeft vBommel teveel vastgehouden aan één strategie vind dat wel een grotere oorzaak van de resultaten dan dat de tegenstand de oorzaak was, je verliest vooraf al als je zegt te moeilijke groep, geen schande enz. Ik vind dat iets te makkelijk
    Vind ik leuk
    JoeyC +2864
    donderdag 15 november 2018 om 19:01
    Omkoping is nooit bewezen. Fabeltje.
    Vind ik leuk
    Iamsterdam +464
    donderdag 15 november 2018 om 19:03
    Domme opmerking, was over duidelijk..
    Vind ik leuk
    pinkelman +4149
    donderdag 15 november 2018 om 13:16
    Champions League-campagne van PSV?
    Men bedoelt dat ene schamele puntje met hard verdedigen (maar dat is het gewoon ook tegen clubs als Fortuna Sittard of PEC, alleen heet het dan omschakeling) bij elkaar gesprokkeld!?
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 13:17]
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 13:53
    ja, 6 punten binnen gehaald, als alle clubs dat minimaal doen dan sta je er goed voor hoor :)
    Vind ik leuk
    fr1963 +3337
    donderdag 15 november 2018 om 13:27
    Ajax trekt "ons" omhoog in zijn uppie.
    Compliment is op zijn plaats, na de finale 2 jaar terug nu vrijwel zeker overwinteren met tot nu toe prima resultaten!
    Te hopen dat psv en later Feyenoord kan aanhaken bij dit succes!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:29
    En de punten die de andere Nederlandse clubs ooit binnengehaald hebben, waren te danken aan Ajax. De seizoenen waarin Ajax minder goed presteerde is slechts op 1 vinger te tellen. Zonder Ajax zou er geen bestaansrecht voor de mensheid meer zijn.
    Vind ik leuk
    DeNeutrale +101
    donderdag 15 november 2018 om 13:38
    Je kan ook zeggen dat door het geklungel van Ajax en PSV, vorig jaar, de elfde plek nog niet bereikt is.
    Vind ik leuk
    Korm +37552
    donderdag 15 november 2018 om 15:51
    dat is ook een feit inderdaad, maar waar PSV en Ajax maar 1x in de zoveel tijd falen presteren de andere het andersom ;)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:46
    Hoop en verwacht dat Ajax en Psv nog wel voor punten gaan zorgen en dat deze ploegen de komende jaren wel kans hebben op kwalificatie cl. Is vooral ook te hopen dat de ploegen voor de el ook is mee gaan doen en helpen aan de belangrijke punten
    Vind ik leuk
    Gerro +7338
    donderdag 15 november 2018 om 14:03
    Helaas weinig reacties met de credits voor Ajax.
    Vind ik leuk
    Leozao +5505
    donderdag 15 november 2018 om 14:16
    Oftewel: weer draait alles om ons aller Ajax! Niets meer en niets minder.
    Vind ik leuk
    Patje41 +913
    donderdag 15 november 2018 om 14:23
    Haha vooral psv bedanken anders voelen die calimeros zich weer achtergesteld
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:36
    Titel klopt niet helemaal... het is vooral dankzij Ajax
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:42
    Ajax bedankt! Vooral de Europese punten van vorig seizoen zetten zoden aan de dijk.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 14:50]
    Vind ik leuk
    orion73 +1518
    donderdag 15 november 2018 om 14:56
    Lees ik nou dankzij PSV? De slechtste CL deelnemer ooit namens Nederland.
    Vind ik leuk
    RDAMREBEL +1123
    donderdag 15 november 2018 om 15:19
    PSV draagt niet zoveel bij!!! Maar 1 punt in de CL en 2 punten in de voorronde. Die andere club doet het wel erg goed,eerlijk is eerlijk! Dus toch wel netjes van ajax.
    Vind ik leuk
    DeNeutrale +101
    donderdag 15 november 2018 om 15:21
    Nederlandse ploegen kunnen niet presteren tegen de topclubs uit Spanje, Engeland, Italië en Duitsland. Wel kan een club aardig wat punten pakken, als de loting gunstig gezind is. Vitesse en AZ zouden ook 6 punten pakken tegen AEK; zo moeilijk te voorspellen is dat niet.

    Vind ik leuk
    torinofc +457
    donderdag 15 november 2018 om 15:25
    PSV wint niets, miss wel de slechtste CL campagne van een nl club ooit!
    Vind ik leuk
    Mo +11770
    donderdag 15 november 2018 om 17:11
    Om Denemarken hoeven wij ons echt totaal niet druk te maken. Dat stelt geen kut voor.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:30
    Dus komt het aan op Ajax en niet PSV. Die gaan roemloos ten onder in hun poule. Verkeerde titel
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 22:29
    Snap iemand dit nog? Nou ik in ieder geval niet!! Dat is om het begrijpelijk voor het grote voetbal publiek! Hahahahahaha! Ik moet hier alléén maar om lachen!!
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 22:31]
    Vind ik leuk
    ritje +298