KNVB pakt goals van Ziyech en Tagliafico af: 'Duidelijk te zien op de beelden'

KNVB pakt goals van Ziyech en Tagliafico af: 'Duidelijk te zien op de beelden'

Gepubliceerd: dinsdag 19 februari 2019 om 06:54di 19-02-2019 om 06:54

Hakim Ziyech en Nicolas Tagliafico scoorden afgelopen zondag voor Ajax tegen NAC Breda (5-0), maar krijgen de doelpunten toch niet op hun naam. De KNVB heeft de treffers afgepikt, omdat de schoten van richting zijn veranderd. Scheidsrechter Siemen Mulder heeft de beelden bekeken.

Dat schrijven De Telegraaf en het Algemeen Dagblad. Zowel Ziyech als Tagliafico scoorde met een schot dat van richting veranderde. Op het wedstrijdformulier staat echter dat Gervane Kasteneer en Erik Palmer-Brown verantwoordelijk waren voor de goals. De Telegraaf schrijft dat scheidsrechter Mulder met zijn beslissing tegen de richtlijnen van de UEFA ingaat. 

Een speler hoort een treffer op zijn naam te krijgen als de bal richting het doelvlak was gegaan zonder tussenkomst van een andere speler. Dat was bij beide spelers het geval, aldus De Telegraaf

Volgens Yeun Au van statistiekenbureau Opta, dat samenwerkt met de KNVB, zou het schot van Ziyech juist naast zijn gegaan. Dat baseert hij op beelden die niet live op televisie zijn geweest. "Op die bewuste beelden was duidelijk te zien dat het schot van Ziyech naast zou zijn gegaan. Eigen doelpunt dus. Dan noteren wij ook geen assist", vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

Ziyech en Tagliafico kunnen de beslissing van Mulder aanvechten bij de KNVB. "Wij krijgen die wedstrijdformulieren toegestuurd en verwerken alles in de databestanden. Formeel gezien zou het voor kunnen komen dat wij een fout op dat formulier corrigeren, maar dat gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit", zegt Au.

Plaats een reactie

Savior +2481
dinsdag 19 februari 2019 om 06:57
Ik snap het maar het is wel jammer voor beiden, de verdedigers willen geen Ed en de aanvallers willen juist een doelpunt!
Vind ik leuk
Bossie020 +6083
dinsdag 19 februari 2019 om 08:07
Wat is de toegevoegde waarde? Niemand is blij dat zijn goal wordt afgepakt en niemand met een eigen goal. Als je 'm er als verdediger nou lomp achter je keeper jaagt vindt ik het een eigen goal, maar als je 'm per ongeluk schampt? De keeper zit er in veel gevallen toch ook nog even met de vingertoppen aan?

Neem Calvin Stengs. Die jongen is net terug, gaat superlekker. Scoorde zaterdag, maar om nauwelijks zichtbare redenen komt het doelpunt op naam van Nils Röseler van VVV.
Vind ik leuk
#Keizerout +45242
dinsdag 19 februari 2019 om 08:16
Het is leuk voor Van Beek. Misschien pakt iemand dat record nog van hem af.
Vind ik leuk
Kaar +3000
dinsdag 19 februari 2019 om 08:32
Dat lukt toch niemand...🙈
Vind ik leuk
Mario 1 +2306
dinsdag 19 februari 2019 om 08:36
Precies, onderweg aangeraakt door een insect. Weg doelpunt
Vind ik leuk
dhrwobo +43546
dinsdag 19 februari 2019 om 08:42
Als de bal dermate van richting veranderd waardoor het een doelpunt wordt, waarom zou de aanvaller dan de eer moeten krijgen, terwijl zijn schot vrijwel zeker niet goed genoeg was voor een doelpunt..
Vind ik leuk
Bossie020 +6083
dinsdag 19 februari 2019 om 08:49
De doelpuntencommissie van de KNVB en de VAR.
Het wordt steeds meer een jurysport.

Als een bal dermate van richting veranderd waardoor de keeper bijvoorbeeld de verkeerde hoek induikt, dan kan ik het wel begrijpen, maar als een bal de scheenbeschermer schampt van een verdediger en hij daardoor een eigen goal op zijn naam krijgt slaat nergens op. Straks komen daar nog arbitragezaken voor. Dat is daardoor geen topscorer wordt.
Vind ik leuk
Farmer +14264
dinsdag 19 februari 2019 om 17:08
Vooral maar geld verspillen aan statistieken waar geen hond iets om geeft... maar ze zij ner wel FLINK mee bezig elke keer, uren aan beelden terugkijken.... pff... kost dat allemaal?
Kan dat geld niet veel nuttiger besteed worden?
Vind ik leuk
The Genius +3791
dinsdag 19 februari 2019 om 09:24
het probleem is echter dat er niks wordt "afgepakt" dit is weer typisch VP om het zo te noemen... ze hebben niet gescoord klaar.
Vind ik leuk
Bossie020 +6083
dinsdag 19 februari 2019 om 09:28
Dat rechtvaardigt elke beslissing.
Vind ik leuk
Savior +2481
dinsdag 19 februari 2019 om 10:16
Ben het met je eens maar regels zijn regels jammergenoeg
Vind ik leuk
fier&koen +2710
dinsdag 19 februari 2019 om 10:55
Betekent niet dat je je daar bij neer moet leggen. Bij onterechte regels kunnen die worden aangepast.
Je hoeft niet alles zomaar te accepteren. Gelukkig niet.
Vind ik leuk
Mario 1 +2306
dinsdag 19 februari 2019 om 08:35
De beslissing van dat moment , is geldig.
Als wij zo met het voetbal blijven knoeien kun je er op wachten dat ze achteraf ook nog met de punten gaan knoeien.!!!!
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 13:02
De scheids bepaald op het moment van scoren alleen of de goal geldig is of niet. Over de doelpuntenmaker wordt op dat moment nog geen 'beslissing' genomen.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:18
Zeikerds ,,Savior
Vind ik leuk
KCP +737
dinsdag 19 februari 2019 om 06:58
Talfiago is begrijpelijk maar Ziyech
Vind ik leuk
Benniewies +5360
dinsdag 19 februari 2019 om 07:05
Wie?
Vind ik leuk
Breezer4u +2307
dinsdag 19 februari 2019 om 07:45
Talfiago, dat is de broer van smallfiago. die is nog kleiner, lol
Vind ik leuk
Benniewies +5360
dinsdag 19 februari 2019 om 07:48
😂😂
Vind ik leuk
PoepWagen +2169
dinsdag 19 februari 2019 om 07:56
Nee, smurfiafigo
Vind ik leuk
Mario 1 +2306
dinsdag 19 februari 2019 om 08:37
De beste voetballer van Nederland
Vind ik leuk
Niga +380
dinsdag 19 februari 2019 om 06:58
Daar zal vooral Sisjack niet blij mee zijn, narcist die voor zichzelf speelt. Weer laat hij het zien tegen de kleintjes en geeft niet thuis wanneer het nodig is, rotte appel VOO het teamproces. Ajax zal veel beter renderen wanneer hij volgend jaar vertrekt.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 07:02
Zo goedemorgen zeg. Ochtendhumeurtje?
Vind ik leuk
RenW +3996
dinsdag 19 februari 2019 om 07:14
Snap er echt niets van. VOO? sisjack? rotte appel? En wie vertrekt er? Denk dat zijn bril in de pisbak ligt.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 07:15
Zal flink wat azijn in die pisbak liggen ook
Vind ik leuk
RenW +3996
dinsdag 19 februari 2019 om 07:17
Die loopt over.
Die gaat een lekker daggie tegemoet.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 09:50]
Vind ik leuk
AnthonyAFCA +1962
dinsdag 19 februari 2019 om 07:24
Daar komt alleen maar onzin uit.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 07:57
Gaat het verder nog wel okay?!
Vind ik leuk
Muscles +1729
dinsdag 19 februari 2019 om 08:18
Daar is een cursus voor: om verwarde mensen te herkennen en te helpen
Vind ik leuk
Breezer4u +2307
dinsdag 19 februari 2019 om 14:13
De GGZ is ook niet meer wat het geweest is...wachtlijsten en cliënten onbeheerd een pc met internetverbinding laten gebruiken.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 14:13]
Vind ik leuk
psv#nr1 +2281
dinsdag 19 februari 2019 om 08:03
Volgens de TELEGRAAF ach ja
die zitten op de zelfde lijn als Sjaak
Vind ik leuk
Mario 1 +2306
dinsdag 19 februari 2019 om 22:49
Ziyech is van harte welkom bij PSV.
Maar inderdaad hij is volgend jaar weg.😀😀😀
Vind ik leuk
Hoofdscout00 +3385
dinsdag 19 februari 2019 om 06:58
Kansarme discussie weer. Hebben ze niets beters te doen, zoals bijvoorbeeld fatsoenlijk gaan leren fluiten ofzo?!
Vind ik leuk
psv#nr1 +2281
dinsdag 19 februari 2019 om 10:00
gewoon degene die op doel schiet het doelpunt geven anders kunnen we alle doelpunten van het seizoen bekijken dan zijn er wel meer die van richting werden verandert en wel werden toegekend
MAAR de KNVB heeft weer een REGELTJE
er zat nog een nagel van een teen aan
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 10:02]
Vind ik leuk
Orphen89 +3476
dinsdag 19 februari 2019 om 10:32
Eigenlijk, nee er is niet nog een regeltje...
Wat je in je eerste zin zegt is letterlijk de regel. De speler die OP DOEL schiet krijgt het doelpunt.
Maar als een schot over of naast zou gaan dan is dat dus niet op doel.
In dat geval word een eigen doelpunt gegeven aan de speler die hem van richting veranderd.
Hoe de keeper staat en of die hem had kunnen hebben speelt hierin overigens geen rol (wat anderen hier roepen).
Tuurlijk blijven er discutabele situaties zoals bij Ziyech, maar dit is wel de beste manier in mijn optiek.
Als hij niet op doel hoeft te zijn kan dan iemand scoren met een voorzet als een tegenstander hem achter zijn eigen keeper knalt?

Er moet een grens zijn, en deze grens mag ook niet te vaag zijn. Ik vind dit duidelijk en fair.
Vind ik leuk
Johnnies +1855
dinsdag 19 februari 2019 om 07:01
Lekker belangrijk.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 07:04
Als het zo doorgaat staat straks op de topscorelijst 1. K Dolberg 22 . 2 L. de Jong 20. 3 Eigen doelpunt 19 . 4 . g. Til 16
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 07:05]
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 07:13
Kut! Minder punten op TopCoach D:
Vind ik leuk
Smithsonian +43121
dinsdag 19 februari 2019 om 07:14
Waar je je druk om kunt maken. Laat die ventjes hun goals houden man.
Vind ik leuk
Smithsonian +43121
dinsdag 19 februari 2019 om 07:14
Van beek word topscorer dus.
Vind ik leuk
psv#nr1 +2281
dinsdag 19 februari 2019 om 08:16
ik denk dat wij de ballen maar hard en laag voor moeten geven
dan wordt van Beek zondag alleen recordhouder
Vind ik leuk
Kaar +3000
dinsdag 19 februari 2019 om 08:33
Dat wordt hij toch wel hoor 🙈
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 07:16
Gebeurt dit vaker?
Vind ik leuk
DEWEE +2759
dinsdag 19 februari 2019 om 07:37
Duidelijk te zien dat NAC wil dat Ajax kampioen wordt.
Vind ik leuk
Babelagtig +2374
dinsdag 19 februari 2019 om 07:42
En terecht...
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 10:15
duidelijk te zien dat jij je pillen bent vergeten
Vind ik leuk
Korm +39890
dinsdag 19 februari 2019 om 07:55
Ik vind ook dat de doelpunten op hun naam moeten komen!
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 07:56
Wat een gezeik
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 08:05
Het is pas een eigen doelpunt als je de bal zoals v.Beek Fey. Hem raakte. Als de bal toevallig een lichaamsdeel raakt is daar naar mijn mening geen sprake van
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 08:08
Als de scheids tegen de regels ingaat waar blijven we dan?!
Gewoon aanklacht indienen dan komen die goals gewoon weer terug op naam van de spelers.
Zottegeit.. !!
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 08:09
Dat was zondag avond al duidelijk..... en bij topcoach van scorito en op flashscore stonden bij beide al eigen goals..... lekker primeur dit. :(
Vind ik leuk
JoeyC +3963
dinsdag 19 februari 2019 om 08:10
Duidelijk dat dit twee eigen doelpunten zijn. Wel jammer voor alle betrokkenen, maar vooral die van Ajax kunnen beter aan het teambelang denken. Winnen, 5 doelpunten, dan maakt het niet uit wie ze zet.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 08:11
Dan kan je meerderheid van de goals die een keeper toucheert ook wel op naam van de keepers zetten!
Sukkelscheids !!
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 08:25
Taglifico ken ik nog begrijpen
Ziyech en stengs niet
Hopelijk draaien ze het terug scheelt mij weer punten bij cvhj😎
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 08:26
Dat doet Au.
Verder word hier zowel de aanvallende speler als de verdedigende niet echt vrolijk van lijkt me.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 09:30
Wat ze ons niet kunnen afpakken is het kampioenschap in mei. Come On You AFCA!
Vind ik leuk
Jesper Olsen +3896
dinsdag 19 februari 2019 om 09:44
Big deal. Alleen raar dat een Odegaard zijn goal wel mag behouden. Maar goed, de KNVB is als hun bekerloting.
Vind ik leuk
epd6 +0
dinsdag 19 februari 2019 om 10:11
Het tegenstrijdige hiermee is, dat als dit geen schoten op het doel, maar passes naar een medespeler in buitenspelpositie waren geweest, er afgefloten zou worden voor strafbaar buitenspel van die medespelers....Leg eens uit, KNVB!
Vind ik leuk
HupHolland +3850
dinsdag 19 februari 2019 om 10:20
Wat een gekkigheid allemaal, het wordt steeds maffer.

Het is toch geen eigen goal als je net niet of net wel de bal raakt als je hem wilt blokkeren.

Anders maken goalkeepers wel heel veel eigen goals.

Domme analisten, verprutsen alles.
Vind ik leuk
Speedy +350
dinsdag 19 februari 2019 om 10:59
Waar zijn we mee bezig. Het voetbal draait alleen nog maar om de VAR. Als een bal van richting wordt veranderd door een ander is dat toch geen eigen doelpunt. Straks durft een verdediger niet meer te verdedigen omdat hij anders bang is om een eigen doelpunt op zijn naam te krijgen. Het is pas een eigen doelpunt al een bal verkeerd wordt weggewerkt of terug gespeeld door de verdedigende ploeg. Daar hoort een van richting veranderde bal niet bij.
Vind ik leuk
Gec +24
dinsdag 19 februari 2019 om 11:05
Die van Ziyech kan ik wel begrijpen, maar die van tagliafico zou toch gewoon tussen de palen komen?
Wat is hier de reden achter?
Vind ik leuk
RJC1960 +226
dinsdag 19 februari 2019 om 11:25
Weer een waardeloos bericht. Beide Ajaxieden worden toch geen topscoorder en de spelers van NAC die nu de dubieuze eer krijgen worden er ook niet vrolijker van. Weer een echt VP bericht.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 11:44
Eigen doelpunt is een ongelukkig iets , maar als je hem aanraakt perongeluk in de baan van het schot gaat alle lof uit naar diegene die de bal schoot op doel dus hoort die op zijn naam te komen
Dat is anders bij voorzetten
Vind ik leuk
Paul1982 +12070
dinsdag 19 februari 2019 om 11:50
Snap totaal niet waar de KNVB mee bezig is. Volgens mij spreek je alleen van een eigen doelpunt als een bal bewust door de verdediger van richting wordt verandert. In beide gevallen had de verdediger geen idee en werd de bal door de aanvallende speler juist wel bewust op doel gespeeld.
Vind ik leuk
Franky.p +30
dinsdag 19 februari 2019 om 13:18
Kunnen we voetbal niet gewoon voetbal laten. Die bobos bemoeien zich verdorrie overal mee..
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 14:17
Mij hoor je niet als Ajax kampioen wordt met alleen nog maar eigen doelpunten van tegenstanders :-P
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 16:25
nou dan kan je bij Luuk de jong wel 5 goals af pikken die via Luuk de jong zijn hoof via hoof van zijn tegenstanders in het doel gingen!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 februari 2019 om 16:26]
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 17:33
Voorbeeld nemen aan ijshockey, daar zijn er geen eigendoelpunten. Degene die geschoten heeft is de scorer.
Vind ik leuk
dinsdag 19 februari 2019 om 20:44
wat maakt het uit wie er nou gescoord heeft of het nu eigen goal is of geen eigen goal hij zit gewoon in het doel dus klaar de gaat naar de tegenstander punt ga er geen hele heisa over maken wees gewoon blij dat die goal zit ook al is het eigen goal of niet boeiend waar gaat dit toch heen in de voetbal wereld
Vind ik leuk