'Onbekende' Keizer waagt zich aan wespennest Sporting: dit kan hij verwachten

    'Onbekende' Keizer waagt zich aan wespennest Sporting: dit kan hij verwachten

    Gepubliceerd: dinsdag 13 november 2018 om 15:30di 13-11-2018 om 15:30

    Marcel Keizer stond dinsdagmiddag voor de eerste keer op het trainingsveld van Sporting Portugal. Zijn aanstelling als trainer van de achttienvoudig landskampioen kwam voor vrijwel iedereen als een daverende verrassing. Het belooft voor Keizer een bijzonder avontuur te worden in Estádio José Alvalade. Uit de afgelopen jaren is gebleken dat de leiding van Sporting héél weinig geduld heeft.

    Hectisch is een voorzichte beschrijving voor de maanden die bestuurders, spelers en fans van Sporting Portugal achter de rug hebben. Een korte opsomming: de selectie werd in mei gemolesteerd door hooligans, diverse sterspelers vertrokken na dat bizarre incident, trainer Jorge Jesus verkaste naar Saudi-Arabië en Bruno de Carvalho legde in juni zijn voorzittershamer neer, deels omdat de preses ervan verdacht wordt betrokken te zijn bij de aanval op Bas Dost en zijn Sporting-collega's. Als klap op de vuurpijl kon Sinisa Mihajlovic – door De Carvalho benoemd tot opvolger van Jesus – negen dagen (!) na zijn aanstelling weer opkrassen uit Lissabon. 

    José Peseiro, op zijn beurt de opvolger van Mihajlovic, werd na ruim drie maanden aan de kant geschoven. Zijn afscheid op 1 november kwam als een verrassing voor fans en media. Onder leiding van Pereiro pakte Sporting 22 punten in tien duels. Gezien het feit dat de Leões ('Leeuwen') sinds 2002 geen kampioen van Portugal meer zijn geworden, was en is de tweede plaats achter FC Porto zo gek nog niet.

    Vier Europa League-duels leverden daarnaast zeven punten op. Een bekerblamage tegen Estoril kostte Peseiro echter de kop - en dus kon Sporting weer op zoek naar een nieuwe eindverantwoordelijke. Om aan te geven hoe groot de onrust al jaren is in wespennest Estádio José Alvalade: inclusief interim-coaches is Keizer de zevende Sporting-trainer in ruim zes jaar tijd. 

    Onbekend in Nederland 
    Dat de relatief onervaren Keizer nu aan het roer komt te staan, is eigenlijk veelzeggend voor het onnavolgbare beleid van Sporting. In Portugal vraagt men zich af hoe het kan dat de keuze is gevallen op een Nederlander die trainer was van Cambuur en FC Emmen, in 2017 na zes maanden zijn congé kreeg bij Ajax en daarna voor het geld koos bij Al-Jazira in Abu Dhabi. Een paar jaar geleden zongen de namen van Marco van Basten en Frank Rijkaard nog rond bij Sporting. Ditmaal werden Peter Bosz en Frank de Boer genoemd. Namen die veel meer tot de verbeelding spreken. Namen die, zo schrijven Portugese media nú al, waarschijnlijk ook op meer krediet kunnen rekenen. 

    'Marcel Keizer: een onbekende - zelfs in Nederland', kopte O Bola, de grootste sportkrant van Portugal, toen bekend werd dat de 49-jarige coach definitief de opvolger ging worden van Peseiro. De keuze voor Keizer is wonderlijk en curieus tegelijk: de Portugese clubarts van Al-Jazira zou een goed woordje voor hem hebben gedaan bij de nieuwe voorzitter Frederico Varandas. Ex-profs Pierre van Hooijdonk en Hedwiges Maduro ontvingen in de voorbij weken telefoontjes uit Portugal. Of ze iets konden vertellen over de manier waarop hun landgenoot werkt. Zo werkt het soms dus gewoon in deze miljoenenbusiness. 
    Op een persconferentie vertelde Varandas maandag dat Keizer 'voor de lange termijn is aangesteld'. De doorstroom vanuit de eigen jeugd moet onder leiding van de Nederlander weer op gang komen. Belangrijker nog: het wordt tijd dat Sporting prijzen gaat pakken. Het winnen van de landstitel staat met stip bovenaan het verlanglijstje. Op papier behoort Sporting samen met Porto en Benfica tot De Grote Drie van het voetbalgestoorde Portugal. De bittere realiteit leert dat de twee concurrenten sinds 2002 alle kampioenschappen verdeelden: Porto sleepte tien titels binnen, Benfica zes.

    Het verklaart deels waarom Sporting in de afgelopen vijftien jaar is uitgegroeid tot een trainerskerkhof. De lat ligt hoog, waarschijnlijk té hoog. Ook de druk op Keizer zal immens zijn - hij móet presteren. 

    Gudelj en Castaignos
    Met onder meer doelman Rui Patrício, vleugelflitser Gelson Martins en middenvelder William Carvalho raakte Sporting afgelopen zomer drie dragende krachten kwijt. De huidige selectie bevat met Bas Dost en Luc Castaignos twee Nederlanders. Laatstgenoemde moest het onder Peseiro vooral doen met korte invalbeurtjes. Wellicht gunt Keizer de spits meer speeltijd, al zal goalgetter Dost - dit seizoen in vijf duels ook al goed voor vijf treffers - de onbetwiste nummer één blijven.

    Sebastián Coates, Jeremy Mathieu, aanvoerder Nani en goalie Emiliano Viviano zorgen voor de routine; international Bruno Fernandes is de grote ster. De van het Chinese Guangzhou Evergrande gehuurde Nemanja Gudelj moet zich onder een nieuwe trainer zien op te werken tot basisklant. Dit seizoen zat de middenvelder in de Portugese competitie voornamelijk op de bank. 

    Poll

    Gaat Keizer het redden in Lissabon?

    (443 stemmen)

    Plaats een reactie

    Kopstootje +9676
    dinsdag 13 november 2018 om 15:32
    Met zijn kwaliteiten zal hij ze wel landskampioen maken.
    Vind ik leuk
    TheArena. +1150
    dinsdag 13 november 2018 om 15:37
    Waar ben je weer op uit kopstoot?
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 15:50]
    Vind ik leuk
    fdev86 +790
    dinsdag 13 november 2018 om 18:09
    Kopstootje
    Vind ik leuk
    PSV mexico +1133
    dinsdag 13 november 2018 om 19:00
    koopstoot krijgt hij als ze niet winnen
    van de supporters
    kan hij aan Dost vragen
    die kreeg ook klappen
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:38
    Dan hadden ze TH moeten nemen.
    Vind ik leuk
    rexxo +2846
    dinsdag 13 november 2018 om 15:34
    Keizer is geen klootzak, te onzeker ,te weinig ervaring voor dat soort landen / clubs. Onze huidige bondscoach die ik een veel beter trainer vind, ok andere tijd, heeft het daar ook niet lang volgehouden.
    Vind ik leuk
    Cookee +11288
    dinsdag 13 november 2018 om 15:43
    Vergis je niet in Marcel, die laat niet over zich heen lopen.
    Hij kreeg bij Ajax de neuzen de goede kant op, er werd keihard geknokt en PSV werd van de mat gespeeld. Juist toen het beter ging moest hij weg. Als hij een team weet te maken hiervan dan kan het best goed gaan, hij is iig niet zo dom om er weer een Hollandse enklave van te maken.
    Vind ik leuk
    mcmodd +24351
    dinsdag 13 november 2018 om 16:30
    Hemzelf meegerekend zijn er intussen natuurlijk al wel drie Hollanders bij Sporting. Daarop is volgens mij niemand tegen, maar hij zal vanuit Portugese principes het voetbal moeten benaderen, lijkt me. Anders houdt hij het ook niet vol. Misschien heeft hij meer geluk dan zijn zes voorgangers, dan moet nu de haan victorie gaan kraaien.
    Vind ik leuk
    Cookee +11288
    dinsdag 13 november 2018 om 16:43
    Ja, veel trainers nemen een lading spelers en assistenten mee, Louis deed dat ook, als die dan Nederlands metelkaar praten heb je een probleem. En als ze niet zo goed zijn nog een probleem.
    Ik wens hem het beste, de publieke opinie hier was overtrokken negatief als je ziet dat hij niet eens een goede linksback en rechtsback had en ook dat met Nouri heeft ie ook nog op brood gehad.
    En Marcel wilde spelen zoals Bosz, diep staand, maar voorin hadden ze daar geen zin in om te storen, in dat systeem ben je dan verloren, als er eentje niet meedoet.
    Kan een mooi achterdeurtje worden, ik wens hem geluk.

    Vind ik leuk
    UpOne +210
    dinsdag 13 november 2018 om 15:35
    Had lekker in de woestijn moeten blijven, geld binnen harken. Dit kan je jezelf toch niet aan doen..
    Vind ik leuk
    mcmodd +24351
    dinsdag 13 november 2018 om 16:49
    Al-Jazira speelt in Abou Dhabi, de tweede stad van de VAE. De president van het land is tevens de baas van die club en in de thuisstad wonen bijna 1,2 miljoen mensen, niet bepaald een pleisterplaatsen in de woestijn.
    Vind ik leuk
    UpOne +210
    dinsdag 13 november 2018 om 18:27
    Ik ken Abu Dhabi en ik ken Dubai. Waar ik zelf al ben geweest. Woestijn dus, omdat er buiten de stad niks is.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:39
    EDIT VP: reactie verwijderd

    waarom dan?
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 11:14]
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 15:40
    Wat is langere termijn bij die Portugezen is dat 6 weken of 8 weken.

    Hoop dat hij het red maar ben er bang voor dat een Sporting niet de club met geduld is.
    Vind ik leuk
    ronniever +207
    dinsdag 13 november 2018 om 16:05
    Ik hoop voor hem dat ie een prima financieel dicht getimmerd contract heeft afgesloten want dan heeft ie in ieder geval die miljoenen nog als hij straks voor de kerst weeral thuis in Amsterdam zit
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 16:10
    Het Urbi en Orbi verhaal, kan hij wel weer thuis voor de buis bekijken.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 16:11]
    Vind ik leuk
    mcmodd +24351
    donderdag 15 november 2018 om 14:04
    Hup, het gaat er natuurlijk om waar op dat moment ‘thuis’ voor hem is.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:43
    Ja idd. Thuis voor de buis, kan ook bij zijn nieuwe vriendin in Afrika zijn.
    Vind ik leuk
    Vrolijkje +1335
    dinsdag 13 november 2018 om 16:18
    Gun het em wel.
    Hopelijk slaagt er eens ergens een nederlandse trainer.
    Beetje aanzien in europa is niet verkeerd.
    Vind ik leuk
    Lucien1978 +5525
    dinsdag 13 november 2018 om 16:20
    Het enige wat hij kan verwachten is kerst vieren met zijn gezin in Nederland.

    Dit wordt einde carriere
    Vind ik leuk
    Mari +10267
    dinsdag 13 november 2018 om 16:39
    Veel succes!
    Vind ik leuk
    El Cazador +7618
    dinsdag 13 november 2018 om 16:49
    Varandas is kennelijk tot inkeer gekomen. Wellicht door een leeg lopende portemonnee na het ontslag van zes trainer/coaches. Men neemt nu Ajax als voorbeeld en stuurt aan op de lange termijn, daarom is de aanstelling lang zo gek niet.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34611
    dinsdag 13 november 2018 om 18:31
    Zo lang jij daar normaal word behandelt (niet zoals in amsterdam) moet het wel goed komen.
    Vind ik leuk
    Kuip +8495
    dinsdag 13 november 2018 om 19:06
    Die zit voor de kerst weer thuis.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7618
    dinsdag 13 november 2018 om 23:13
    Is je glas half leeg, Kuipje?
    Vind ik leuk
    Kuip +8495
    woensdag 14 november 2018 om 07:06
    Realisme, el Cazadortje
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +2028
    dinsdag 13 november 2018 om 20:05
    De laatste jaren viel het negatieve plaatje eigenlijk wel mee met de trainers.
    Jorge Jesus is na onderlinge overeenkomst weggegaan. En in die lijst van 7 trainers in de laatste zes jaar zit ook nog Jardim die het zó goed deed dat Monaco hem overnam.

    Tenzij Keizer er echt een gigantische puinhoop van maakt zie ik hem zeker tot en met het volgend seizoen Sporting trainen. Dat heeft te maken met hoe de club gerund wordt. Deze voorzitter is niet geheel unaniem gekozen door de socios. Als hij dus vroeg besluit om Keizer te laten wieberen, dan is de kans groot dat fans gaan eisen dat hij ook oppleurt.

    De vorige coaches hebben toptalenten laten verhuren en kozen voor oudere spelers. Keizer is iemand die aan de slag kan met al het jeugdig talent dat er rondloopt. De bewustzijn dat daar tijd voor nodig is zit er bij dit bestuur wel, dus ik ben redelijk positief.
    Vind ik leuk
    De Haan +353
    woensdag 14 november 2018 om 00:53
    Hoop dat hij het haalt. Prima vent volgens mij. Maar het lijkt alsof hij net als bij Ajax verkeerde moment kiest om ja te zeggen.
    Vind ik leuk
    mcmodd +24351
    donderdag 15 november 2018 om 14:08
    Laten we hopen dat jij en veel positieven gelijk krijgen, het is voor Keizer wel net heel erg goed om eens een aantal jaren op één plek te zitten en naar behoren te presteren. Het zal voor een groot deel ook afhangen van de spelers die hij kan inzetten.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws