Vijf Oranje-uitblinkers bewierookt na ruime zege: 'The children of the revolution'

Vijf Oranje-uitblinkers bewierookt na ruime zege: 'The children of the revolution'

Gepubliceerd: vrijdag 22 maart 2019 om 07:04vr 22-03-2019 om 07:04

Laatste update: vrijdag 22 maart 2019 om 07:51vr 22-03-2019 om 07:51

De Nederlandse kranten hebben na de eenvoudige 4-0 zege op Wit-Rusland aandacht voor de nieuwe steunpilaren van Oranje. Memphis Depay gold donderdagavond als voornaamste blikvanger in De Kuip.

'Oranje danst door Depay', zo kopt De Telegraaf. De voormalig PSV'er wordt geprezen als 'rasartiest' en vormt met Jasper Cillessen, Virgil van Dijk, Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Georginio Wijnaldum 'de ruggengraat' van Oranje voor de komende jaren. 'Dat er nu een topelftal-in-de-steigers staat, is te danken aan het talent dat zich aandient, maar tevens vakwerk van Koeman, die nog geen jaar geleden begon met sleutelen aan Oranje.'

De Telegraaf plaatst slechts één kritische noot. 'Eigenlijk was Marten de Roon de enige dissonant. De keuze van Koeman om de speler van Atalanta Bergamo in de tweede helft te vervangen door Davy Pröpper was gezien de tussenstand logisch.'

Ook het Algemeen Dagblad prijst Memphis. 'De energie waarmee hij speelt, de speelsheid, het spelplezier, de voortdurende beweging. Het zegt alles over de staat van het nieuwe Oranje. Memphis was wederom de man van de avond, met twee goals en twee assists, maar bovenal was hij de blikvanger van een collectief dat tot de verbeelding spreekt.'

'Je hoefde de afgelopen dagen alleen maar even op de officiële wedstrijdposter van de KNVB te kijken om te zien hoe het Nederlands elftal is gegroeid in dik een jaar tijd', vervolgt het AD. 'Bij zijn aanstelling stond Ronald Koeman nog prominent op het affiche, eenzaam: meer blikvangers waren er welbeschouwd niet. Inmiddels prijken Depay en Georginio Wijnaldum naast de stoere captain Virgil van Dijk. Schuin daarachter: Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt. Vijf roergangers van een nieuwe generatie internationals, the children of the revolution, een kleurrijke afspiegeling van het moderne Nederland.'

Ook de Volkskrant staat stil bij de achtergrond van de Oranje-helden en wijst op de verkiezingsuitslag van woensdag. 'De Leeuw van Oranje toonde zich in Rotterdam van zijn aanlokkelijke kant en hoefde maar een paar keer zachtjes te brullen om Wit-Rusland te verjagen. Oranje, een bonte coalitie van kleur, glorieerde bij vlagen als de minisamenleving van 's lands beste voetballers, met spel wisselend tussen rechter- en linkervleugel, soms handig laverend door het centrum. Met vier doelpunten van migrantenzonen bovendien, om een link te leggen met de ruk naar rechts bij de verkiezingen.'

Trouw waarschuwt voor al te veel enthousiasme. De krant zag een mindere fase na de 2-0. 'Rechtsachter Dumfries heeft een hoekige balbehandeling voor een international. Het moet bij hem, net als bij zijn club PSV, vooral van enthousiasme komen. De aanval is niet van de hoogste kwaliteit, met oudgediende Babel en de talentvolle en nog wisselvallige Bergwijn. Depay, in voor de show, wilde na het lekkere begin gauw toch ook weer te veel en te mooi en bracht daarmee ploeggenoten soms in problemen - ook dat zit erin bij deze ploeg.'

Lees ook: Acht conclusies: Memphis weer top in Oranje-shirt en Nederland doorbreekt trend

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

LifeErazor +1653
vrijdag 22 maart 2019 om 07:13
Alleen Trouw schijnt realistisch te zijn en zich niet teveel te laten verblinden door de resultaten. Na de eerste 20 a 25 minuten zakte het concentratieniveau wel erg ver weg.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:18
Met maar 2 rustdagen vond ik dat wel OK. Alleen zakte de discipline weg.
Vind ik leuk
Kuip +10223
vrijdag 22 maart 2019 om 07:22
Klopt LifeErazor. Oranje doet het heel goed, maar het is allemaal nog erg broos. Er zijn nog wel wat zwakke plekken en in de breedte komen we ook nog te kort. Bergwijn heeft nu vijf interlands gespeeld maar kan mij niet bekoren. De alternatieven zijn Promes, Kluivert, Dilrosun en Groeneveld. Ik zie daar dan liever Promes. De anderen zijn net als Bergwijn talentvol maar er nog niet klaar voor. Berghuis is al helemaal geen international.
Vind ik leuk
LifeErazor +1653
vrijdag 22 maart 2019 om 07:24
Mee eens. Je hebt een geraamte van potentiële toppers, maar daarachter is weinig kwaliteit.
Gelukkig krijgt Koeman het wel vaak voor elkaar vanuit een bepaalde taak te spelen zodat een gebrek aan kwaliteit wat minder opvalt als dat even niet aanwezig is.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 09:20
Komen die jongens met Ihatatarran, Kokcu , Gravenberch er niet gewoon weer aan? Die zouden toch over 2 jaar best op de bank kunnen zitten? Beter dan met alle respect spelers als De Roon.
Vind ik leuk
Teetje +447
vrijdag 22 maart 2019 om 10:26
Dan vergeet je nog Xavi Simons en Naci Ünüvar, twee misschien nog wel grotere talenten
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 10:54
Klopt over die Unuvar las ik heel veel al, Ik had hem er niet bijgezet omdat hij nog maar 15 was toch? Xavi Simons is van Barcelona toch? Ik denk dat we hier in Nederland ontzettend veel talent hebben rond lopen. Ik heb van horen zeggen dat de lichting van Ajax 0-16 gigantisch goed moet zijn, Zelf weet ik dat dit ook de lichting is waar Feyenoord zijn hoop weer op heeft gevestigd! PSV ben ik totaal niet bekend mee evenals AZ!
Vind ik leuk
LifeErazor +1653
vrijdag 22 maart 2019 om 11:16
Denk dat de Roon tegen de wat betere tegenstanders erg nuttig is met hoe hij als defensieve middenvelders meters maakt. Stelt de andere middenvelders in staat aanvallender te spelen.
Vind ik leuk
Ale +6155
vrijdag 22 maart 2019 om 07:27
Pff en de Volkskrant moet het over baudet hebben.. Wat een kut krant.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:51
Ja echt he
Vind ik leuk
AlwaysMe +2956
vrijdag 22 maart 2019 om 07:43
Dit is de reden dat ik nooit echt fan was van Oranje. Mensen lopen zo hard van stapel met de media voorop. Dus nu is Depay ok, geen gezeik over hoedjes?
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:47
Je kan blijven zeiken, of het positieve een keertje zien.
Vind ik leuk
AlwaysMe +2956
vrijdag 22 maart 2019 om 07:49
Valt nieta te zeiken, maar het is toch niet opeens zo dat alles 180 graden gedraaid is binnen een jaar. Er zit een stijgende lijn, laten we blij zijn. Maar ik voorzie alweer dat Nederland zichzelf tot kanshebber voor het WK bombadeerd nog voor de start van het EK.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:53
We zijn altijd optimistisch als de pest hahah
Vind ik leuk
Jozef +45137
vrijdag 22 maart 2019 om 08:36
Zolang we niet uitgeschakeld zijn zijn we kanshebber...😁
Vind ik leuk
mcmodd +28752
vrijdag 22 maart 2019 om 09:28
Eigenlijk is het zo dat hieruit blijkt, dat veel mensen zo in de put zaten van het niveau van Oranje, dat nu het beter gaat het voelt als een ommekeer. Niets op tegen om dat dan ook te beamen, als uiting van opluchting. En het is werkelijk zo dat je nu vrolijk kunt worden van deze resultaten, waar we dat onmogelijk konden zijn toen zo ongeveer alle wedstrijden verloren gingen, zelfs tegen de onbenulligste tegenstanders.
Vind ik leuk
Bergwag +1107
vrijdag 22 maart 2019 om 10:12
Echt he.... Ik vind dat hele interland voetbal een hinderlijke onderbreking van de competities.
Vind ik leuk
Mad Max +1289
vrijdag 22 maart 2019 om 07:48
Ik denk dat Trouw niet realistisch is maar doordat het niet van de Ajax spelers kwam minder van een succesje kan genieten. Normaal is het tegen zo'n tegenstander altijd moeizaam en lastig. Nu was er dankzij een scherpe Memphis al na 53 seconden voor hen niks meer te halen. Met 10 man verder moeten en toch nog 4 - 0 scoren is gewoon top.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 10:03
Absoluut mee eens. Het was bij vlagen echt wel een genot om te zien hoe dit team al aardig op elkaar is ingespeeld, maar ik raakte na 15 à 20 minuten wel weer bevangen door een onrustig gevoel omdat het zogenaamde "gallery-play" al weer de kop opstak. Het mag/moet gewoon allemaal wat klinischer gespeeld worden, óók/zelfs tegen een ploeg als Wit-Rusland. En zoals Kuip ook al vermeld, er lopen nog wat pionnetjes rond die nog niet volledig overtuigen. Met name Bergwijn was erg slordig in zijn aannames/overzicht. En ik vrees dat komende tegenstanders de angel uit het spel weten te halen als ze Depay volledig klemzetten, want eerlijk is eerlijk; de toevoer vanaf de vleugels is er wel, maar absoluut niet nauwkeurig genoeg. Ik kreeg gisteren het gevoel alsof een hoop ballen vanaf de vleugels maar lukraak voorgegeven werden in de hoop dat ze goed zouden vallen.
De meest succesvolle combinaties verliepen denk ik door het midden, maar daar wil je over het algemeen niet eindeloos blijven combineren.

Verder dient wel gezegd dat de onderlinge sfeer echt wel goed lijkt, en dat uit zich in een relatief goed samenspel, zelfs nadat je onfortuinlijk met 10 man kwam te staan.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:16
Koeman heeft dit keurig gedaan, al is de selectie nog dun. Drie geblesseerden, en het wordt al wat moeilijker.
Vind ik leuk
PetaJ +1792
vrijdag 22 maart 2019 om 07:17
Mooi voetbal van onze jongens!
Toekomst ziet er heel mooi uit! Al zouden DeLigt en VanDijk meer op elkaar ingespeeld moeten worden. Ze lieten veel gaatjes vallen in de verdediging.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:19
Vooral de Ligt dan. Van Dijk herstelde 1 fout zelf, en maakte 1 fout. De Ligt wel 5.
Vind ik leuk
PetaJ +1792
vrijdag 22 maart 2019 om 07:21
Komt ook dat ze te veel ruimtes achterin open laten. Als het middenveld nou hun werk deed, dan kwamen DeLigt en VanDijk niet in de problemen
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:24
Zo vaak kwam Wit Rusland toch niet in het strafschopgebied?

Kansen zijn er altijd, vooral met corners of vrije trappen. Uit spelsituaties, misschien 10x. Dat valt best mee.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:30
Kwam meestal ook doordat ze voorin liepen te pielen. Op een gegeven moment Ff teveel hakjes en kunstjes.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:18
Blind met afstand alweer de zwakste schakel bij oranje hoelang mag hij daar nog blijven staan de bank op er zijn betere
Vind ik leuk
PetaJ +1792
vrijdag 22 maart 2019 om 07:21
Wat heb jij met Blind?
Hij speelde een prima wedstrijd achterin!
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:32
Ja redelijk. Maar als je als verdediger nu nog niet weet dat je geen sliding moet maken als het niet hoeft of niet kan en meelopen gewoon een betere optie is. Ze wilden het ook allemaal Ff te mooi doen
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 13:03
Het is wit rusland maar he
Vind ik leuk
Lucky Kes +8042
vrijdag 22 maart 2019 om 07:31
Vond hem helemaal niet zwak spelen hoor.
Wel wat afwachtend maar dat is zijn stijl.
Het is geen Dumfries die doordenderd.
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:20
Nu is alles leuk en aardig, totdat we door Duitsland terug op aarde gezet worden..
Vind ik leuk
Oohzo +240
vrijdag 22 maart 2019 om 07:30
Stelletje freaks...tis half 8 man!
Vind ik leuk
Lucky Kes +8042
vrijdag 22 maart 2019 om 07:32
Exact op tijd jouw reactie ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 07:33
Niet iedereen ligt zo lang in z'n nest te rotten als jij hè?
Vind ik leuk
Oohzo +240
vrijdag 22 maart 2019 om 07:31
Vond Babel ook zeer goed spelen.
Vind ik leuk
Don Sjaak +272
vrijdag 22 maart 2019 om 07:52
Ja idd Babel,ben er niet kapot van maar gister zag en begreep ik van Koeman waarom.Memphis moet snel verkassen,als hij bij zijn club 2e keus is.Ginidoet het veel beter.
Vind ik leuk
Oohzo +240
vrijdag 22 maart 2019 om 07:44
Ja precies werd wakker van gelul hierboven.
Vind ik leuk
Alaaf +435
vrijdag 22 maart 2019 om 07:45
Cillissen?? Wat een drama
Vind ik leuk
ritje +787
vrijdag 22 maart 2019 om 08:05
hallo De jonkkies kunnen zich zondag bewijzen hoe goed ze werkelijk zijn ! Maar haal die bergwijn er AUB uit DIe is niks niks! Die presteerd allen bij PSV? vervang hem door Berghuis! mvg ritje
Vind ik leuk
AVDV +1628
vrijdag 22 maart 2019 om 08:18
Nee Berghuis speelt top bij Feyenoord wil je zeggen?
Vind ik leuk
AFCA_Scooby +2320
vrijdag 22 maart 2019 om 08:10
Pröpper > De Roon
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 08:20
Tjonge jonge, De Volkskrant kan maar niet accepteren dat ze een minderheidskrantje zijn.
Verkiezingsuitslag was toch redelijk duidelijk?
Vind ik leuk
chicken +15087
vrijdag 22 maart 2019 om 08:56
Dat ze dat betrekken in een voetbalverslag...

'Een ruk naar rechts'...

Ze hebben het nog steeds niet begrepen daar.
Vind ik leuk
Hotboy99 +1240
vrijdag 22 maart 2019 om 08:33
Jongens, ik voel het aan mijn vrijdag water, we gaan volgend jaar Europees kampioen worden!!
Vind ik leuk
chicken +15087
vrijdag 22 maart 2019 om 08:57
Wat zegt je weekend water?
Vind ik leuk
Hotboy99 +1240
vrijdag 22 maart 2019 om 09:10
Dat ik maandagochtend weer een kater heb.
Vind ik leuk
linkspoot +773
vrijdag 22 maart 2019 om 08:49
Hoewel Oranje degelijk heeft gevoetbald, vind ik dat we niet te snel moeten juichen. Er was een fase, vanaf dat Dumfries moest wisselen, dat het niet zo lekker ging. Misschien vermoeidheid, maar de Wit-Russen leken meer grip op het spel te krijgen. Verder vond ik de Ligt niet sterk spelen en Blind was ook wat minder. Blind is helaas geen Dumfries en dat is duidelijk te zien.

Wel vond ik Oranje geduldig spelen en gelukkig werden kansen ook benut. Als Oranje een goede prestatie neerzet tegen Duitsland, dan denk ik dat we weer mee kunnen doen met de top van de wereld. Respect voor Koeman als dat lukt.
Vind ik leuk
deltiaan +1479
vrijdag 22 maart 2019 om 08:50
ook weer niet overdrijven , want zo geweldig was het ook weer niet , wat moet je nog met blind in het ned.elftal die loopt erbij of hij de king is, en of die in de broek gescheten heeft
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 08:56]
Vind ik leuk
Binkie +203
vrijdag 22 maart 2019 om 09:04
Ik vond Memphis zeker bepalend en uitblinkend, maar hij moet geen acties maken met zes man voor de bal. Tegen Duitsland kan dat funest zijn! Maar zijn inzicht bij de eerste goal is echt top!
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 09:14
ik snap niet waarom vp de verkiezingen hierbij betrekt, maar dit zijn geen Turken of marokanen
Vind ik leuk
jayc +140
vrijdag 22 maart 2019 om 09:16
ja precies.. en de marokkanen die hier wonen, getogen en opgeleid zijn zitten bij Marokko. Precies wat er mis is hier in Nederland. De surinamers, antilianen enz voelen zich ook Nederlander. Die andere groepering heeft hun hart liggen bij een ander land zodra het uitkomt
Vind ik leuk
Janste +405
vrijdag 22 maart 2019 om 09:22
Wat een halleluja weer zeg. Ik was gisteren in het stadion en het was een sfeerloze saaie pot. Veel fouten. Tuurlijk is 4-0 goed, maar het voetbal echt nog niet hoor
Vind ik leuk
langeGek +1819
vrijdag 22 maart 2019 om 09:24
We hebben in ieder geval weer een elftal waarvoor je je niet kapot hoeft te schamen. Memphis is fantastisch maar is niet slim genoeg om in dienst van een elftal te spelen. Die maakt soms keuzes....
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 09:27
Wat een discussies weer van die is van Psv maar die en die van Ajax 🙄

Zodra ze dat Oranje shirt aan hebben schreeuwen we voor ze allemaal dus wat boeit het nu bij welke club ze spelen.

Vind ik leuk
Arbee +2613
vrijdag 22 maart 2019 om 09:39
Die Thierry Baudet wordt regelmatig (terecht) beschuldigd van populistisch geneuzel, maar maar de Volkskrant en het AD kunnen er ook wat van. Wat maakt het in hemelsnaam uit of Oranje een bonte mix van spelers is die de Nederlandse samenleving weerspiegelt? Ik wil gewoon de beste 11 spelers op het veld zien. Of dat nou 11 blanke jongens, 11 jongens van Marokkaanse afkomst of 11 donkere jongens zijn, Oranje is Oranje en we zouden gewoon even hard moeten juichen.
Vind ik leuk
HardSchot +164
vrijdag 22 maart 2019 om 10:08
Natuurlijk, maar als dat toevallig een mix is is dat wel leuk om te zien 😄
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 10:35
De roon was inderdaad wat minder, Proper beter, verder vond ik Blind wisselvallig, Babel vind ik het ook niet hebben en Bergwijn waarvan ik juist verwacht dat die het absoluut wel heeft had gisteren zijn wedstrijd niet, rende wel veel maar als hij dan een keer de bal kreeg was hij hem ook meteen kwijt.
Had van De Jong ook meer vooruit verwacht dan zoveel zijwaarts maar wat leest hij verdedigend het spel vaak goed dat hij er vaak tussen zit.

De rest prima.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14505
vrijdag 22 maart 2019 om 11:20
Memphis heeft de kwaliteit, Koeman weet dat, wat doet Koeman ?
Geeft hem de vrijheid; " doe maar wat je talent je ingeeft jongen".
Dat is de wisselwerking tussen Trainer en talent, Koeman vermoord z'n talenten niet met theoretisch ( ten Hag ) gezwam, geeft ze het vertrouwen en ze gaan door het vuur.....( logisch toch ? )
Vind ik leuk
vrijdag 22 maart 2019 om 11:35
Waarom moet er overal meteen weer gepronkt en gebashed worden, we kunnen toch ook gewoon zeggen dat ze het goed hebben gedaan en dat het een mooie wedstrijd was ipv ruziemaken over uit welke opleiding welke speler komt. Kleuterachtig
Vind ik leuk
pinkelman +4473
vrijdag 22 maart 2019 om 13:44
Bergwijn was weer erg matig, dan liet babel (toch ook niet bepaald een groots speler) wel wat meer zien aan de linkerkant.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 om 13:45]
Vind ik leuk
Tarcotsira +903
vrijdag 22 maart 2019 om 16:12
Toch zijn het maar middelmatige spelers daar word je geen kampioen mee….
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 00:10
Vertel dat maar eens aan Gruekenland, die met een absurdistisch matig elftal Euro 2004 wonnen.
Vind ik leuk
meloen87 +845
vrijdag 22 maart 2019 om 17:42
Misschien heb ik het niet gezien, maar ik vond De Roon niet eens zo slecht spelen. Verder klopt alles inderdaad: het is echt bizar om te zien dat Depay zo goed uit de verf komt bij Oranje, terwijl hij by Lyon echt wisselende resultaten afleverd. De Ligt, De Jong, Bergwijn en Dumfries zullen nog zeer lang meegaan met Oranje, en ze zijn zo jong nog. Depay samen met Wijnaldum, Blind, Van Dijk en Cillesen zijn gewoon nu de vedetten, en met Babel hebben we echt een ervaren rot in de ploeg. En dan hebben we nog jongens zoals De Roon, Pröpper, Promes en De Vrij.

Of te wel: de toekomst ziet er zeer rooskleurig uit voor Oranje!
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 00:09
Hosanna alom. Hopelijk kan Nederland Duitsland verslaan.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws