'Ajax in het rijtje Juventus, Bayern en Real: club loopt weg van concurrentie'
Ajax heeft een 'huzarenstukje' bewerkstelligd door kledingsponsor Adidas voor de club te behouden, meldt De Telegraaf. Het toonaangevende Duitse sportmerk blijft tot de zomer van 2025 aan de club verbonden en zal naast Ziggo als tweede hoofdsponsor fungeren, zo maakten de Amsterdammers vrijdagochtend bekend.
Volgens De Telegraaf zijn directeur Edwin van der Sar en commercieel directeur Menno Geelen maandenlang bezig geweest met de deal. Ajax vreesde aanvankelijk nog dat het slachtoffer zou worden van de nieuwe Adidas-koers. De Duitsers wilden alleen nog samenwerken met 'absolute A-merken' en namen afscheid van clubs als Schalke '04, AC Milan en Olympique Marseille. Ajax blijft echter in dezelfde categorie zitten als Manchester United, Real Madrid, Juventus, Bayern München en de nationale ploegen van Duitsland en Argentinië.
De nieuwe deal met Adidas levert Ajax jaarlijks acht miljoen euro op, waardoor de Amsterdammers over zes jaar een bedrag van bijna vijftig miljoen euro aan Adidas-inkomsten bij kunnen schrijven. De nummer twee van het afgelopen Eredivisie-seizoen neemt hierdoor een stevige financiële voorsprong op concurrenten Feyenoord en PSV. De Rotterdammers en Eindhovenaren worden gesponsord door respectievelijk Qurrent en Energiedirect.nl, maar moeten het met minder sponsorinkomsten doen dan Ajax.
Lees ook: Ajax en Adidas bevestigen overeenkomst: 'Overtuigd dat we successen gaan beleven'