De Mos duidt Ajax-succes in België: Dat kost een bom geld, hè?

De Mos duidt Ajax-succes in België: "Dat kost een bom geld, hè?"

Gepubliceerd: woensdag 12 december 2018 om 12:34wo 12-12-2018 om 12:34

Laatste update: woensdag 12 december 2018 om 13:33wo 12-12-2018 om 13:33

Het Europese succes van Ajax heeft in de ogen van Aad de Mos niets te maken met geld. Wat de analist betreft, draait het vooral om de succesvolle jeugdopleiding van de Amsterdamse topclub. 

Het Nieuwsblad wilde graag van De Mos weten of een Belgische club wat hem betreft óók in staat is om door te stoten in de Champions League. Ploegen als Anderlecht en Club Brugge slagen daar al jaren niet in. "Om het succes van Ajax te vatten, moet je teruggaan naar de jeugdopleiding. En die kan je niet zomaar kopiëren, zoals zovelen proberen", reageert de oud-trainer van onder meer Ajax en PSV. 

"Je zou ervan versteld staan wat een bolwerk de jeugdwerking is. Dat kost een bom geld, hè. Daar werken honderden mensen. Niet alleen trainers – en dan veelal oud-spelers – maar ook performance coaches, diëtisten, andere specialisten."

"Het is meer dan alleen trainen op positiespel en Ajax-DNA, hoor. Het is ook een opleiding die helemaal synchroon loopt met het eerste elftal. Er is ook de Nederlandse flair om een 16-jarige te laten debuteren."

Lees meer over:Champions LeagueAjax

Plaats een reactie

ArieBombarie +43205
woensdag 12 december 2018 om 12:39
Die goeie opleiding hebben we al jaren natuurlijk.
Echter zijn geweldige talenten zoals de Ligt en Frenkie niet genoeg meer tegenwoordig. Daar moet je een brok ervaring en kwaliteit naast zetten. Door het geld nu juist te besteden aan Tadic, Huntelaar en Blind heb je die ervaring en kwaliteit.

Zonder de jeugdopleiding zou dit als Nederlandse club niet of nauwelijks meer lukken. Maar zonder de juiste investeringen in spelers ook niet.
Vind ik leuk
dhrwobo +43963
woensdag 12 december 2018 om 12:41
Precies Arie. Ik vind het deels gelul wat De Mos zegt, want vanuit de eigen opleiding heb je enkel De Ligt, Mazraoui en v.d. Beek die veelal spelen. Echter zouden zij deze prestatie nooit hebben behaald zonder aankopen als Ziyech, Frenkie en Tadic.
Vind ik leuk
Bijgoochem +1573
woensdag 12 december 2018 om 12:43
Blind komt inderdaad bij Feyenoord vandaan...
Vind ik leuk
ArieBombarie +43205
woensdag 12 december 2018 om 12:48
Tja dat 'eigen opleiding' vind ik altijd een dom dingetje.
De opleiding van Ajax is erop gericht jeugdspelers klaar te stomen voor Ajax-1. Door deze methode en de trainers die er rondlopen zijn jeugdtalenten als Frenkie ook veel sneller bereid naar Ajax te komen natuurlijk. Daar krijgen ze beste begeleiding en de juiste kansen. Hij speelde enkele jaren in de jeugd. Werkte daar met de topfaciliteiten en met toptrainers en maakt ineens de stap.

Komt Frenkie nu uit de jeugdopleiding van Ajax?
Nee, want hij zat er maar een paar jaar.
Ja, want zonder die opleiding was ie nooit naar Ajax gekomen en hij heeft in die jeugdopleiding toch wel enorme stappen gezet.
Hetzelfde geldt voor Onana en Dolberg natuurlijk.
Dan heb je ineens een rijtje Onana, Mazraoui, de Ligt, Blind, vd Beek, Frenkie, Dolberg, Neres. Allemaal heel jong naar Ajax gekomen, daar (verder) ontwikkeld en nu belangrijk voor en in Ajax 1.

Overigens denk ik dat Ajax beter zonder Frenkie kan dan zonder de Ligt. De Ligt heeft altijd bij Ajax gezeten en is de belangrijkste sterkhouder.
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 om 12:49]
Vind ik leuk
Lucky Kes +7051
woensdag 12 december 2018 om 14:23
Arie, ten eerste geef ik je gelijk.
Alleen denk ik dat jouw argument (jong kopen en opleiden zien als zelf opgeleid) niet bij andere clubs zo gezien wordt.
Ik neem mijn clubje als voorbeeld: Fc Twente.

Rond de jaren van het kampioenschap werd het als koopclub bestempeld.
Twente had spelers zoals Arnoutovics, Mihalov, Douglas, Luuk de Jong, Berghuis, Promes, Bilal Ould Chicken en nog meer van zulke spelers op hele jonge leeftijd gehaald en gevormd om later in het eerste te spelen.
Echter geen van hen werd gezien als eigen opleiding.
Zelfs Berghuis, Promes en Bilal Ould Chicken niet, die allen amper 16 waren bij Twente.

Van dit stel vind ik eigenlijk Promes wel want die heeft de hele jeugd opleiding doorlopen, een jaartje verhuurt (GAE) en toen terug voor de basis.

Zo zijn er meerdere clubs met spelers die al zeer vroeg bij die club kwamen maar niet als zelf opgeleide spelers werden gezien.

Daarom snap ik nu van anderen heel goed dat zij de spelers die jij noemt ook niet accepteren als Ajax product.
Vind ik leuk
ArieBombarie +43205
woensdag 12 december 2018 om 14:42
Wat ik overal al zei/zeg; dat 'zelf opgeleid' is gewoon onzinnig.
Ajax heeft gewoon een geweldige opleiding. Deze opleiding houdt o.a. in dat er geweldige trainers rondlopen. En dat je als toptalent snel en vroeg kansen krijgt in Jong-Ajax en later Ajax-1.

Is Frenkie de Jong dan een zogenoemd 'jeugdproduct' van Ajax?
Nee. Want hij heeft 'slechts' 2 jaar bij Jong Ajax gezeten.
Ja. Want hij is fors gevormd in de jeugd van Ajax en heeft vol gebruikt gemaakt van alle faciliteiten in de periode voor zijn doorbraak.
Is het dan ja of nee? Mij boeit het echt niet.
Wel weet ik dat dankzij onze geweldige opleiding die Frenkie uberhaupt gekomen is. Hij heeft bijgeleerd en hij wist dat ie kansen zou krijgen.

Je zal vervolgens altijd zien dat er wat zeikerdjes gaan mekkeren over het feit dat het geen jeugdproduct is.
Ook prima voor mij.
Ik volgde Jong Ajax aardig. Ik heb de ontwikkeling gezien van al die jonge gasten in Jong. Frenkie en Onana hebben daar 2 jaar gespeeld. Onana begon als een grabbelaar. Onrustiger nog dan nu. Frenkie vond ik kleurloos. Arrogant. Te simpel.
En nu zijn het toppers. Na 2 jaar Jong Ajax.
Vind ik leuk
Lucky Kes +7051
woensdag 12 december 2018 om 15:54
Nogmaals, ik snap jouw argumentatie en ben er volledig mee eens.

Maar als dezelfde argumenten bij andere clubs worden toegepast, zoals in mijn voorbeeld twente, wordt dat altijd weer verworpen.
bv Luuk de Jong kwam als 18 jarige van de Graafschap naar Twente, speelde 1 jaar in jong en werd mede opgeleid door 'nKufo, kwam eigenlijk 1 jaar te vroeg door omstandigheden in de basis, maar werd wel als koop product bestempeld en opgeleid door De graafschap.

Of Douglas, ok eerst in jong Twente om later in het eerste te staan.
Vergelijkbaar met wat jij dus zegt van Neres.

Zo zullen er velen bij andere clubs ook vergelijkbare spelers zijn maar die niet de credits krijgen zoals Ajax altijd wel door iedereen en vooral de media.

Daarom snap ik dat niet iedereen blij is met wat jij zegt.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 12:44
Zo is het!
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 13:04
Zonder de transfersommen die de jeugdopleiding voortbrengt kan je ook geen dure investeringen doen.
Vind ik leuk
ArieBombarie +43205
woensdag 12 december 2018 om 13:05
Ja en nee. Onze grootste verkoop ooit was toch echt een speler die niet uit de opleiding kwam ;)
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 14:59
Klopt, maar die speler kwam wel naar ons toe omdat we zo'n goede naam hebben met jonge spelers. Jonge spelers kansen geven die zelf opgeleid zijn of aangekocht zijn zit in de DNA van onze club.
Vind ik leuk
dhrwobo +43963
woensdag 12 december 2018 om 12:39
De Mos... zal hij hier de account 'roeptoeter' hebben?
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 om 12:41]
Vind ik leuk
peesjeevee +3236
woensdag 12 december 2018 om 12:39
Wanneer komt zijn volgende vlog ook al weer online?
Vind ik leuk
Knollie +665
woensdag 12 december 2018 om 12:41
Als PSV'er moet ik zeggen dat dit waar is.
Nergens breekt zoveel talent door.
Vind ik leuk
dhrwobo +43963
woensdag 12 december 2018 om 12:44
Hee Knollie, tuurlijk heeft Ajax al decenia een uitstekende jeugdopleiding, maar om het succes daar aan op te hangen is gelul in de ruimte. Want enkel De Ligt, v.d. Beek en Mazraoui zijn in mijn ogen mede verantwoordelijk voor het succes, maar zonder de aankopen die Ajax afgelopen jaren gedaan heeft (Ziyech, Tadic, Blind, Onana, Frenkie, Huntelaar (transfervrij), Neres, Tagliafico) zouden de huidige prestaties nooit op dit niveau gekomen zijn.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 12:46
Op een paar na zijn al die spelers jong gehaald. Geen eigen jeugd maar wel jeugd. Dat moet je ook aandurven natuurlijk en de tijd geven.
Vind ik leuk
DeanJayden +13362
woensdag 12 december 2018 om 12:56
Daarbij is het een feit dat erbij de laatste stap het meeste afvallige zijn. Dus goed ingekocht en doorontwikkeld
Vind ik leuk
Knollie +665
woensdag 12 december 2018 om 12:48
Ben ik met je eens.
Ik refereer dan ook aan de waarheid dat de jeugdopleiding erg hoge ogen gooit in de productie van talent.
Dat is de waarheid waarop ik doel.

Zonder de juiste aankopen kan talent alleen het niet. Ervaring is broodnodig.
Kijk maar wat het Ajax oplevert dit jaar. Het oog steker dan jaren.
Dus ik deel je mening.
Vind ik leuk
BluRP +510
woensdag 12 december 2018 om 12:50
Precies dit. Het moet een mooie combi zijn van talent en ervaring. Zoals het nu is dus.
Vind ik leuk
ArieBombarie +43205
woensdag 12 december 2018 om 12:51
Wel met de nuance dat die spelers nooit gekomen zouden zijn zonder Jeugdopleiding als die van Ajax. Blind, Onana, Frenkie en Neres hebben gewoon in de jeugd van Ajax gespeeld.
Daarbij zorgen de verkopen van onze jeugdspelers ervoor dat we Tadic, Ziyech en Blind nu weer konden kopen.
Vind ik leuk
dhrwobo +43963
woensdag 12 december 2018 om 12:54
Onana, Neres en Frenkie in de jeugd van Ajax gespeeld... goed... laten we het daar op houden dat zij in ieder geval absoluut geen product zijn van de opleiding van Ajax, in tegenstelling tot De Ligt en Blind bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
ArieBombarie +43205
woensdag 12 december 2018 om 13:35
Ja zij hebben in de jeugd van Ajax gespeeld. Zo is het toch gewoon? Ajax ziet dat het mindere spelers op een bepaalde positie heeft, haalt daar goedkope jeugdspelers voor, ontwikkelt hen een paar jaar verder en gebruikt ze voor het 1e vervolgens.

Onana speelde 2 seizoenen in Jong Ajax.
Frenkie speelde 2 seizoenen in Jong Ajax.
Neres speelde een half seizoen in Jong Ajax.
Dolberg speelde een seizoen in Jong Ajax.

Onana, Neres, Dolberg en Frenkie waren nu precies 4 spelers die op deze wijze zijn gehaald. Dit soort gasten krijgen bij Ajax een kans om te werken met geweldige trainers. Ook krijgen ze kansen op het 1e elftal. Daarom kiezen ze voor Ajax.

Zijn het dan jeugdproducten van Ajax? Zeg jij het maar. Boeit mij echt geen moer. Zolang ze maar goed voetballen. En dat ze zijn gevormd door onze geweldige opleiding lijkt me geen enkel issue.
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 december 2018 om 13:38]
Vind ik leuk
BluRP +510
woensdag 12 december 2018 om 15:45
Die jeugd discussie kun je beter negeren. Ajax schuift spelers door vanuit de jeugd. Hoe ze daar gekomen zijn maakt geen fluit uit. Dat is lastig te begrijpen voor niet Ajacieden, maar dat is wat het is. Feit is, dat Ajax dit over het algemeen sneller doet dan andere clubs.
Vind ik leuk
Elohim +1425
woensdag 12 december 2018 om 18:32
Klopt Arie, ik heb het ook al vaker gezegd.. Ajax is geen basisschool of zo, Ajax is de Universiteit.
Dat daar dus ook latere zijinstromers bij zitten is juist de bedoeling.
Vind ik leuk
Ari as +445
woensdag 12 december 2018 om 14:09
Wel de juiste feiten weergeven Arie. Je jokt een beetje.
Vind ik leuk
ArieBombarie +43205
woensdag 12 december 2018 om 14:10
Dan hoor ik graag waarover precies.
Vind ik leuk
Elohim +1425
woensdag 12 december 2018 om 18:33
Hooguit over Dolberg.. die heeft zelfs nog bij -19 meegedaan in de youth league.
Al is dat vast niet wat hij bedoelde. ;)
Vind ik leuk
aimdam +781
woensdag 12 december 2018 om 13:24
Dat is ook zeker waar dhrwobo.
Vind ik leuk
Bijgoochem +1573
woensdag 12 december 2018 om 12:42
Ik vermoed dat Aadje in een huis woont vol met saloondeuren.
Vind ik leuk
DeanJayden +13362
woensdag 12 december 2018 om 12:59
Deuren liggen er al uit
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 13:00
En toch heeft hij keihard ongelijk hier. Zonder onze dure aankopen, had Ajax geen CL gespeeld. Als het allemaal op jeugd aankwam, had Ajax de afgelopen 20 jaar wel CL gespeeld.
Vind ik leuk
Bijgoochem +1573
woensdag 12 december 2018 om 13:12
Denk dat Aadje meer bedoelt dat Ajax altijd wel een bron heeft mbt de jeugdopleiding. Dat loopt als een rode draad door de club met als gevolg dat er altijd wel spelers zich aandienen waardoor je als club groeit en steeds verder kan bouwen.

En als iets niet in huis dan moet je het halen. Daar stond Cruijff ook altijd voor. Het gaat puur om de bron in deze. En dat is de opleiding.
Vind ik leuk
Stom +652
woensdag 12 december 2018 om 13:55
Ze citeren hier maar een heel kort stukje van wat hij allemaal heeft gezegd. In de juiste context (weet niet of hij die had) heeft hij wel gelijk. Er zijn twee manieren om de top te halen:

1) Extreem veel geld uitgeven om een selectie bij elkaar te kopen; of
2) Veel geld uitgeven om goede spelers op te leiden en veel geld uitgeven om er een paar topspelers bij te kopen,

Belgische en Nederlandse clubs hebben allemaal het geld niet voor 1 en moeten dus 2 doen. Kijk je naar de CL spelende BE/NL clubs dan staat Ajax ongetwijfeld bovenaan qua doorgestroomde spelers in de afgelopen jaren. Zeker als je de talenten meetelt die niet verregaand de eigen opleiding hebben genoten maar wel net voor de grote doorbraak nog voor relatief weinig zijn gehaald en via het 2e team zijn gebracht zoals Onana, Neres, Schuurs, Dolberg, Wöber en De Jong.

Vind ik leuk
BluRP +510
woensdag 12 december 2018 om 15:48
Precies
Vind ik leuk
pico323 +7536
woensdag 12 december 2018 om 12:43
ajax heeft de beste opleiding en goede scout. en een zak met geld., dus prima zo
Vind ik leuk
Riszh +478
woensdag 12 december 2018 om 12:43
Ze kunnen niet allemaal Ajax zijn he #WZAWZDB
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 12:49
En ga nou maar weer even buiten spelen...
Vind ik leuk
Sanuk +3544
woensdag 12 december 2018 om 12:47
Van opleiding naar koopclub.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 12:52
Kopen doet iedereen wil je Europees aan haken.
Vind ik leuk
dijkie87 +1354
woensdag 12 december 2018 om 12:52
elke club is een koopclub iedereen koopt spelers
Vind ik leuk
Post Malone +1997
woensdag 12 december 2018 om 15:58
Maar wel de volgende ronde in de CL halen, in tegenstelling tot zwakkere Nederlandse clubs...
Vind ik leuk
El Cazador +8939
woensdag 12 december 2018 om 12:52
Wat loopt "vriend" Aad weer te koketteren in Het Nieuwsblad, alsof hij de waar getrouwde spreekbuis van Ajax is. Zal wel een verstandelijke dwaling van hem zijn!!!
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 12:57
Wat een onzin Aad. Als het allemaal aan de opleiding te danken was, had Ajax de afgelopen 20 jaar in de CL gestaan. Het komt juist door een aantal ervaren spelers die erbij zijn gekomen. En hoe zijn die erbij gekomen Aad?

GELD!!!
Vind ik leuk
DeanJayden +13362
woensdag 12 december 2018 om 13:00
En hoe komen we aan dat geld? eigen jeugd en jonge spelers verkopen
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 13:04
Ja dat snap ik, maar Aad wijt het Europese succes aan onze jeugdopleiding, maar dat is onzin. We spelen onze Europese wedstrijden met:

Onana, Tagliafico, Tadic, Schone, De Jong, Dolberg/Huntelaar, Ziyech en Neres. 75% van onze basisspelers zijn gekocht.

Tuurlijk is onze jeugdopleiding de beste en is het fantastisch dat er zoveel talenten doorbreken, maar mijn punt is dat Aad de plank gewoon weer volledig misslaat.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 13:26
Zinnige reactie. Aad draait wel vaker door.
Vind ik leuk
rexxo +11660
woensdag 12 december 2018 om 12:58
Aadje Jenever heeft deels gelijk, het komt door de jeugdopleiding en door het extra geld pompen in de selectie. Tadic Blind en het opwaarderen van contracten. Ik moet maar zien of het de komende jaren regel is ipv uitzondering, het moet allemaal wel meezitten. Het verschil nu is dat je goed geld binnenkrijgt om de selectie op orde te brengen. En zelfs daar moet je ook geluk bij hebben.
Vind ik leuk
Degier +1781
woensdag 12 december 2018 om 13:02
Beetje onzin om alles aan de opleiding op te hangen. Het gaat in de eerste plaats om talent. Ajax heeft nu mazzel dat ze een prima lichting hebben. Als dat alleen aan het (overigens prima) opleiden zou liggen, zou het eerste alleen maar uit jeugdspelers uit de eigen opleiding bestaan. Het is ook een tijdje minder geweest.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 13:26
Aad je hebt je gelijk. Denk dat geld wel makkelijk is maar zeker niet het belangrijkst. Is de cash flow goed dan moet je gewoon met de tijd meegaan, anders doe je niet meer mee op europees vlak.
Vind ik leuk
Ari as +445
woensdag 12 december 2018 om 14:07
Aadje afkoop zal het de Belgjes wel eems even vertellen.
Vind ik leuk
woensdag 12 december 2018 om 14:35
De jeugdopleiding is ook een prima verdienmodel. In verhouding breekt er weinig talent door bij Ajax. Echter... de talenten die doorbreken leveren geld op waardoor je de opleiding niet alleen in stand kunt houden, maar vooral ook de mogelijkeheden hebt om continue te verbeteren.

Dat lijkt me logisch ...
Vind ik leuk
repeP +2199
woensdag 12 december 2018 om 14:59
Daarom wordt de jeugdopleiding van Ajax natuurlijk ook zo vaak als beste uitverkoren...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws