Benfica-insider voorspelt hete strijd in Amsterdam: Het voetbal is niet geweldig

    Benfica-insider voorspelt hete strijd in Amsterdam: "Het voetbal is niet geweldig"

    maandag 22 oktober 2018 om 13:15

    In Benfica treft Ajax dinsdag een hecht collectief dat zéér goed op elkaar ingespeeld is. Veel spektakel of avontuurlijk voetbal hoeft er niet verwacht te worden van de koploper van de Portugese competitie. Dat zegt Tom Kundert, kenner van het Portugese voetbal, in gesprek met VoetbalPrimeur.

    Kundert is oprichter van de website PortuGoal, correspondent namens het internationale maandblad World Soccer Magazine en co-auteur van een aantal boeken over het Portugese voetbal. Sinds 1994 woont hij in Lissabon. Kundert volgt de verrichtingen van recordkampioen Benfica al jaren op de voet. "De grote kracht van die ploeg is het collectief. Een groot deel van het elftal speelt al meerdere seizoenen samen", zegt hij. "Zonder geweldig te spelen staan ze nu bovenaan in de Liga NOS. Dit seizoen is er in de competitie nog niet verloren."

    Benfica werd in mei vice-kampioen van Portugal, met zeven punten achterstand op FC Porto. Sindsdien is er qua spelersmateriaal weinig veranderd in het Estádio da Luz. "Wél opvallend: onder Rui Vitória speelde Benfica sinds 2015 eigenlijk altijd 4-4-2. Dit seizoen kiest hij voor 4-3-3. Zonder een opvallend sterke selectie of grote sterren is het hem gelukt om in drie jaar tijd twee keer kampioen te worden. Dat is knap. Er zijn ook nog eens tal van talenten doorgebroken. Toch zijn de fans niet echt kapot van Rui Vitória, hij is niet bepaald populair. Dat heeft te maken met het behoudende voetbal dat Benfica al jaren speelt. Ook zijn de resultaten in grote wedstrijden al een paar jaar heel matig."


    Job done
    Kundert zag Benfica dit seizoen vaak in actie. "Het loopt nog niet echt lekker, het voetbal is niet geweldig, maar ik denk dat er veel vertrouwen in de ploeg zit en dat ze met vertrouwen naar Amsterdam komen. De overwinningen op AEK Athene (2-3) en FC Porto (1-0) hebben de spelers goed gedaan. Die twee wedstrijden waren typisch voor dit seizoen: geen geweldig veldspel, maar job done, mede dankzij een paar geniale acties."

    Ajax heeft de mazzel dat Benfica het in Amsterdam sowieso zonder twee belangrijke spelers moet doen. "Jonas is de grote vedette binnen de selectie. Vorig seizoen maakte hij 34 doelpunten in de competitie. Hij is nu al een tijdje geblesseerd en heeft in de competitie pas 28 minuten gespeeld. Rúben Dias is de man die achterin de boel regelt. Hij is heel belangrijk voor de achterhoede. Door zijn rode kaart tegen AEK is Dias er niet bij tegen Ajax."

    Vechten om plek twee
    Ondanks de vormdip van Bayern München vermoedt Kundert dat Ajax en Benfica beide achter de Duitse grootmacht zullen eindigen in Groep E van het miljardenbal. "Bayern herstelt zich nog wel, ik durf te wedden dat zij op de eerste plek eindigen. Ajax en Benfica moeten dus vechten om de tweede plek. Wat dat betreft worden de komende twee wedstrijden heel belangrijk."

    "Rui Vitória kennende is hij met een gelijkspel in Amsterdam tevreden. Verwacht van Benfica écht geen avontuurlijk, aanvallend spel. Daar doet deze trainer überhaupt niet aan. Een remise is natuurlijk een aardig resultaat, maar het punt dat Ajax heeft gepakt in München is echt een groot voordeel. Zeker door de thuisnederlaag van Benfica tegen Bayern kan dat weleens het verschil gaan maken."

    DE UITBLINKERS VAN BENFICA

    Alex Grimaldo | 22 jaar | linksback
    Jeugdexponent van FC Barcelona. Uitblinker die 90 minuten lang blijft gaan op de linkerflank. Zou in de belangstelling staan van topclubs uit Italië en Engeland.

    Odysseas Vlachodimos | 24 jaar | doelman
    De jonge Belg Mile Svilar heeft onder de lat plaats moeten maken voor Vlachodimos. De Duitse goalie kwam over van Panathinaikos en heeft zich onmiddellijk opgewerkt tot basisspeler

    Eduardo Salvio | 28 jaar | rechtsbuiten
    Al sinds 2012 speler van Benfica. "Hij heeft een paar moeilijke periodes gekend, maar is nu echt aan zijn tweede jeugd begonnen”, vertelt Kundert. “Hij is echt in vorm. Salvio werkt hard en heeft een heerlijke voorzet in huis."

    Poll

    Wat wordt de uitslag bij Ajax-Benfica?

    (1092 stemmen)

    Plaats een reactie

    Niels92 +27102
    maandag 22 oktober 2018 om 13:16
    Die Portugezen gaan eraan morgen! 3-1 Ajax :)
    Vind ik leuk
    GaoYao +5388
    maandag 22 oktober 2018 om 13:17
    Appeltje, eitje..
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3175
    maandag 22 oktober 2018 om 14:44
    Hopelijk wel ja!
    Vind ik leuk
    slechtekont +4702
    maandag 22 oktober 2018 om 14:14
    Dat Dias en Jonas niet mee kunnen doen is een meevaller. Echter hebben zij dan alsnog een voorhoede met geweldig spelers.

    Met Rafa Silva / Cervi / Salvio als opties op de vleugels en een ervaren blok op het middenveld, wordt het gewoon lastig genoeg.

    Achterin is het wel kwetsbaar, door blessures en een rode kaart.
    Vind ik leuk
    Roger Otten +1038
    maandag 22 oktober 2018 om 15:47
    Blijven geniepige Portugezen daar winnen wij zelden tot nooit van. Ik verwacht kut wedstrijd en dat stiekeme counter 0-1.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:16
    Niks mis met vertrouwen. Maar de punten blijven hier
    Vind ik leuk
    ELD070 +832
    maandag 22 oktober 2018 om 13:17
    Poe, als je wint komt die tweede plek wel heel erg dichtbij! Let's go Ajax, doe het voor het Nederlandse voetbal.
    Vind ik leuk
    Niels92 +27102
    maandag 22 oktober 2018 om 13:18
    We staan nog steeds eerste , bij winst lonkt gewoon de eerste plaats :)
    Vind ik leuk
    ELD070 +832
    maandag 22 oktober 2018 om 13:20
    Ja dat is zeker waar, maar voor een tweede plek teken ik ook hoor!
    Vind ik leuk
    Niels92 +27102
    maandag 22 oktober 2018 om 13:21
    Ik ook zolang Ajax maar doorgaat :)
    Vind ik leuk
    Mari +9324
    maandag 22 oktober 2018 om 13:18
    Een groot deel van het elftal speelt al meerdere seizoenen samen", zegt hij. "Zonder geweldig te spelen staan ze nu bovenaan in de Liga NOS. Dit seizoen is er in de competitie nog niet verloren."

    Lijkt wat op Feyenoord. Ajax moet dus twee keer tegen een zelfde soort tegenstander
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:21
    Is zie werkelijk waar geen één overeenkomst.
    - Elftal Feyenoord is geen paar jaar samen
    - Ze spelen niet geweldig maar staan ook zeker geen eerste
    - De competitie is al verloren. PSV halen ze nooit meer bij.
    Vind ik leuk
    Mari +9324
    maandag 22 oktober 2018 om 13:35
    7 punten of zo? Is nog goed te doen
    Feyenoord heeft amper wat erbij dit jaar. Automatismen
    Niet geweldig spelen, hoeft ook niet met zo'n klein budget, maar ze staan toch drie met een goede kans om het gat (zondag al) te dichten.
    Geen oogstrelend voetbal, dat was ook niet zo in het kampioensjaar (alleen onder Koeman speelden ze attractief voetbal)
    Vind ik leuk
    pico323 +6042
    maandag 22 oktober 2018 om 13:19
    Ga aub Benfica niet onderschatten. Die Portugezen kunnen echt wel ballen en hebben een goede wedstrijd mentaliteit. Desondanks hoop ik op 2-0 voor Ajax.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:21
    Dat moet een wake up call zijn. Tegen hechte teams spelen is voor Ajax niet makkelijk. Maar Ten Hag is een grondige voorbereider. Hij heeft zelden last van onderschatting wat de tegenstanders aangaat ('zelden' onderstreept).
    Vind ik leuk
    Zultkop +5389
    maandag 22 oktober 2018 om 13:33
    ctrl-u werkt hier niet.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:37
    Alleen voor het zichtbaar maken van de paginabron
    Vind ik leuk
    Mari +9324
    maandag 22 oktober 2018 om 13:38
    Pas als Ajax 2-0 voorstaat werkt de knop control
    Vind ik leuk
    Zultkop +5389
    maandag 22 oktober 2018 om 13:41
    Rapporteer werkt altijd :)
    Vind ik leuk
    El Cazador +6666
    maandag 22 oktober 2018 om 13:33
    Ajax blijft koploper in deze poule en stelt overwinteren morgen veilig, dat kan Eindhoven-United niet zeggen!!!
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:35
    Prematuur. Eerst de wedstrijd spelen.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5389
    maandag 22 oktober 2018 om 13:38
    Nee psv kan dat niet zeggen. Ajax zit ook in de aller moeilijkste poule, Barcelona, inter en tottenham moet je zo even kunnen oprollen, als dat niet lukt ben je ultiem slecht.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:45
    *Wrijft de glazen bol*. PSV herpakt zich, haalt punten tegen Tottenham en overwintert in de EL.
    Vind ik leuk
    JSV +998
    maandag 22 oktober 2018 om 14:20
    Inter staat nu op plek 54, was bij begin van dit CL-seizoen nog 63 wat bijna het dubbele aan plaatsen onder Psv is.
    Als Ajax van Benfica hoort te winnen wat de nummer 21 is dan zou Psv dat dus ook moeten van de nummer 22, Tottenham.
    Dat constante gehuil over de poule is nu toch wel zo´n beetje uitgemolken, hoor!

    Kom terug als je bij de kampioenen van Engeland, Spanje en Duitsland in de poule zit en zelfs dan hoor je minimaal EL te halen na de winter. (City, Real en Dortmund waarvan de laatste 2 de CL-finale van dat jaar nog haalde ook!)
    Vind ik leuk
    Zultkop +5389
    maandag 22 oktober 2018 om 14:35
    Anders lees je mijn reactie even 'cynisch'.
    Vind ik leuk
    JSV +998
    maandag 22 oktober 2018 om 14:43
    Maakt dat de reactie ook maar iets zinniger? Nee, plaats hem dan ook niet.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 14:50
    Was de finale dat seizoen niet Dortmund - Bayern?
    Vind ik leuk
    JSV +998
    maandag 22 oktober 2018 om 15:33
    Je hebt helemaal gelijk, Real ging er in de halve finale al uit tegen Dortmund.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 19:18
    Ik herinner die spectaculaire wedstrijd met 4 goals van Lewa nog heel goed. Wat een team was dat.
    Vind ik leuk
    JSV +998
    maandag 22 oktober 2018 om 20:18
    Dat was er wel een die eigenlijk niet vergeten mag worden.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:35
    Yeah, ze hebben een doelmand die zowel Duits als Belgisch is. Dat is toch weer knap bedacht door onze VP.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5389
    maandag 22 oktober 2018 om 13:39
    heeft toch een verdacht Griekse naam.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:43
    Oehoe, samenzweringen waar je maar kijkt. Bij VP, de KNVB-leiding, de scheidsrechters, ook de regering bevoordeelt de Grieken (ondanks Rutte's beloftes). Daar kun je als gewone Nederlander gewoon niet tegenop.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 13:51
    Ja misschien zou het een Zweed zijn als je alles bij elkaar optelt.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5389
    maandag 22 oktober 2018 om 13:54
    Ik denk een australiër.....
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1998
    maandag 22 oktober 2018 om 13:42
    442 leuk, dat is ouderwets. Jammer dat ze 433 nu spelen.
    Vind ik leuk
    mcmodd +23971
    maandag 22 oktober 2018 om 13:43
    Thuis zal Ajax er heus wel van winnen, daar twijfel ik geen seconde aan. Laten we hopen op een onverwacht grote uitslag voor Ajax, zo belangrijk voor het zelfvertrouwen. Benfica onderschatten is sowieso fout, omdat je een tegenstander nooit moet onderschatten, ook al is het FC Groningen, Heracles of Emmen.
    Vind ik leuk
    Leozao +4169
    maandag 22 oktober 2018 om 14:01
    Hete strijd: vooral veel rottigheid, laat dat maar aan die putagezen over!
    Vind ik leuk
    HJR +7875
    maandag 22 oktober 2018 om 14:13
    Benfica praat zich maar al te graag de underdog rol toe. Deden ze ook tegen Porto, die ze overigens wonnen met 1-0 dit seizoen.

    Dias gaan ze wel missen, maar ze kunnen evengoed nog goed op de 0 spelen. Laten we hopen op een snelle goal van Ajax (eerste half uur), dan geconcentreerd blijven spelen.

    En ik verbaas me hier (na 2 seizoenen) nog elke week, hoe erg die Portugezen kunnen zeuren, zeiken en overdreven hard schreeuwen bij een overtreding.

    Bij elk twijfelgeval staan ze met zn 5en bij de scheidsrechter. Nu zal het wel iets meevallen in de CL, maar het blijft een maniertje van ze, dat geklaag.

    Vind ik leuk
    Hast57 +2013
    maandag 22 oktober 2018 om 14:21
    Benfica zonder grote sterren.... en even later wordt vedette Jonas aangehaald als afwezige. Wat is het nou?? Of is een vedette geen ster??
    Vind ik leuk
    Psv1989 +2140
    maandag 22 oktober 2018 om 15:12
    Hoop voor Ajax een wins, alleen denk ik zelf op een 1-2 Benfica moet willen ze nog mee doen
    Vind ik leuk
    Portu +3