'Als Ajax vijf of zes ton had geboden, dan hadden we dat waarschijnlijk gedaan'

'Als Ajax vijf of zes ton had geboden, dan hadden we dat waarschijnlijk gedaan'

Gepubliceerd: woensdag 12 december 2018 om 18:08wo 12-12-2018 om 18:08

Laatste update: woensdag 12 december 2018 om 18:11wo 12-12-2018 om 18:11

Willem II wrijft zich in de handen. Door de verwachte megatransfer van Frenkie de Jong kunnen de Tilburgers rekenen op een slordige zeven miljoen euro. Willem II-directeur Berry van Gool ziet het doorverkooppercentage als een geluk bij een ongeluk.

De regeling met Ajax kwam in 2015 namelijk onder druk tot stand, geeft Van Gool toe in gesprek met Voetbal International. "Stel dat Ajax drie jaar geleden had gezegd dat we vijf of zes ton konden krijgen, dan hadden wij dat waarschijnlijk gedaan", vertelt de Willem II-directeur aan het weekblad.

Ajax wilde destijds geen geldbedrag overmaken, maar stuurde wel een aantal spelers op huurbasis naar Tilburg en beloofde een doorverkooppercentage. Van Gool: "Op zijn zestiende tekende Frenkie de Jong een driejarig contract, de maximale duur die je kunt aanbieden op die leeftijd."

"Toen Ajax op de stoep stond, waren er al meer dan twee jaar verstreken. We liepen het risico dat we uiteindelijk met lege handen zouden staan, hadden weinig te kiezen en besloten toen: Oké, we nemen dat percentage. De dood of de gladiolen en we zien wel. Alles of niks."

Plaats een reactie

Rabarber +4564
woensdag 12 december 2018 om 18:11
Dan is Willem 2 in 1 klap de rijkste club van Brabant.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:12
Nou humor zeg.
Vind ik leuk
Thecount +561
woensdag 12 december 2018 om 18:36
Ik vind van wel, kon er wel om lachen ;-)
Vind ik leuk
WilcoS64 +4035
woensdag 12 december 2018 om 18:46
Tja, bij PSV geen cent te makken ;-)
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:13
Als je het doet moet je wel weten hoe de zaken er voor staan slechte grap dus.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 19:56
Dat is toch juist de grap of...?
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 20:24
😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 20:25
😂😂😂
Vind ik leuk
14forever +9057
woensdag 12 december 2018 om 18:12
Liever knaakjes naar Tilburg dan naar eindhoven
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:16
Maak je maar geen zorgen, ook als de pakweg 7 miljoen naar Eindhoven zouden gaan lopen jullie nog mijlenver voor met de centen. Gelukkig kunnen we jullie wel bijhouden met punten en prijzen.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:22
Hoeveel internationale bekers?
Vind ik leuk
UpOne +1048
woensdag 12 december 2018 om 18:25
Dat weet je zelf ook, dus niet nodig om nog eens te vragen.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:29
Wat bedoelt ie dan met BIJHOUDEN met punten en prijzen als je zo op achterstand staat?
Vind ik leuk
UpOne +1048
woensdag 12 december 2018 om 18:31
Geen idee, bijhouden met punten begrijp ik wel, dat is al jaren zo. Maar met prijzen, tja moet ik daar nog wat over zeggen?
Vind ik leuk
Thecount +561
woensdag 12 december 2018 om 18:38
Dan is die vraag van De Recordkampioen toch terecht?
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:37
Tuurlijk, jullie hebben veel meer Europese prijzen dan wij, mee eens. Maar dat verschil blijft al jaren hetzelfde, dus is het bijhouden. Europees halen we jullie nooit meer in, dat is zo. Daarom staat er ook bijhouden, niet inhalen
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 09:11
O.K. prima...….
Vind ik leuk
Stranger +6678
woensdag 12 december 2018 om 19:03
En wat zeggen die bekers over het nu?
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 09:09
Veel, heb je gisteren kunnen zien.....
Ouwe glorie gaat nooit verloren.....
Hoewel, Trencin…….
Vind ik leuk
Stranger +6678
donderdag 13 december 2018 om 09:46
Volgens mij hebben nog de bekers , noch de spelers die ze gewonnen hebben ,gisteren iets bij gedragen aan de wedstrijd.
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:07
Wel genoten gisteren?
Vind ik leuk
Stranger +6678
donderdag 13 december 2018 om 11:33
Zeker de tweede helft.
Maar dat staat helemaal los van deze discussie.
Als er een Nederlandse club speelt hoop ik dat ze winnen. Is het niet Pm aan te zien of zijn ze kansloos dan ga ik meestal iets anders doen😊
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 16:53
O.K.
Vind ik leuk
Stranger +6678
donderdag 13 december 2018 om 19:11
Verrast dit antwoord je?

Het is echt geen nieuws wat ik nu zeg als dat zo zou zijn😊
Vind ik leuk
vrijdag 14 december 2018 om 09:52
Een beetje wel, moet ik eerlijk zeggen......
Vind ik leuk
Stranger +6678
vrijdag 14 december 2018 om 17:27
Mag ik vragen waarom?
Omdat ik kritisch ben(negatief) over een aantal artikelen over Ajax?
Tegen over sommige mensen ben ik rond uit lomp(!meestal Ajax supporters) alleen reageer ik tegenover mensen die redelijk zijn ook op een redelijke manier . Denk ik😊
En van zo'n 2 e helft kan ik echt wel genieten. Daar zat alles in wat voetbal leuk maakt. En dan gun ik het Ajax ook nog wel om te winnen al zou dat niet helemaal verdient geweest zijn . Maar dat is ook voetbal.
Vind ik leuk
vrijdag 14 december 2018 om 17:52
Jij mag vragen waarom, als ik jouw stukjes voor de geest haal, dan zit er meestal weinig goeds richting Ajax in, mag, ieder zijn mening.
Daardoor dacht ik die heeft vast niet gekeken, zo doende.
Zelf zat ik in de Arena, al jaren een seizoenkaart, en zag een wedstrijd op zo'n hoog niveau, (vooral 2e helft), zeldzaam.....
Wat betreft wedstrijden van andere clubs, ik zie dan veel liever een goeie samenvatting.
Bij een hele wedstrijd, op TV, verslapt mijn aandacht vaak, en betrap ik me erop dat ik opeens wat anders zit te doen.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 14 december 2018 om 17:53]
Vind ik leuk
Stranger +6678
vrijdag 14 december 2018 om 18:03
Als je mijn stukjes leest kun je ook zien dat ik ook kritisch ben nasr Feyenoord toe wat dan mijn club is.
Persoonlijk vind ik dat je vooral reeel moet proberen te zijn.
Ik keek afgelopen week ook naar Ajax omdat tegen Benfica 2 leuke wedstrijden gespeeld waren.
Ook omdat ik wilde zien hoe ze zich zouden houden tegen een sterke tegenstander.
Verder zal ik je mijn analyse onthouden . Anders breek ik mijn net goed opgebouwde reputatie misschien weer af😂
Vind ik leuk
vrijdag 14 december 2018 om 18:21
Reel blijven, dat vind ik ook, je zult mij ook niet horen brullen dat ze wel even kampioen gaan worden.
Met de C.L. voorrondes en poule: van wedstrijd naar wedstrijd geleefd, en zowaar het kwam allemaal op zijn pootjes terecht, had me van te voren ingesteld op de E.L.
Nu achtste finale, de bal is rond, enz, enz, maar het zal een wonder zijn als ze de kwart finale zouden bereiken.....
Vind ik leuk
Stranger +6678
vrijdag 14 december 2018 om 19:00
Met een gelukkige loting waarom niet. Ik denk dat Porto niet veel sterker is.
En er zijn verschillende clubs die niet in goede doen zijn. Dus alles is mogelijk.
Vind ik leuk
vrijdag 14 december 2018 om 19:25
O.K. even maandag afwachten...….
Vind ik leuk
Stranger +6678
vrijdag 14 december 2018 om 20:21
Klopt ook weer spannend.
Vind ik leuk
maandag 17 december 2018 om 13:13
Wat denk je van de loting, Stranger?
m.i.had het erger gekund, en gelukkig speelt Ronaldo daar niet meer.....
Vind ik leuk
Stranger +6678
maandag 17 december 2018 om 14:24
Ik geef ze echt wel een kans.
En dat Ronaldo er niet meer speelt scheelt inderdaad heel veel.
Alleen het is toch nog een ploeg met veel kwaliteit en ervaring. Ik wens jou en alle andere positieve Ajax supporters in ieder geval nu al veel succes en hopen op net zo'n mooie wedstrijden als de 2e helft tegen Bayern.
Vind ik leuk
maandag 17 december 2018 om 15:55
Mijn dank, fijne Feyenoorder…….
Vind ik leuk
Stranger +6678
maandag 17 december 2018 om 15:59
Gisteravond was ik anders niet zo fijn.😊😊😊
Vind ik leuk
maandag 17 december 2018 om 16:05
Dat begrijp ik, reed terug van de Arena, en begreep van Langs de Lijn dat Fortuna het beste van het spel had.
Ja, wat moet ik er van zeggen, als zo'n beetje de halve
selectie in de lappenmand zit, valt het ook niet mee.....

Vind ik leuk
Stranger +6678
maandag 17 december 2018 om 20:13
Dan nog . Dan loop je maar wat harder.
Vind ik leuk
maandag 17 december 2018 om 22:41
Tsja, voor die salarissen.....
Vind ik leuk
Stranger +6678
dinsdag 18 december 2018 om 06:18
Helemaal mee eens.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:28
Nou Europees nog
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:12
Het wordt alles.
Helemaal prima zo
Vind ik leuk
Leeds United +1434
woensdag 12 december 2018 om 18:14
Dan zat de technische staf van Willem II ook echt aan de paddo's. Tjonge, ik vind dit shocking.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:22
Dat snap ik niet waarom ze aan de paddo's zaten. Hij heeft toch duidelijk uitgelegd hoe de situatie was en ze hadden geen keus om dit zo te accepteren. Toch duidelijk als ze nee gezegd hadden was Frenkie gratis naar ajax gegaan
Vind ik leuk
Leeds United +1434
woensdag 12 december 2018 om 18:24
Misschien te snel gereageerd, de scouting van Feyenoord en PSV hebben het af laten weten dus.
Anyway, uiteindelijk is iedereen blij. Kwestie van karma.
Vind ik leuk
Koenbres +2015
woensdag 12 december 2018 om 18:26
De scouting van Feyenoord en psv heeft het af laten weten haha, volgensmij was Feyenoord er al bij voordat Frenkie naar Willem II ging en psv was veel eerder in de markt dan Ajax
Vind ik leuk
Leeds United +1434
woensdag 12 december 2018 om 18:28
Je kan ook de prijs opdrijven zonder een speller echt te willen...
Vind ik leuk
Koenbres +2015
woensdag 12 december 2018 om 19:09
Psv was er voor ajax dus waarom zouden ze dan de prijs willen opdrijven
Vind ik leuk
Stranger +6678
donderdag 13 december 2018 om 19:16
Feyenoord was ook in de markt , maar hij had een beter gevoel bij Willen 2 . Zijn ouders zeiden toen dat hij daar dan voor moest kiezen.
Ten minste zo heb ik het laatst ergens gelezen.
Vind ik leuk
Feye1908 +9094
woensdag 12 december 2018 om 18:26
Ze zaten eerder bij Ajax aan de paddo’s. In plaats van een paar ton meer betalen geven ze een doorverkooppercentage weg. Dat kost ze nu waarschijnlijk eur 6,5 miljoen extra.
Vind ik leuk
Thecount +561
woensdag 12 december 2018 om 18:41
Het kost ons helemaal niets, hij kostte € 300.000,00 en levert straks miljoenen op. Ik vind het mooi dat Willem 2 en RKC een graantje daarvan meepikken.
Vind ik leuk
Feye1908 +9094
woensdag 12 december 2018 om 20:38
Het kost ze iets van eur 6,5 miljoen. Dat ze een gigantische winst op hem maken doet daar niets aan af.
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 om 20:38]
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:14
Jammer voor Ajax maar mooi voor Willem II. Kunnen ze leuke dingen mee doen.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 20:58
Je vergeet dat RKC ook een zakcentje krijgt :)
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 22:31
Klopt die ontvangen ook een leuk bedrag! Kan mooie transfer zijn voor allen
Vind ik leuk
Smithsonian +43420
woensdag 12 december 2018 om 18:14
Het gaat dus alles worden, en het is ze van harte gegund.
Vind ik leuk
ruud wubbers +21818
woensdag 12 december 2018 om 18:15
Het is ook leuk voor RKC die 3,8 miljoen opstrijken op een begroting van 3,1 miljoen.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:19
Wanbeleid dat je niet ziet hoe goed Frenkie is.
Vind ik leuk
Zekur +610
woensdag 12 december 2018 om 18:37
Tja ook Ajax had niet voorzien dat hij € 75.000.000 waard zou worden, anders hadden ze nooit zo’n doorverkoop percentage weggegeven, want als ze geduld hadden gehad, dan hadden ze hem dus gratis bij Willem II kunnen weghalen. Prachtig voor Willem II, zo’n mega klapper!!
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:20
het is ze van harte gegund. Hopen dat ze het goed gebruiken en niet verbranden aan wat salarissen van spelers.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 18:41
Poen poen poen poen wat kunnen we allemaal met poen doen. Wim Sonneveld
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 19:06
Willem II heeft net Jorgensen van Feyenoord gekocht voor 7 miljoen. De Rotterdammers wrijven zich in de handen met deze deal. Van Geel was in z'n nopjes en sprak van een geweldige dag voor z'n club met dit hoge bedrag:)
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 om 19:06]
Vind ik leuk