Ik zie in Europa geen andere verdediger die zo jong al zo goed is als Matthijs

    "Ik zie in Europa geen andere verdediger die zo jong al zo goed is als Matthijs"

    Gepubliceerd: zaterdag 17 november 2018 om 18:10za 17-11-2018 om 18:10

    Matthijs de Ligt bleef vrijdagavond in De Kuip ook tegen de topspitsen van Frankrijk overeind. John Heitinga ziet dat de negentienjarige verdediger van Ajax en het Nederlands elftal hard op weg is naar de absolute top.

    "Ik zie in Europa geen andere verdediger die zo jong al zo goed is als Matthijs", stelt Heitinga in gesprek met NU.nl. "Natuurlijk zal hij best nog een keer een foutje maken, maar hij weet precies wat hij wel en niet kan. In Nederland is verdedigen soms een vies woord. Maar goed verdedigen is een vak en er zijn er maar weinig die dat echt goed beheersen."

    "Je hebt talenten en je hebt toptalenten. Matthijs hoort in die laatste categorie", vervolgt de oud-international zijn lofzang. "Hij heeft heel veel voorwaarden om de wereldtop te halen. Op jonge leeftijd is hij fysiek al enorm sterk, maar hij kan ook enorm goed voetballen. Bovendien heeft hij het vermogen om heel kritisch en realistisch naar zichzelf te kijken."

    Daarnaast heeft De Ligt 'dat onoverwinnelijke', meent Heitinga. "Ik zag hem tegen Benfica een keer juichen met twee gebalde vuisten na een belangrijke verdedigende actie. Dat doen Chiellini en Ramos ook weleens, maar je ziet het eigenlijk nooit bij een Nederlandse verdediger."

    Poll

    Wordt De Ligt absolute wereldklasse?

    (3737 stemmen)

    Plaats een reactie

    Kopstootje +9676
    zaterdag 17 november 2018 om 18:15
    Dumfries en van Dijk blijven de wereldtoppers.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 18:18
    Nee joh, Willem Janssen en Letschert zijn de echte toppers. Die zouden centraal achterin moeten staan bij Oranje.
    Vind ik leuk
    Castromann +8003
    zaterdag 17 november 2018 om 18:18
    Blind is de beste by far
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    zaterdag 17 november 2018 om 18:21
    Dat zijn jouw woorden.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:26
    Hee clown moet jij niet in 't circus staan? kan iedereen je uitlachen, daar hou je toch van! Je zet jezelf ieder dag hier voor Lul.
    Vind ik leuk
    fier&koen +867
    zaterdag 17 november 2018 om 20:00
    Enige wat er zo bereikt word is geen normale discussie meer over het topic. Alhoewel dit wel weer de zoveelste artikel over hoe goed de ligt wel niet is.
    Domme reactie nergens goed voor.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:24
    Hahaha ... touché ...
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 18:25
    Is niet zo moeilijk bij kopstootje. 😉
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:26
    Nee Kopstootje heeft niet veel in de bovenkamer meer dat nog werkt.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:40
    Letschert is een prima verdediger voor utreg. Niet zo arrogant worden vriend.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 18:41
    Klopt Utca030.
    Vind ik leuk
    karnisse +302
    zaterdag 17 november 2018 om 19:37
    Zou hij wellicht hoger op kunnen?
    Vind ik leuk
    Hertogtwan +294
    zaterdag 17 november 2018 om 20:02
    Vindt het jammer dat je Bulthuis vergeet 😂
    Vind ik leuk
    Ajaxroermond +1430
    zaterdag 17 november 2018 om 20:40
    Hoezo letschert en jansen erbij halen ?? Zijn goede ere divisie spelers ...noem dan shwaab en viergever
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 20:42
    Omdat ik reageer op kopstootje.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:53
    Jetro Willems!!
    Vind ik leuk
    zwollie +8499
    zaterdag 17 november 2018 om 20:32
    Obispo is volgens Aadje afkoopsom de beste.
    Vind ik leuk
    Emnu +5585
    zaterdag 17 november 2018 om 21:32
    Dumfries blijft de wereldtopper? 😂😂😂
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    zaterdag 17 november 2018 om 21:43
    Wat hij nu laat zien zal de Ligt in zijn carriere niet bereiken.
    Vind ik leuk
    Emnu +5585
    zaterdag 17 november 2018 om 21:45
    Mwah, ik denk dat De Ligt ook nog wel n matig potje in benen heeft hoor.

    Vergeet niet dat hij pas 19 is.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    zaterdag 17 november 2018 om 21:46
    De Ligt speelt teveel matige potjes.

    Vandaar dat het ook een matige speler zal blijven.
    Vind ik leuk
    Emnu +5585
    zaterdag 17 november 2018 om 21:47
    Mooi. Weten we dat ook weer.

    Informeer gelijk de hele Europese top die achter hem aan zit, bespaart ze n hoop ellende.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    zaterdag 17 november 2018 om 21:50
    Niet alles geloven wat ze in de krant schrijven.
    Vind ik leuk
    Emnu +5585
    zaterdag 17 november 2018 om 21:52
    Ik ben om, ik volg alleen nog maar jou.

    Ik kom alleen niet uit Utrecht, dus welke club moet ik doen alsof mijn voorkeur geniet terwijl ik natuurlijk niets ben dan n PSV trol?
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    zaterdag 17 november 2018 om 22:00
    Zou Twente nemen.

    Past wel bij je.
    Vind ik leuk
    Emnu +5585
    zaterdag 17 november 2018 om 22:09
    Sorry, spreek geen Duits.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    zaterdag 17 november 2018 om 22:11
    Je bent nooit te oud om te leren.
    Vind ik leuk
    Emnu +5585
    zaterdag 17 november 2018 om 22:13
    Maar wel in keuzes maken welke informatie je tot je neemt.
    Vind ik leuk
    Dani82 +2268
    zaterdag 17 november 2018 om 23:13
    Geloof jij wat de kranten schrijven? Of kijk je echt wel eens voetbal?
    Vind ik leuk
    Dani82 +2268
    zaterdag 17 november 2018 om 23:12
    De ligt speelt te veel matige potjes? Ja klopt, de eredivisie is maar matig.. voor de rest, als je mbappe in je zak hebt, ben je met stipt een wereldtopper!
    Vind ik leuk
    buddha +9087
    zaterdag 17 november 2018 om 18:15
    Heitinga dag vandaag.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:53
    Hijs jarig
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 18:16
    In zijn leeftijdscategorie 1 van de beste, zoniet de beste verdediger. Wel lekker om weer een goede verdediging te hebben bij Oranje.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 18:20]
    Vind ik leuk
    Itsese +5332
    zaterdag 17 november 2018 om 19:51
    Zeker de beste van Nederland.Die is ook nodig he, snel weg bij Ajax, dan leert hij nog wat.. Zit die naast Virgil:p kleine mannentje, totdat de transfer maakt ;) uiteindelijk fijn voor de Ligt, Dumfries en Virgil die al het werk doen, kan hij wennen.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 19:59]
    Vind ik leuk
    Hertogtwan +294
    zaterdag 17 november 2018 om 20:05
    Zou goed zijn voor hem en oranje als hij naar Liverpool zou gaan. Prima niveau lijkt me. Maar met de brexit in zicht, misschien nog even wachten
    Vind ik leuk
    Itsese +5332
    zaterdag 17 november 2018 om 20:12
    Ja Liverpool lijkt me absoluut het beste, maarja denk niet dan Klopp het zo ziet, zie hem ook graag in Tottenham defensie, hopelijk geen Barca of Bayern..
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 03:56
    Van mij mag de Ligt naar Bayern komen 😊
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:17
    Word de beste verdediger ter wereld
    Vind ik leuk
    Nashua +6938
    zaterdag 17 november 2018 om 19:14
    Aad De Mostrodamus vindt Oossiepoossie van psv veeeeeel beter. Oh nee nu vindt ie dat niet meer
    Vind ik leuk
    KeesBman11 +557
    zaterdag 17 november 2018 om 21:39
    Hij niet goede subtopper.
    Vind ik leuk
    Darter 876 +751
    zaterdag 17 november 2018 om 18:18
    Komt helemaal goed met Oranje....
    Vind ik leuk
    Jan Guevara +8675
    zaterdag 17 november 2018 om 18:21
    st Juste al eens bekeken Heitinga?

    Moet je eens doen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:24
    Volgens Aad loopt er 1 in de jeugd bij PSV Obispo.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:53
    Waarom direct weer de haat naar psv boven je sneue clubliefde Stellen??

    Je beticht kopstootje van iets maar doet zelf exact het zelfde!!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:08
    Volgens mij had ik 't over een uitspraak van Aad toch? Ik wou er 'm eventjes fijntjes aan herinneren!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:10
    Je zet je zelf voor lul door weer re gaan wijzen naar een uitspraak van een ander.

    Geeft niets, maar ga een kopstootje niet aanvallen terwijl je zelf exact het zelfde doet.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:15
    Ik zet me niet voor lul, Aad zet zich weereens voor lul.Die voorspellingen kunnen allemaal de prullenbak in, voetbal is onvoorspelbaar. Ik doe ook geen clowneske uitspraken zoals die droeftoeter van Utrecht.
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2516
    zaterdag 17 november 2018 om 19:22
    Je zet jezelf zeker wel voor lul :p Obispo moet het nog maar waar maken.. heeft beetje pech dat dorpsgek Aad dat zei maar daar kan die jongen niks aan doen.. de Ligt werd ook door iedereen afgekraakt na zijn zeer zwakke begin bij oranje, maar hij heeft zich zeer sterk herpakt. Dat kan bij Obispo natuurlijk ook nog..
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:50
    Bij de Ligt wist ik 't meteen al, kon 'm al van de jeugd. Iedereen met een beetje voetbal verstand zag dat deze jongen een parel was. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. Ik irriteer me gewoon vaak aan die voorspellingen van Aad, echt bijna altijd zit hij ernaast.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 19:51]
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    zondag 18 november 2018 om 09:33
    Je valt enorm door de mand.

    Zelfs zo erg dat je voor de meeste al niet meer geloofwaardig bent.

    Iets wat ik al ff doorhad.
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 12:31
    Jij en "iets door hebben". Zoiets als zeggen dat iets zwart is terwijl het overduidelijk wit is.
    Zuigâh.😎
    Vind ik leuk
    Jan Guevara +8675
    zondag 18 november 2018 om 09:56
    Iets irriteert je, maar je ergert je ergens aan.

    Vind ik leuk
    Il Gordo +11311
    zaterdag 17 november 2018 om 18:25
    Ah, ik vroeg me al af wie die De Ligt was gisteren. Maar na deze duiding van Heitinga, weet ik dus dat we te maken hebben met een potentiële topper?
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 18:30
    Samen met van Dijk het beste centrale duo wat we sinds jaren gehad hebben. Allebei zeer rustig en stressloos aan de bal. En wanneer er fysiek iets gevraagd wordt ook allebei van zeer goede huizen. Daar gaan we heel veel punten verlies mee twgen houden.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 18:32
    En De Vrij en Ake als backup is ook gewoon top.
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2516
    zaterdag 17 november 2018 om 19:20
    Aké zou gewoon basis moeten zijn.. kan wat Blind kan en beter.. eigenlijk staat vrijwel het hele elftal goed, maar kan deze alleen nog worden verbeterd op de LB positie.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 19:22
    Hmm ik weet het niet. Centraal is Ake wel goed maar als linksback zie ik liever van Aanholt.
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2516
    zaterdag 17 november 2018 om 19:24
    In ieder geval iemand die dynamischer en sneller is dan Blind graag.. heb zelf wel een goed gevoel over van Aanholt, Aké en Willems.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    zaterdag 17 november 2018 om 19:25
    Bijvoorbeeld idd. Blind moet op 6 en anders op de bank. Wel een ideale speler om er bij te hebben vind ik met zijn veelzijdigheid.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:10
    Klopt, v Dijk is ook echt een beest. Hij is nog een stuk groter als de Ligt , zag ik gisteren bij de volksliederen.
    Vind ik leuk
    Edenees80 +536
    zaterdag 17 november 2018 om 18:58
    De ligt en ook van Dijk absoluut goed tot top.. Dumfries en ook Blind uitstekend gisteren achterin.. Tegen mijn verwachting, en blij verast door de pot van gisteravond..
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:07
    Nou John ik zal je eens vertellen ...ik óók niet, want die is er ook niet !
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 19:12
    Edit VP: Reactie verwijderd
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 19:22]
    Vind ik leuk
    Gyrosregime +2516
    zaterdag 17 november 2018 om 19:18
    Melvin Platje..
    Vind ik leuk
    alaaf +1627
    zaterdag 17 november 2018 om 19:25
    Heeft ie Obispo nog niet gezien
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    zaterdag 17 november 2018 om 19:45
    Heitinga lijkt me een aardige vent, maar hij moet niet gaan analiseren. Alhoewel dit verhaal wel klopt. Normaal komt er niet zoveel uit..
    Vind ik leuk
    Dj Storm +211
    zaterdag 17 november 2018 om 20:27
    Haha, ik zie in München ene Kimmich van 23 rondlopen die op dit moment toch echt een klasse beter is. En die vier jaar geleden ook bij veel clubs in de picture stond. Vooral ook omdat ie ook als nummer 6 uitstekend uit de voeten kan.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 17 november 2018 om 20:33]
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2292
    zaterdag 17 november 2018 om 20:58
    Ja alles kan behalve Wim Kan; die kan niet meer...
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +7249
    zaterdag 17 november 2018 om 23:24
    Ajax heeft 77 miljoen fans wereldwijd. Dat betekent dat Ajax wereldwijd gezien een topclub is. Bij die topclub speelt De Ligt en blinkt die wekelijks uit. De conclusie is dan ook dat hij al wereldtop is en daar is geen speld tussen te krijgen.
    Vind ik leuk
    Emnu +5585
    zaterdag 17 november 2018 om 23:48
    Zo iemand wordt geloof ik n Belieber genoemd...
    Vind ik leuk