De Roon blinkt uit in Oranje: 'Kunnen nu goed zien hoe slecht Van Basten het zag'

    De Roon blinkt uit in Oranje: 'Kunnen nu goed zien hoe slecht Van Basten het zag'

    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:38

    Het puike optreden van Marten de Roon tegen Duitsland bewijst eens te meer dat onder meer Wiljan Vloet en Marco van Basten de kwaliteiten van de controleur in het verleden hebben onderschat. Dat stelt Henk Spaan, columnist in Het Parool. 

    'De Roon speelde tegen Duitsland een uitstekende wedstrijd, opgeluisterd met minstens zes overtredingen, maar we hadden ze nodig. In Nederland zagen trainers zelden zijn kracht', steekt Spaan van wal. 

    'Bij Sparta zette Vonk hem reserve, Vloet verzuimde hem bij te laten tekenen en bij Heerenveen duurde het een half seizoen voordat Van Basten hem serieus nam. Tegen Duitsland konden wij goed zien hoe slecht die technische mensen het destijds zagen.'

    Spaan wil nog één ding kwijt over Oranje-Duitsland. 'Rest mij te moeten wijzen op de slechtste helft die Matthijs de Ligt als betaald voetballer ooit speelde: die eerste tegen de Duitsers. Het is een wonder dat Koeman de zelfbeheersing opbracht hem niet te wisselen voor De Vrij.'

    Poll

    De Roon voortaan altijd in de basis?

    (1566 stemmen)

    Plaats een reactie

    De fries +869
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:37
    Henk spaan werkte vroeger samen met Harry Vermeegen , die moet je niet serieus nemen..
    Vind ik leuk
    Just Nuts +259
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:39
    dat was leuke tv toen..
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4674
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:41
    Helaas zijn het nu 2 zure oude mannetjes.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:50
    Harry en zuur?!
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4674
    dinsdag 16 oktober 2018 om 17:38
    Ja helaas wel
    Vind ik leuk
    guusje +1183
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:56
    sloan, pa!!!!
    Vind ik leuk
    ppdf +1189
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:23
    Ja dat was zeker leuke tv. De straat de straat. Haha maar wat een zuur pruim is die Spaan. En het voetbalverstand van een kiwi. Je kan wel 100 voorbeelden noemen van trainers die dingen verkeerd hebben gezien. Ook top trainers. Achteraf lullen is de specialiteit van mannen als Spaan Derksen en noem ze maar op.
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:27
    kopje koffie glazenwasser ???
    dat sla ik niet af Wanda
    heel wat beter als al die talentenjachten van tegenwoordig
    Vind ik leuk
    RDAMREBEL +1126
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:23
    En slechtste helft van De Ligt?!?! Het was niet best nee,maar ik kan me ook nog een Excelsior-ajax herinneren waarin hij ook echt matig was. En hij maakte toen een beslissende "ketser" wat ajax punten kostte in de titelrace met Feyenoord!
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41081
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:40
    De Roon speelde bij vlagen knap en verzorgd. Maar laten we vooral niet vergeten dat hij enkele malen werd overlopen en hij geen enkel idee had waar ie t zoeken moest zodra het tempo even omhoog ging bij de Duitsers.

    De Roon is geen Oranje materiaal.
    Vind ik leuk
    MiloZandt +1841
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:52
    Lijkt me wel een prima breker om in te brengen als je een krappe voorsprong moet verdedigen.
    Vind ik leuk
    hantayo +1100
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:00
    Had zijn overtredingen nodig, dat zag er nogal lomp uit.
    Vind ik leuk
    Sanders +4102
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:44
    Slimme overtredingen zijn juist goed. Dat heeft hij ook in zich. Beetje nigel de jong type met ballen. Niks mis mee.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41081
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:17
    De helft van zijn overtredingen moesten gemaakt worden omdat hij fout stond opgesteld of te sloom was. Prima inderdaad dat je dan je overtreding maakt, maar ik heb toch liever dat ie zich gewoon positioneel goed opstelt.
    Vind ik leuk
    Summit +584
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:27
    Niet mee eens, heeft zeer nuttig in dienst van Wijnaldum en de Jong gespeeld. Nederland speelde ook zeker niet goed. De ligt en de jong wordt meer verwacht dan ze brachten tegen duitsland. De beste van afgelopen wedstrijd waren Depay, van Dijk, Wijnaldum en Blind naar mijn menig. Daarna komen Babel, Cilessen, Dumfries en de Roon
    Vind ik leuk
    Farmer +12472
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:54
    De Roon is een betere keus dan Strootman, laten we het daar over eens zijn iig.

    Dat de Ligt een ongelukkige wedstrijd speelde, ligt ook aan meedere factoren; Die moffen wisten ook wel: ok, is nog jong, als dr 1 van de verdedigers is die we onder druk moeten zetten, is die het,want die andere(vDijk) is te ervaren. Lukte de moffen ook nog wel.

    Gezien het eindresultaat, kunnen we ook zeggen: Goede leerwedstrijd voor een jonge de Ligt: Tegen grote/sterke tegenstanders kun je beter fouten maken, en die terugkijken(vergeet ie nooit weer!).
    Vind ik leuk
    Sanders +4102
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:17
    “Die moffen” ???
    Vind ik leuk
    Farmer +12472
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:19
    Oud koosnaapje voor onze oosterburen?
    Vind ik leuk
    Peterfc +1785
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:40
    Sane was in het strafschopgebied een meter of zes bij De Roon weggelopen. Dat Sane miste lag niet aan het goede verdedigen van De Roon.
    Spaan is aan het overdrijven.
    Goed gespeeld tegen Duitsland, leuk voor de bank.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 13:41]
    Vind ik leuk
    remakil +5922
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:16
    De Roon is middenvelder, dus je moet je afvragen waarom hij daar in die situatie terecht kwam. Sané was de man van Dumfries hè... Wijnaldum of een ander had Sané waarschijnlijk ook niet gehouden, omdat het gewoon een slimme loopactie was, met een perfecte steekbal.

    Feit is dat Oranje best een schoffelaar kan gebruiken op het middenveld, die het vuile werk voor anderen wil opknappen. Blind heeft het loopvermogen niet en omdat De Roon nu de deur zoveel mogelijk dicht hield, kon Gini Wijnaldum zich meer op aanvallen richten.

    Eerdere wedstrijden lieten zien dat Vormer en Strootman het ook niet konden belopen en in dat licht gezien heeft De Roon het gewoon het beste gedaan.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 14:17]
    Vind ik leuk
    Peterfc +1785
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:29
    Zeker waar, hij heeft goed gespeeld, dat vind ik ook.
    Maar of het nu Dumfries zijn man was of niet, de Roon stond op dat moment in de dekking bij Sané en was hem twee seconde later zes meter kwijt.

    De Roon viel ook voetballend niet door de mand maar Spaan overdrijft want Nederland heeft met Rosario en Propper ( vd Beek , Blind ?) spelers die ik liever naast Frenkie en Wijnaldem zie.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 14:30]
    Vind ik leuk
    remakil +5922
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:40
    De startsnelheid van Sané is gewoon onwijs hoog. Op het moment dat hij start, ben je al te laat. Dat is gewoon een kwaliteit. Als De Roon anders gestaan had, dan zou de achterste lijn dieper gestaan hebben en hij moet ook op die buitenspellijn letten. Sané start op het moment dat De Roon naar de bal kijkt, dat is slimheid. Kijkt De Roon enkel naar Sané, dan weet hij nooit waar de bal is. In een split second is Sané weg.. als je dat De Roon aanrekent, heb je naar mijn mening weinig inzicht in voetbal. De kans doet zich voor, omdat een ander niet goed op de bal verdedigd...
    Vind ik leuk
    Peterfc +1785
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:43
    Hij was hem kwijt, kan inderdaad gebeuren maar laten we nu niet doen alsof Nederlanders zo goed kunnen verdedigen en dat we Italiaans anti voetbal moeten gaan spelen tegen Uth en Werner en Muller.

    PSV stond zelfs tegen Inter te verdedigen, dan loop je de kans dat Icardi een keer de bal krijgt zoals je Sané even kwijt kunt zijn. Als je zelf de bal hebt, is die kans kleiner.
    We zijn Haarlem niet, hoeven ons toch niet aan te passen tegen spelers als Mertens en Uth?
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 14:49]
    Vind ik leuk
    remakil +5922
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:26
    We moeten ons sowieso niet aanpassen, gewoon ons eigen systeem blijven spelen. Al moet je wel opletten waar de tegenstander sterk in is en zwak. Dat heet tactiek enje kunt best tactisch dingen aanpassen.

    De Roon had vooral als taak Kroos uitschakelen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 15:29]
    Vind ik leuk
    Peterfc +1785
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:32
    Ik hoop dat we vanavond geen sch**tb*kken voetbal spelen en dat Frenkie heel blijft....
    Vind ik leuk
    remakil +5922
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:04
    Vanavond maakt me niks uit, al zou een fatsoenlijke wedstrijd wel vooruitgang betekenen. Doorgaans speelt NL een wedstrijd goed, om de volgende bagger te spelen. Of andersom...

    Er valt weinig te winnen, er worden spelers gespaard, spelers getest en er zullen in de 2e helft vele wissels zijn. Dus het resultaat boeit niet, ik wil gewoon een leuke pot zien. Maar dat zal vast flink tegenvallen...
    Vind ik leuk
    Peterfc +1785
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:25
    We gaan het zien. Veel plezier
    Vind ik leuk
    Radaje +778
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:40
    Wat een onzin. Dat is al lang geleden. Heeft zich inmiddels ook meer ontwikkeld.
    En de Ligt wisselen na een slechte helft. Slaat al helemaal nergens op. Zover je van slecht kunt spreken. Was eerder iets minder.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 13:42]
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:41
    Of de Roon heeft nu 1 leuke wedstrijd gespeeld en zakt de volgende keer door het ijs. Bovendien is hij nu jaren verder dan toen.
    Vind ik leuk
    Vinnie J +1714
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:41
    Van basten is een pannenkoek.
    Vind ik leuk
    NvC +4438
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:42
    Vond De Ligt niet zo slecht. Zijn eerste helft als international was pas slecht.
    Vind ik leuk
    ppdf +1189
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:27
    Ik vond hem ook echt niet zo heeel slecht. Corrigeerde daarbij een paar keer zijn eigen fout en kopte met corners tegen 6 of 7 keer de bal weg. Maar dat ziet dan weer niemand. Ondanks dat hij aan de bal een paar slippertjes maakte straalt hij wel wat uit. En zijn analyse na dr wedstrijd over zijn eigen spelen is top. Alrijd zelf kritisch. Die gaat Koeman er nooit meer uit halen. Als spaan denkt dat het zin heeft om spelers eruit te halen bij een slechte eerste helft snapt hij er nog minder van als ik al dacht.
    Vind ik leuk
    MojoRisin +12856
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:42
    1 zwaluw maakt nog geen zomer.. Vrij beperkte speler..
    Vind ik leuk
    guusje +1183
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:56
    ramon zomer?
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:44
    Alsof De Roon toen ook al zo goed was. Henkie toch...
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:44
    Van Basten bij Heerenveen was sowieso een fiasco.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5449
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:47
    Van basten als trainer was eigenlijk niet zo'n succes.
    Vind ik leuk
    ppdf +1189
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:30
    Klopt. Maar om nu na al die jaren te beginenn dat hij het fout had gezien over de Roon vind ik wel makkelijk. Zo kan je bij heel veel spelers achteraf je gelijk halen. Soms ontwikkelen spelers zich gewoon goed. En het was ook niet dat Ajax en PSV in de rij stonden toen hij bij Heerenveen speelde.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5449
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:36
    Vind ik ook eigenlijk, maar ja de nieuwssites moeten vol. Henkie Penkie schrijft zelf niet de meest briljante columns.
    Vind ik leuk
    Radaje +778
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:48
    Denk dat van Basten er erg veel moeite mee had dat spelers noet konden uitvoeren wat hij vroeger wel kon. Zijn voetballende denkvermogen was denk ik te hoog voor de meeste.
    Vind ik leuk
    pos +8793
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:47
    Ach De Roon speelde nu een prima pot en De Ligt een wat mindere. Typisch Spaan om daar meteen weer een conclusie aan te hangen. De Roon moet het gewoon nog laten zien over een langere periode.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 15:57]
    Vind ik leuk
    Summit +584
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:33
    Speelt alles bij zijn club in de serie A en doet het daar best prima over al langere tijd. Ik denk dat de Roon een goede speler is om er bij te hebben en zeker tegen de wat sterkere teams. Voor de toekomst zal Rosario, als die zo door gaat, daar wel komen te staan
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 15:35]
    Vind ik leuk
    Mari +9523
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:51
    Ik las de eerste zin en dacht: uitblinker? Haha, deze snapt er echt weinig van.
    Ik las door totdat,
    totdat ik de naam spaan las. Aaah, nu snap ik het en stopte met verder lezen
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 13:54
    1 zwaluw maakt nog geen zomer...............
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:06
    Ik ben nog steeds op zoek waar deze gelukszoeker ooit heeft gezegd dat hij de Roon een super talent vind. Maar kan niks terugvinden. Zou dit een gevalletje, meelullen om het lullen, zijn? Komop man, niemand heeft ooit gezien dat de Roon zich zo zou ontwikkelen. En laten we eerlijk wezen. Hij speelt alleen door een gebrek aan beter.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +9635
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:08
    Hé Henk, ouwe wijsneus. Makkelijk hè, achteraf? Of zag jij het bij Sparta en Heerenveen ook al in De Roon zitten? Nee hè, Henkie?
    Vind ik leuk
    Blindsy +12670
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:15
    Of laat De Roon het nu eindelijk pas zien? Gekke Henkie, de Aad van Amsterdam.
    En dat het een raadsel is dat de bondscoach De Ligt opstelt terwijl de beste verdediger van WK14 en wekelijkse uitblinker in de serie A op de bank moet zitten, is iedere voetbalkenner een raadsel. Henkie kan net als Aadje ook prima open deuren intrappen.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41081
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:22
    Kan je mij is 5 bekende voetbalkenners noemen die het een raadsel vinden dat de Vrij op de bank zit?

    Dan geef ik jou 5 voetbalkenners die de Ligt en van Dijk al enkele potjes de hemel in prijzen. Deal?
    Vind ik leuk
    Summit +584
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:38
    De Ligt hoort te spelen naast van Dijk. Alleen tegen Frankrijk stond Blind erbij als verkapte derde centrale verdediger terwijl je dan juist gebruik kan maken van de Vrij. Blind is een prima speler, maar dan het liefst als back
    Vind ik leuk
    Blindsy +12670
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:59
    Ik zou lekker De Vrij en Van Dijk opstellen. Laat De Ligt eerst maar eens presteren in een grote competitie. Precies, zoals die 2 anderen al jaren doen. En voor Blind kun je betere verdedigers opstellen maar als voetballende oplossing snap ik wel dat hij speelt. Zelf zie ik liever Aké of een Van Aanholt maar allez.
    Vind ik leuk
    Blindsy +12670
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:55
    Ik ik ik ik en ik. En heel Italie. Zo goed, Aar? Het jochie is weer flink door de mand gevallen, laat het nou gewoon aan kerels over.
    Thijsje is nog niet van het niveau van Steef, maar lekker blijven snoeven, Aar.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41081
    dinsdag 16 oktober 2018 om 18:59
    'Iedere voetbalkenner'.
    Was weer 'ns uit de duim gezogen dus.
    Slappe hap...
    Vind ik leuk
    The Genius +3381
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:22
    Volgens mij was het debuut van de ligt nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven....
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:28
    Leeft Spaan nog. Begint een karikatuur van zichzelf te worden.
    Vind ik leuk
    Mjblinker +789
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:29
    Het blijf een idioot die Spaan
    Vind ik leuk
    Analyse075 +1858
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:36
    Henk Spaan heeft soms zinnige opmerkingen maar vaak is het onzinnig. Het zal wel met zijn leeftijd te maken hebben. Waar Henk wel gelijk in had was dat Mathijs de Ligt een slechte eerste helft heeft gepeeld tegen Duitsland.
    Vind ik leuk
    chuckie88 +2344
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:40
    Onder Van Basten (en Rijkaard) speelde het Nederlands elftal het beste spel ooit (in ieder geval sinds 1980)
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1931
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:46
    Leuk voor die jongen. En alleen maar knap van Koeman om dit te proberen.

    Heb me de afgelopen jaren constant afgevraagd waarom de bondscoaches spelers in posities propten die ze niet gewend waren. Strootman en Wijnaldum speelden toen redelijk goed bij hun clubs en waren betrokken bij veel goals. Zij konden dit doen omdat ze met Henderson en De Rossi stofzuigers naast/achter hun hadden lopen. Bij Oranje moesten zij opeens het vuile werk opknappen en faalden hopeloos. De Roon had in mijn ogen die 2 beter kunnen laten presteren.
    Vind ik leuk
    Ron jans +357
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:46
    Altijd is een groot begrip, hij mag wel vaker in de basis starten hoor. Maar altijd?
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:48
    Klopt over Matijs de Ligt hij speelde erg slecht en nam zijn rechter vleugel verdediger Denzel Dumfries mee in zijn mee in zijn onzekerheid in de eerste helft, tweede heflt speelde hij prima. Ik snap alleen niet waarom ze zeggen dat het door Dumfries kwam dat ze allebij slecht speelden in de eerste helft!
    Vind ik leuk
    Wijsneus +15
    dinsdag 16 oktober 2018 om 14:48
    Henkie Henkie ga fietsen mafkees
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:12
    Spaan hou eens op het is misschien een laat bloeier .
    Die worden beter naar hoe ouder ze worden .
    Vind ik leuk
    Romario9 +11844
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:18
    (Oude) koeien in de kont kijken. Bovendien moet De Roon het eerst maar eens een lange periode goed doen.
    Vind ik leuk
    Staaijman74 +1096
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:25
    Ongelooflijk die spaan. Echt een nietsnut eerste klas die elke keer makkelijk gaat lopen scoren achteraf. De Roon deed t best aardig vooral omdat niemand iets verwachtte van hem. Behalve spaan natuurlijk. Achteraf. En dat over de rug van een grootheid als Van Basten.

    Daarnaast overdrijft ie enorm over De Ligt. Natuurlijk speelde die niet zijn beste wedstrijd tegen die duitsers maar dan hebben we t vooral over zijn voetballende gedeelte. Verdedigend stond ie wel zijn mannetje en hebben de duitsers 0 gescoord. Ook weer makkelijk scoren van die slappe spaan. Sneu figuur zeg
    Vind ik leuk
    dinsdag 16 oktober 2018 om 15:50
    Wat een dom gelul.. kan toch ook zijn dat de roon zich nu ontwikkeld heeft vergeleken met toen? Makkelijk om nu te roepen dat iedereen er naast zat destijds. Waarom zien we de roon dan las op 27 jarige leeftijd in de basis staan tegen een grote tegenstander? Die henk spaan denkt ook echt dat alles wat hij zegt ook waar is.
    Vind ik leuk
    Gutierres14 +1038
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:16
    Pannenkoek, wat een moment analyse. Hoe kan hij in vredesnaam weten hoe de Roon er destijds bij liep. Wat een gezwets, als je zo gaat kijken kan je ongeveer elke trainer wel een keer aanpakken.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 16 oktober 2018 om 16:17]
    Vind ik leuk
    El Cazador +6883
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:30
    Henk Spaan ziet alles weer eens in het verkeerde tijds perspectief!!
    Vind ik leuk
    Jozef +38767
    dinsdag 16 oktober 2018 om 16:43
    Gisteren nog eens gekeken naar die 'dramatische' eerste helft van de Ligt. Hooguit 5 keer kwam hij in de problemen. Daaruit hersteld hij 3 keer zijn fout en roste 2 keer de bal over de zijlijn....

    Nou nou...
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws